Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
898509_0001.png
898509_0002.png
898509_0003.png
898509_0004.png
898509_0005.png
898509_0006.png
898509_0007.png
898509_0008.png
HØRINGSNOTAT
2. september 2010J.nr. 25051230-0001RESULTATET AF HØRING OVER LOVFORSLAG OM ÆNDRINGRef. pwiAF LOV OM BÆREDYGTIGE BIOBRÆNDSTOFFEREnergiforsyningsområdetSide 1/8
IndledningForslaget til lov om biobrændstoffer blev den 5. juli 2010 sendt i ekstern høring til 91 organi-sationer m.v. med høringsfrist den 11. august 2010. Energistyrelsen har modtaget høringssvarfra 27 af de hørte organisationer. Det fremgår af vedlagte liste, hvem lovforslaget har været ihøring hos, og hvilke organisationer, der har svaret.Der er derudover modtaget en høringskommentar fra en part, som ikke indgår i høringskred-sen. Denne behandles på tilsvarende måde som de øvrige høringskommentarer.Alle modtagne kommentarer er endvidere vedlagt.I det følgende gennemgås høringssvarene efter emneområde. Energistyrelsens kommentarertil de modtagne høringssvar ses ikursiv,herunder om kommentaren vil føre til ændringer ilovforslaget.Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplys-ninger om høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.Dokumentation for opgørelse af vugge til grav-emissionerEnergi - og olieforum bemærker, at der i lovforslaget ikke er nogen nærmere angivelse af,hvorledes dokumentationen for vugge til grav-emissioner skal foretages. Energi- og olieforumønsker i den anledning at afholde et møde med Energistyrelsen.Organisationen for Vedvarende Energi anfører, at der ved produktionen af (bio)brændsel kananvendes fossilt brændstof, hvorfor emissioner fra disse fossile brændstoffer bør indgå iopgørelsen af emissioner fra biobrændstoffer.Af lovforslagets § 3 a, stk. 3 fremgår det, at ministeren kan fastsætte nærmere regler omberegning af vugge til grav-emissioner af drivhusgasser fra biobrændstoffer. Dennebemyndigelse vil blive benyttet til nærmere at fastsætte dokumentationskravene i forbindelsemed opgørelse af vugge til grav-emissionerne fra biobrændstoffer og dokumentationen herfor.Det bemærkes samtidigt, at det i direktivet, der ligger til grund for dette lovforslag,bestemmes, at der ved opgørelsen af emissioner fra produktionen af biobrændstoffer skalindgå de emissioner, der er fra fossile brændstoffer, der benyttes ved produktionen.Energistyrelsen er samtidigt blevet opmærksom på, at det ikke af § 3 a, stk. 3 fremgår, atEnergistyrelsenAmaliegade 441256 København KTlf33 92 67 00Fax33 11 47 43E-mail: [email protected]www.ens.dkEkspeditionstid:Mandag-torsdag 8.30-16Fredag 8.30-15.30CVR-nr. 59 77 87 14EAN-nr. 5798000020009Peter WillumsenTlf dir 33 92 78 28[email protected]
ministeren også kan fastsætte nærmere regler om beregning af vugge til grav-emissioner afdrivhusgasser fra fossile brændstoffer. Hjemlen til denne fastsættelse vil blive indsat ilovforslagets § 3 a, stk. 3.Indirekte ændringer i arealanvendelsenNOAH kritiserer lovforslaget for ikke at tage tilstrækkelig højde for den eventuelle øgning iudledningen af drivhusgasser som indirekte ændringer i arealanvendelsen kan medføre.NOAH peger på en rapport, der blandt andet er offentliggjort af BirdLife International, derviser, at i et ”worst case scenario” vil der kunne komme drivhusgasemissioner frabiobrændstoffer, der er større end udledningen fra fossile brændstoffer.Landbrug & Fødevarer deler bekymringen om, at biobrændstoffer vil fortrænge produktionenaf foder og fødevarer, og mener, at der derfor bør satses på anden generationsbiobrændstoffer, der benytter sig af biprodukter fra produktion af foder og fødevarer.Det fremgår af brændstofkvalitetsdirektivet, der ligger til grund for dette lovforslag, ogdirektivet om vedvarende energi, at Kommissionen skal udarbejde en rapport, der vurdererindvirkningerne af indirekte ændringer i arealanvendelsen på drivhusgasser og foreslåmåder, hvorpå disse ændringer kan minimeres. Denne rapport skal forelægges for Europa-Parlamentet og Rådet senest den 31. december 2010. Europa-Parlamentet og Rådet vilefterfølgende skulle tage stilling til Kommissionens forslag. Danmark er forpligtet til atimplementere brændstofkvalitetsdirektivet, og afventer foreløbigt Kommissionens ovennævnterapport.Hvilke brændstoffer er omfattet af lovforslagetEnergi - og olieforum udtrykker usikkerhed over for, om lovforslaget omfatter brændstoffer tilandre områder end landtransport.3F anfører, at lovforslaget også bør omfatte redskaber og små maskiner, der anvender benzin,diesel og gasolier, da disse også udleder drivhusemissioner når de anvendes.I den gældende lovs § 1 er det beskrevet, at loven har til formål at fremme anvendelsen afbæredygtige biobrændstoffer inden for landtransport. Da denne bestemmelse ikke ændresvedrørende dette punkt følger det heraf, at lovforslaget kun omfatter brændstoffer tillandstransport. Det bemærkes endvidere, at det i artikel 1 i direktivet, der gennemføres meddette lovforslag, er fastsat, hvilke køretøjer og maskiner, der er omfattet af direktivet. Dadirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv, kan Danmark ikke etablere særlige nationaleregler for dette område.Hvordan beregnes værdier for udledning af emissioner fra fossilt brændstofEnergi - og olieforum støtter, at opgørelsen af fossile brændstoffers vugge til grav-emissionersker efter standardværdier eventuelt suppleret med, at olieselskaberne kan fastsætte specifikkeværdier.Danish Operators anfører, at indførelsen af specifikke standardværdier vil kunne medførekonkurrenceforvridning inden for det enkelte land og mellem EU-landene til skade forselvforsyningssituationen. Det er derfor Danish Operators opfattelse, at der bør indføresstandardværdier for råolie produceret i EU.Det fremgår af brændstofkvalitetsdirektivet, at fastsættelsen af disse værdier sker efterforskriftprocedure, som den er beskrevet i direktivet. Denne procedure er endnu ikke afsluttet,Side 2/8
hvorfor der ikke er taget stilling til, hvilke beregningsmetode, der skal anvendes vedopgørelsen af fossile brændstoffers vugge til grav-emissioner.Øget brug af biobrændstofferLandbrug & Fødevarer mener, at der fra dansk side bør satses på en 10 procents reduktionopnået gennem øget iblanding af biobrændstoffer. Landbrug & Fødevarer mener endvidere, atiblandingskravet bør ændres fra 5,75 procent til 10-15 procent i 2020.Danmarks Naturfredningsforening mener, at det er uheldigt, at lovforslaget lægger op til øgetforbrug af biobrændstoffer, og at der er behov for at fokusere på andre tiltag i oliebranchen,der kan medvirke til at reducere CO2 udledning.Greenpeace finder, at det beklageligt, at lovforslaget lægger op til, at brugen afbiobrændstoffer i Danmark øges, og at det fravælges, at effektivisere produktionsvejen forfossile brændstoffer, og at anvende el i transportsektoren. Greenpeace anfører, at en fuld op-fyldelse af 6 procentkravet alene med biobrændstoffer vil betyde, at der skal anvendes 20-30PJ biobrændstoffer (mod de godt 10 PJ, der fra 2012 anvendes til opfyldelse af biobrændstofmålet på 5,75 procent).Lars Thomsen Mikkelsen har udtrykt bekymring for at en iblandingsprocent på 5,75 vil læggebeslag på store landbrugsarealer. Lars Thomsen Mikkelsen har også spurgt, om der er nogenprocentvis fordeling over forventede kilder til råvarer, der skal produceres ud fra, og hvis altskal produceres ved fx majsmarker eller pil. Derudover spørger Lars Thomsen Mikkelsen omder er lavet beregninger for forarming af markernes muldindhold.Hvor stor brugen af biobrændstoffer vil blive på baggrund af dette lovforslag kan ikke sigesnøjagtigt, da det er de enkelte virksomheder, der omfattes af loven der afgør, hvorledes de vilgennemføre deres reduktionsforpligtelse. Ifølge lovforslaget er der tale om et reduktionsmålfor 2020. Efter direktivet om vedvarende energi vil der i 2020 være et krav om minimum 50pct. CO2-fortrængning i de biobrændsler der anvendes. En stor del af de biobrændsler, der idag anvendes i Danmark har en fortrængning, der ligger væsentligt højere end minimums-kravet (blandt andet ethanol fra brasilianske sukkerrør).Reduktionsforpligtelsen kan gennemføres med andre metoder end ved anvendelse afbiobrændstoffer (bl.a. effektivisering af produktionen eller ændring af produktsammensætnin-gen). Det er dog korrekt, at det forventes, at en stor del af reduktionsforpligtelsen vil blivegennemført ved brug af bæredygtige biobrændstoffer. Det skal samtidigt bemærkes, at direk-tivet der gennemføres ved dette lovforslag er et totalharmoniseringsdirektiv, der skal gennem-føres i national ret uden at direktivets bestemmelser fraviges. Danmark har således ikke mu-lighed for at fastsætte skrappere krav over for branchen, herunder at en bestemt del skal gen-nemføres ved effektivisering af produktionen. Produktionen af fossile brændstoffer omfattes afkvotesystemet, hvorfor der allerede er foretaget nedbringelser af CO2-udledningen fra dennedel af vugge til grav kæden for fossile brændstoffer. Samtidigt står forbrugsdelen afbrændstofferne (det, der forbrændes i motorerne) for 80-85 procent af CO2-udledningen,hvorfor det må forventes, at en stor del af reduktionsforpligtelsen vil blive gennemført i detteled. Hvorvidt iblandningsprocenten skal ændres reguleres ikke direkte af dette lovforslag. Idet direktiv, der gennemføres ved dette lovforslag, er der ikke foretaget nogen fordeling overde kilder, der danner grundlag for produktionen af biobrændstoffer. Alle typer af planter,uanset oprindelsesland, kan benyttes hertil, så længe de opfylder EU’sbæredygtighedskriterier.
Side 3/8
AkkrediteringDANAK foreslår, at der byttes om på lovforslagets § 6, stk. 3 og 4. DANAK foreslårendvidere, at formuleringen i lovforslagets § 6, stk. 3 justeres således, at det tydeligerefremgår, hvem udgiften til akkrediteret certificering og inspektion påhviler. Endelig foreslårDANAK, at da verifikation på sigt vil være brugbart i forhold til den gældende lov, at derallerede ved dette lovforslag skabes hjemmel hertil.Energistyrelsen er enig i, at det lovteknisk er hensigtmæssigt at bytte om på rækkefølgen på §6, stk. 3 og 4, således, at den nuværende § 6, stk. 3 bibeholdes og den foreslåede § 6, stk. 3bliver § 6, stk. 4. Energistyrelsen er endvidere enig i, at teksten i lovforslagets § 6, stk. 3justeres. Endeligt er Energistyrelsen enig i, at det vil være hensigtmæssigt, der på nuværendetidspunkt indsættes en hjemmel til udførelse af verifikation og afholdelse af udgifter hertil.ØkonomiDansk Erhverv glæder sig over tiltag til gavn for klimaet, men er skeptiske over for den be-regnede økonomiske belastning af erhvervslivet, der er anslået til 150 mio. kr. årligt ekskl.moms til brændstofomkostninger.Danske Regioner har udtrykt, at der er usikkerhed om de økonomiske konsekvenser af lov-forslaget, og at der er behov for en nærmere beskrivelse af disse.Greenpeace undrer sig over, at de beregninger, der blev foretaget i forbindelse med lovforsla-get til den gældende lov gentages urevideret, og at en betydelig anvendelse af biobrændstoffervil medføre et yderligere provenuetab.Energistyrelsen har i sit lovforslag anført, at det er behæftet med nogen usikkerhed at udar-bejde vurderinger af de økonomiske konsekvenser, da Danmark ikke har indflydelse på, hvor-ledes virksomhederne vil gennemføre deres reduktionsforpligtelser. Der henvises til lovfors-lagets bemærkninger punkt 5 og 6. Metoden til gennemførelse af reduktionsomkostningernehar betydning for de økonomiske konsekvenser. De nævnte 150 mio. kr. er de ekstraomkost-ninger, som det, med den gældende lov om bæredygtige biobrændstoffer, blev vurderet at er-hvervslivet ville have. Det er Energistyrelsens vurdering, at de ekstraomkostninger, der kankomme i forbindelse med nærværende lovforslag for en stor dels vedkommende vil være om-fattet af de 150 mio. kr., der allerede er taget højde for i den gældende lov.Opfyldelse af 6 procent målet ved brug af biobrændsler kan ske på flere måder. Dels kan manøge iblandingsprocenten, og dels kan man i højere grad benytte biobrændsler med en højCO2-fortrængning. Den allerede gældende iblanding på 5,75 procent vil som minimum svaretil knap 3 procent ved benyttelse af biobrændstoffer med en 50 procent fortrængning. Hvis derbenyttes biobrændstoffer med en fortrængning på 80-85 procent vil behovet for iblanding væ-re på 7-7,5 procent.Statens provenutab vil blive forhøjet ved at der ikke betales CO2-afgift på biobrændsel. Detteudgør dog kun ca. 1/3 af provenutabet i den oprindelige beregning for den gældende lov. Detresterende tab kommer fra grænsehandel og reduceret indenlandsk salg. Såfremt vore nabo-lande opfylder kravet på samme måde som i Danmark, vil provenutabet blive reduceret væ-sentligt. Ved de oprindelige beregninger er der benyttet CO2-afgiftssatser på hhv. 33 øre forbenzin og 37 øre for diesel i 2008-prisniveau.Greenpeace har derudover stillet en række spørgsmål om blandt andet øget brug af el i trans-portsektoren. Disse spørgsmål vil Greenpeace få svar på snarest muligt.
Side 4/8
Fritagelse for CO

2

afgiftOrganisationen for Vedvarende Energi er ikke overbevist om EU’s vurdering af CO2udslip erpræcis nok, da flere forhold ikke medregnes i EU’s regler. Organisationen foreslår derfor, atdet indføres i loven, at fritagelsen for CO2afgift gradueres efter en selvstændig dansk vurde-ring, der også skal tage højde for indirekte emissioner.WWF, MELLEMFOLKELIGT SAMVIRKE, NEPENTHES og GREENPEACE har i et fæl-les høringssvar foreslået, at CO2afgiften for forskellige biobrændstoffer afskaffes, da disse ef-ter organisationernes vurdering ikke kan anses for at være socialt- eller miljømæssigt bære-dygtige.Dette lovforslag gennemfører brændstofkvalitetsdirektivet. Direktivet omhandler ikke afgifts-omlægninger.Anden generations bioethanolDONG Energy opfordrer til, at de muligheder der er for fastsættelse af mellemliggende målpå henholdsvis 2 % i 2014 og 4 % i 2017 for reduktion drivhusgasemissioner fastsættes somlovkrav på tidspunktet for lovforslagets ikrafttrædelse. DONG Energy mener, at denne foran-kring vil sikre en kontinuerlig efterspørgsel af anden generations bioethanol allerede i de næ-ste år.I lovforslaget er det bestemt, at ministeren skal have mulighed for at fastsætte mellemliggendemål for reduktionsforpligtelsen. Denne bestemmelse er indsat for, at ministeren i de tilfældehvor den foreløbige gradvise reduktion ikke har været tilstrækkelig, kan pålægge virksomhe-derne at øge deres reduktion af udledning af drivhusgasemissioner. Det er således ikke tan-ken, at de mellemliggende mål indføres samtidigt med lovforslagets vedtagelse.Tidlig implementeringLandbrug & Fødevarer opfordrer til, at den fulde reduktionsforpligtelse skal slå igennemallerede fra 2015.Tidspunktet for hvornår den fulde reduktionsforpligtelse skal træde i kraft er reguleret af di-rektivet, der er et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket indebærer, at Danmark ikke kan fast-sætte nationale særregler på området.Sproglige udtrykRigsrevisionen har anført, at udtrykkene vugge til grav-emissioner og vugge til grav-udledning kan anses for at være upræcise udtryk og foreslår ”vugge til grav” erstattet med ud-trykket ”totale”.Udtrykket ”vugge til grav” er det udtryk, der benyttes i brændstofkvalitetsdirektivet, der gen-nemføres ved dette lovforslag. I den engelske udgave af direktivet anvendes udtrykket ”lifecycle”, der altså i den danske udgave af direktivet er oversat til ”vugge til grav”. Udtrykketanvendes endvidere i dele af de brancher, der berøres af lovforslaget. Energistyrelsen harvalgt at bibeholde udtrykket for at sikre, at der er en fælles forståelse af udtrykket.Omlægning af energiforbrugetNOAH foreslår, at Danmark først skærer ned på energiforbruget til transport, og derefter ned-bringer dette reducerede forbrug med 10 procent eller mere.
Side 5/8
Dette lovforslag gennemfører brændstofkvalitetsdirektivet, der har fokus på nedbringelse afdrivhusgasemissioner pr. energienhed. Der er ikke i direktivet lagt op til, at der skal gennem-føres lovgivning, der nedbringer energiforbruget inden for transport i absolutte tal. Danmarkgennemfører dog en række andre tiltag med henblik på nedbringelse af energiforbruget.
Liste over hørte virksomheder og organisationer m.v.Lovforslaget er den 5. juli 2010 sendt i høring til:De kursiverede har afgivet høringssvar.3FACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv AkkrediteringsrådetAdvokatrådet - AdvokatsamfundetAkademiet for de Tekniske VidenskaberAltinex Oil Denmark A/SAffald DanmarkAnkenævnet på EnergiområdetArbejderbevægelsens ErhvervsrådBenzinforhandlernes Fælles RepræsentationBio-Energipark TønderBrancheforeningen for BiogasBrancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen)Brancheforeningen for Decentral KraftvarmeCeposCeveaCO-industriConcitoDajolkaDakaDanisco - GenencorDANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)Danish Offshore Industry (Esben Mortensen)Danish OperatorsDanmarks NaturfredningsforeningDanmarks RederiforeningDanmarks Tekniske UniversitetDanmarks VindmølleforeningDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk ByggeriDansk EnergiDansk ErhvervDansk FjernvarmeSide 6/8
Dansk Gasteknisk Center (DGC)Dansk Geotermi ApsDansk IndustriDansk LandbrugDansk Ornitologisk ForeningDansk Shell A/SDansk SkovforeningDansk StandardDanske RegionerDansk Transport og Logistik (DLTL)De Danske BilimportørerDe GrønneDet Økologiske RådDONG Energy A/SDong E&PDS Håndværk & IndustriDTU – Afdelingen for myndighedsbetjeningElsparefondenEnergi- og OlieforumEnergiklagenævnetEnergitilsynetEnergitjenestenForbrugerrådetForeningen Danske KraftvarmeværkerForeningen af Registrerede Revisorer (FRR)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen for Slutbrugere af EnergiForeningen af Statsautoriserede RevisorerFrederiksberg kommuneFrie ElforbrugereNaturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN)NovozymesGreenpeaceGTS (Godkendt Teknologisk service)HåndværksrådetIngeniørforeningen i Danmark (IDA)KL (Kommunernes Landsforening)KL - Økonomisk sekretariatKøbenhavns kommune
Landbrugsraadet- Landbrug og FødevarerLandsorganisationen i Danmark (LO)Mellemfolkeligt SamvirkeMiljøbevægelsen NOAHMærsk Olie og Gas ASNephentesSide 7/8
Nordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiOrganisationen for Vedvarende EnergiRenoSamRigsrevisionenSDE - Sammensluttede Danske EnergiforbrugereSamvirkende Energi- og MiljøforeningerStatoil Gazelle A/STekniqTeknologisk InstitutVattenfall A/SVindmølleindustrienWWF VerdensnaturfondenØstkraftLars Thomsen Mikkelsen
Side 8/8