Der er heller ingen grund til, at jeg begynder at referere de tekniske forhold omkring det her forslag, L 21, og vugge til grav-reduktion af CO
2
.
Sådan som jeg ser det, handler det om, at man nu vil have transportsektoren med ind under den hat, at virksomheder og alt muligt andet skal reducere CO
2
-udslippet for på den måde at skabe et bedre klima.
Her handler det faktisk om alle køretøjer, sådan som jeg kan læse forslaget, både biler, lastbiler, varevogne, traktorer, landbrugsmaskiner, skovmaskiner, toge og fartøjer, der sejler på floder – selv om vi ikke har forfærdelig mange floder herhjemme.
Det enkelte medlemsland udpeger så de producenter og leverandører af brændsler, benzin, diesel, gasser osv., som skal reducere CO
2
-udslippet med de 6 pct., som forslaget her foreskriver.
Det skal alt sammen på årlig basis indberettes til Klima- og Energiministeriet.
Det er også nævnt, at forslaget jo er et direktiv fra EU, som vi, uanset om vi synes, det er godt eller ej, skal implementere, og det må vi jo se på om vi så kan gøre.
Det er også nævnt af den tidligere ordfører, at udledningen af drivhusgasser fra vejtransport i EU udgør 20 pct.
af den totale drivhusgasemission i EU, og som man bruger informationen, kan jeg sige, at EU totalt set, set i verdensperspektiv, udleder 14 pct.
CO
2
eller drivhusgasser.
For at reducere det vil man altså f.eks.
putte bioætanol i brændstofferne, og det finder Dansk Folkeparti er en ganske udmærket idé.
Vi bekymrer os også meget om, når man laver lovforslag, at det ikke skal skade danske arbejdspladser, og derfor vil vi spørge ministeren, om ikke det er muligt, at den bioætanol, der skal puttes i brændstofferne, kan/skal være andengenerationsætanol, således at vi ikke får det problem, som den socialdemokratiske ordfører nævnte, nemlig, at det så er fødevarer, man putter i og producerer bioætanol ud fra.
Det synes vi bestemt også er en dårlig idé, men det er jo bekendt, at andengenerationsbioætanol er baseret på affald, og det finder vi er en god idé.
Så udnytter man også affaldet, og det er noget af det, som vi faktisk er gode til her i landet.
Så jeg vil spørge, om ikke det kan være en mulighed, at det er den type bioætanol, vi putter brændstoffet.
Der er også nævnt i forslaget og i øvrigt i skrivelse fra Energistyrelsen, at man ikke helt er klar over provenutabets størrelse, når benzinpriser, dieselpriser stiger, hvilket de vil gøre i forbindelse med det her.
Så kan det være, at folk kører lidt mindre, og det giver så et provenutab i statskassen.
Derfor synes vi, at det, der er nævnt i forslaget og i kommentarerne, måske er en idé i forbindelse med det, når man ikke helt ved, om vores naboland Tyskland vil lave samme model, som vi gør, og derved undgår vi, at hr.
og fru Danmark kører til Tyskland og tanker benzin og diesel på deres biler.
Det vil jo heller ikke være så godt, og det vil jo så også medføre, at provenuet fra den tankfuld benzin ikke tilfalder den danske statskasse, og det er jo selvfølgelig alt andet lige noget skidt.
Så vi vil konstruktivt gå ind i udvalgsarbejdet og lytte til de svar, som ministeren kan frembringe.