Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 52
Offentligt
1006082_0001.png
1006082_0002.png
J.nr. 2011-311-0063Dato: 31. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 208 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om hjem-

meservice (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i

hjemmet)

Hermed sendes min kommentar til henvendelse af 27. maj 2011 fra DanskErhverv. (L 208- bilag 48)
Peter Christensen/ Søren Schou

Kommentar:

Dansk Erhverv er generelt særdeles positiv overfor indførelse af en forsøgsordning medskattefradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet, som man mener, vil have mange posi-tive konsekvenser, og samlet set vil give et ganske væsentligt bidrag til væksten i Danmark.Dansk Erhverv finder dog, at ordningen ville have været bedre, hvis den var udformet somden tilsvarende svenske ordning med personbåren skattereduktion, højere beløbsgrænse oghøjere støttesats.Desuden foreslår Dansk Erhverv, at sommerhuse omfattes af ordningen, samt at ”hjælp tilnedpakning i forbindelse med flytning” omfattes af de fradragsberettigede serviceydelser.Endelig mener Dansk Erhverv, at forudsætningen om den forventede anvendelse af ordnin-gen i lovforslagets provenuskøn er overvurderet, og at likviditetsforskydningen vedrørendeindkomståret 2011 vil have betydelig nedadgående virkning på efterspørgslen.Hertil bemærkes:Hvad angår ordningens udformning, herunder at fradraget gives som et ligningsmæssigtfradrag og at der er indsat et beløbsmæssigt loft på 15.000 kr. årligt pr. person, er der taleom en politisk prioritering indenfor de økonomiske muligheder i den aktuelle situation.For så vidt angår forudsætningerne ved provenuvurderingen henvises til lovforslagets be-mærkninger.For så vidt angår likviditetsvirkningen for 2011 henvises til mit svar på spørgsmål 9.Hvad angår de omfattede serviceydelser, har det generelt været et politisk ønske at givehjælp til aflastning med dagligdagsopgaver i hjemmet. Herunder falder ikke nedpakning iforbindelse med fraflytning.Lovforslaget omhandler kun fradrag for udgifter til hjælp og istandsættelse i hjemmet, dvs. denhelårsbolig, hvor den skattepligtige har sin faste bopæl, altså har sin folkeregisteradresse. Detteindebærer, at sommer- og fritidshuse som udgangspunkt ikke er omfattet af fradragsordningen,medmindre beboeren har ret til lovlig helårsbeboelse, som f.eks. visse pensionister. Hermed føl-ges den samme afgrænsning, som blev anvendt i forbindelse med Renoveringspuljen fra 2009,og hvordet i et svar til Folketinget konkret blev anført ”at partierne bag ordningen ønskede at frem-me renovering m.v. af helårsboliger, ud fra en vurdering af, at beboerne ville få størst gavn af forbed-ringer i den bolig, hvor de op holder sig mest.”Jeg har noteret mig Dansk Erhvervs synspunkter og vil i den forbindelse afslutningsvis gøreopmærksom på, at der er tale om en forsøgsordning , der efter sit udløb i 2013 vil blive ta-get op til revurdering af aftaleparterne.
Side 2