Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 209 Bilag 20
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
14. juni 2011Strafferetskontoret2011-730-1363EHL41241
SUPPLERENDE
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven
(Skærpede straffe for hjemmerøveri og organiseret indbrudskriminalitet)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-ganisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, For-eningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Direktoratetfor Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive Råd, Ad-vokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,Institut for Menneskerettigheder, Amnesty International, RetspolitiskForening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM) og Retssikkerhedsfonden.Justitsministeriet har den 10. juni 2011 fremsendt en kommenteret hø-ringsoversigt vedrørende høringssvarende fra Østre Landsret, byretterne,Den Danske Dommerforening, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningenaf Offentlige Anklagere, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive Råd,Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Institut forMenneskerettigheder.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Denne supplerende kommenterede høringsoversigt omfatter høringssva-rene fra Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Politiforbundet og Advokat-rådet.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
2. Høringssvarene
Politiforbundet
har ingen bemærkninger til lovforslaget.Vestre Landsret
noterer sig, at det af lovforslagets bemærkninger frem-går, at fastsættelsen af straffen i det enkelte tilfælde fortsat vil bero pådomstolenes konkrete vurdering af samtlige omstændigheder i sagen.I øvrigt kan landsretten tilslutte sig Den Danske Dommerforenings hø-ringssvar.Domstolsstyrelsen
anfører, at Rigsadvokaten har oplyst, at der i 2010blev rejst 206 sager om hjemmerøveri. Disse sager, der i dag bliver be-handlet som domsmandssager, skal som følge af den ønskede lovændringbehandles som nævningesager i by- og landsretterne, hvor der forudennævninger medvirker tre juridiske dommere.Den foreslåede skærpelse af straffen for hjemmerøveri vil derfor medføreen merbelastning af domstolene, som generelt vil kunne føre til stigendesagsbehandlingstider, hvis sagerne skal behandles inden for domstolenesnuværende bevillingsmæssige ramme.På baggrund af en analyse på baggrund af domstolenes sagsdatabase,herunder bl.a. med fokus på den gennemsnitlige ressourcetyngde fordomsmandssager og nævningesager, er det styrelsens vurdering, at der –hvis der ikke skal ske en stigning i sagsbehandlingstiderne – skal anven-des yderligere ressourcer i form af 3,1 juristårsværk og 3,6 kontorårsværkved byretterne samt 1 juristårsværk og 1,2 kontorårsværk ved landsret-terne. Ud fra aktuelle gennemsnitlønninger ved retterne samt et admini-strativt overhead på 30 procent medfører det merudgifter for domstolenepå i alt ca. 6,8 mio. kr. om året.Styrelsen bemærker for god ordens skyld, at merudgiften alene vedrørersager om hjemmerøveri, idet det ud fra lovforslagets bemærkninger om2
strafniveauet for organiseret indbrudskriminalitet vurderes, at kun etyderst begrænset antal af disse sager skal behandles som nævningesagerefter lovændringens ikrafttræden.Styrelsen er bekendt med Dommerforeningens høringssvar af 7. juni2011 og deler foreningens vurdering af behovet for ekstra ressourcer.Lovforslaget vedrører kun egentlige hjemmerøverier, hvilket vil sige rø-verier, hvor gerningsmanden og offeret ikke har haft forudgående per-sonlige relationer, hvor motivet må antages at være en formodning omværdier i offerets hjem, og hvor gerningsmanden er trængt ind i det pri-vate hjem, uanset at beboerne var hjemme, jf. pkt. 3.2 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger.Som det fremgår af Rigsadvokatens redegørelse fra december 2010 omstraffene i sager om røveri begået i private hjem, blev der indberettet 36domme om egentlig hjemmerøveri i perioden fra den 1. juli 2009 til den1. juli 2010.Justitsministeriet kan oplyse, at domstolenes samlede økonomiske ram-mer efter udgangen af 2011 vil blive fastlagt i forbindelse med efteråretsforhandlinger om finansloven for 2012.Advokatrådet
kan ikke udtale sig om det politisk ønskelige i at skærpestraffen på et bestemt område. Rådet bemærker dog, at der ikke rådet be-kendt findes undersøgelser, der på overbevisende måde viser, at højerestraffe medfører færre forbrydelser eller giver borgerne en større følelseaf tryghed. På denne baggrund er det rådets opfattelse, at der ikke umid-delbart er noget belæg for at antage, at den foreslåede lovændring vil ha-ve den tilsigtede virkning. Endvidere bemærkes det, at Rådet genereltfinder, at væsentlige og vidtrækkende lovforslag så vidt muligt bør gen-nemføres på baggrund af grundige forarbejder og lovforberedende udvalgmv., og hvor der eksisterer stående rådgivende udvalg, f.eks. Straffelov-rådet, bør dette konsulteres forud for ændringen.Advokatrådet bemærker, at lovgivning i bemærkningerne bør undgås,navnlig hvor bemærkningerne har til hensigt at normere domstolenes af-gørelser.Det er desuden Advokatrådets opfattelse, at straffelovens bestemmelserom røveri og tyveri, som de er udformet i dag, rummer mulighed for at3
henføre hjemmerøveri og organiseret indbrudskriminalitet under de rele-vante strafskærpelsesregler. Hertil bemærkes, at allerede fordi begrebethjemmerøveri ikke er entydigt, er rådet betænkelig ved at indsnævredomstolenes skøn med hensyn til strafudmåling.Advokatrådet påpeger, at Rigsadvokaten i sin redegørelse fra december2010 for strafniveauet i sager om røveri begået i private hjem ikke sernoget behov for, at der iværksættes yderligere særlige initiativer medhenblik på at sikre en skærpet strafferetlig vurdering på området.Advokatrådet savner endvidere en sammenstilling med strafniveauet fornavnlig lignende personfarlig kriminalitet som røveri.Afslutningsvis anfører Advokatrådet, at det af Kriminalforsorgens stati-stikker fremgår, at der i 2010 var et gennemsnitligt belæg i fængslerne påover 96 pct. over hele året, og at strafskærpelser vil bidrage til en yderli-gere overbelægning.Det er samlet set Advokatrådets opfattelse, at lovforslaget i sin nuværen-de form ikke er hensigtsmæssigt, og at anvendelsen i bedste fald vil værebegrænset, hvorfor hensynet til at værne om domstolenes frie skøn medhensyn til straffastsættelse taler afgørende for ikke at lovændringer somde foreslåede.Om baggrunden for lovforslaget henvises til pkt. 1, 2.2 og 3.2 i lovfor-slagets almindelige bemærkninger.Som det fremgår af aftalen fra maj 2011 om en styrket indsats mod kri-minelle bander og organiseret indbrudskriminalitet samt styrket indsatsfor at beskytte ofre mv., og som det fremgår af de økonomiske bemærk-ninger til lovforslaget, vil skærpelsen af straffen for organiseret ind-brudskriminalitet og egentlige hjemmerøverier øge behovet for fængsels-kapacitet med op til henholdsvis 50 og 150 pladser.Som videre anført i bemærkningerne til lovforslaget vedrørende de øko-nomiske og administrative konsekvenser for det offentlige vil etableringaf nye pladser skulle ske under hensyntagen til, hvornår effekten af straf-skærpelserne indtræder, og til det samlede kapacitetsbehov i kriminalfor-sorgen på det givne tidspunkt.
4
Det bemærkes i den forbindelse, at de økonomiske konsekvenser af lov-forslaget vil blive afklaret i forbindelse med drøftelserne til efteråret omen ny flerårsaftale for kriminalforsorgen.
5