Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21 Bilag 6
Offentligt
925321_0001.png
925321_0002.png
925321_0003.png
925321_0004.png
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 00. december 2010
3. udkast(Politiske bemærkninger fra DF og SF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer(Pligt for importører eller producenter af benzin, gas eller dieselolie til reduktion af drivhusgasser fra transport m.v.)[af klima- og energiministeren (Lykke Friis)]1. ÆndringsforslagKlima- og energiministeren har stillet 9 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 29. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Ud-valg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 5.juli 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10)EPU alm. del – bilag 334. Den 7. oktober 2010 sendte klima-og energiministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til klima- og energimini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEt<>talindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at eniblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel er et godt tiltagud fra flere synspunkter. Dels er det en fortsættelse mod atblive uafhængig af importerede fossile brændsler, dels vil detskabe danske arbejdspladser.Dansk Folkeparti går ud fra, at iblandingen sker med 2.generation biobrændsler, som er produkter, der kan produce-res i Danmark. Dette synspunkt falder i god tråd med, at lovom bæredygtige biobrændstoffer og bekendtgørelse om bio-brændstoffers bæredygtighed m.m. fastsætter et bindende(mindste) mål for olieselskabernes iblanding af bæredygtigebiobrændstoffer i benzin og diesel til vejtransport fra 2010 ogfremefter.Dansk Folkeparti tolker bæredygtige biobrændstoffer somnetop 2. generations biobrændstoffer, hvorfor lovforslagetsom sådant falder i tråd med Dansk Folkepartis politik.SF’s medlemmer af udvalget finder det skuffende, at detikke er lykkedes for regeringen at opnå en bedre frivillig aftalemed oliebranchen. Aftalen burde have været på et niveau, deri højere grad lever op til bæredygtighedskrav og energieffek-tivitet. Hermed ville aftalen også have afspejlet en ambitionom, at der er vilje til at forbedre EU’s regulering af mini-mumskrav til biobrændstoffernes bæredygtighed og reelleCO2-fortrængning.SF mener, at mest mulig af den tvungne procentvise andelaf VE i drivmidlerne bør realiseres gennem eldrift og biogas-ser.Efter SF’s opfattelse bør det været målet, at alle biobrænd-stoffer, der iblandes, skal være 2. generations biobrændstoffer.Det er tvivlsomt, om det, at 2. generations biobrændstoffertæller dobbelt, er et tilstrækkeligt stærkt virkemiddel. SF me-ner, at det bør sikres – eventuelt ved direktivændringer – atlandene selv – som minimum – kan stille krav om, at iblandingskal være 2. generations biobrændstoffer.
DocIDJournalnummer
2
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
[Sproglig præcisering]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring præciserer, at definitionen i § 2,nr. 3, omhandler brændstoffer til brug i transportsektoren.Til nr. 2Med indsættelsen af kommaet efter tilført energi præcise-res det, at det er den samlede masse af CO2-ækvivalentedrivhusgasemissioner, der er knyttet til brændstoffet eller til-ført energi, der skal divideres med brændstoffets eller dentilførte energis samlede energiindhold. I den danske oversæt-telse af brændstofkvalitetsdirektivet er kommaet ikke medta-get. Dette antages at være en fejl, da både den engelske ogsvenske oversættelse af direktivet indeholder omtalte komma.Til nr. 3Med den foreslåede ændring præciseres det, at det erbrændstoffets energiindhold, der udtrykkes som brændstoffetsnedre brændværdi.Til nr. 4Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen aflandtransport. Det tydeliggøres, at definitionen ikke omfatterselve de pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Til nr. 5Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen aftransport. Det tydeliggøres, at definitionen ikke omfatter selvede pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Endvidere indebærer den foreslåede tilføjelse, at bestem-melsen ændres til også at omfatte jernbanedrift. Bestemmel-serne om iblandingsforpligtelsen på 5,75 pct. vedrørerlandtransport, og bestemmelserne om reduktionsforpligtelsenaf emissionen fra drivhusgasser vedrører transport. Selv omområdet for landtransport og transport er næsten identiske, erder dog visse forskelle, hvorfor de to områder er nærmere de-fineret i lovforslaget. Begge områder omfatter vejtransport,hvilket først og fremmest vil sige person-, vare- og lastbilersamt busser. Derudover omfatter begge områder jernbane-drift. De primære forskelle er, at transport omfatter ikkevej-gående maskiner og traktorer, hvilket landtransport ikkeomfatter. Den elektricitet, der anvendes ved jernbanedrift, kanikke indgå i retten for en elleverandør til at bidrage til en virk-somheds reduktionsforpligtelse efter § 3 e, da denne bestem-melse kun omfatter vejkøretøjer.Til nr. 6-9I de fire nævnte bestemmelser foreslås det, at ændre »ener-gi, jf. § 3 e, til transport« til »elektricitet til brug i vejkøretøjer,jf. § 3 e,«. Præciseringen foretages for at tydeliggøre, at denævnte bestemmelser blandt andet omhandler elektricitet tilbrug i vejkøretøjer. Henvisningen til § 3 e sikrer, at der kunanvendes elektricitet, hvor elleverandøren kan påvise, at denleverede elektricitet kan måles og overvåges.
ÆndringsforslagTil § 1Af klima- og energiministeren,tiltrådt af <>1)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 3,indsættesefter »biobrændstof« ordene: »til transportsektoren«.[Præcisering]2)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6,indsættesefter »tilført energi«: »,«.[Præcisering]3)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6, 2. pkt.,ændres »brændstof udtrykt« til: »brændstoffets energiindholdudtrykt«.[Sproglig præcisering]4)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 7,ændres»Vejgående køretøjer« til: »Drift af vejgående køretøjer«.[Sproglig præcisering]5)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 8,ændres»Vejgående køretøjer« til: »Drift af vejgående køretøjer, jern-baner«.[Præcisering: Drift af jernbaner omfattes også af bestemmel-sen]6)I den undernr. 5foreslåede§ 3 aændres »energi, jf. § 3 e,til transport,« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]7)I det undernr. 5foreslåede§ 3 b, stk. 1,ændres »energi, jf.§ 3 e, til transport« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.§ 3 e,«.[Sproglig præcisering]8)I det undernr. 5foreslåede§ 3 b, stk. 3,ændres »energi, jf.§ 3 e, til transport« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.§ 3 e,«.[Sproglig præcisering]9)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 8, stk. 1, nr. 2,ændres »energi, jf. § 3 e, til transport« til: »elektricitet til brugi vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.
3
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Irene Simonsen (V) Ellen TraneNørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn Christensen (S) KimMortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Ida Auken (SF) Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen(EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 21Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima- og energiministeren2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21Spm.nr.1TitelSpm. om at redegøre for de yderligere bæredygtighedstiltag, som regeringen harønsket/forsøgt at få oliebranchen til at gennemføre med frivillige aftaler, til kli-ma- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke tiltag det er lykkedes at få oliebranchen til rentfaktisk at acceptere, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om regeringens muligheder for at fastsætte et loft for CO2-udledningen fratransportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om supplerende virkemidler til fremme afeldrift og drift på metan, således at det bliver attraktivt for producenterne at øgeandelen af VE/mindre CO2-intensive brændstoffer, til klima- og energiministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at sætte lovforslaget i en sammenhæng ved at oplyse, hvilke virkemid-ler, udover lovforslaget, regeringen vil anvende for at reducere emissionen afdrivhusgasser fra transportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om den bagvedliggende EU-lovgivning lægger hindringer i vejen for Dan-marks muligheder for at leve op til sine reduktionsforpligtelser i Kyotoprotokol-len eller generelt i forhold til Klimakonventionen, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm., om oliebranchen helt eller delvis kunne opfylde kravene i denne lovgivningi EU og medlemslandene ved at indgå aftaler med producenterne af køretøjer, jf.at 80-90 pct. af CO2-emissionen sker fra køretøjet, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil kommentere begrebet vugge-til-grav, jf. diskussionenunder 1. behandling, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er muligt at indsætte en bestemmelse i lovforslaget om, at denyderligere brug af biobrændstoffer, som lovforslaget lægger op til, skal værefremstillet ved hjælp af 2. generationsteknologi, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpå
234
5
6
7
89