Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 48
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgFremsendt via portal påwww.ft.dk:http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Skatteudvalget/SAU_Kontakt.aspx
27. maj 2011
Høringssvar – L 208, Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lovom hjemmeservice. (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsæt-telse i hjemmet).Skatteministeriet har den 18. maj 2011 fremsat ovenstående lovforslag til behandling i Folketingetmed en dispensation fra Folketingets forretningsorden, således at forslaget hastebehandles og så-ledes at forslaget heller ikke sendes i normal høring.Dansk Erhverv har – henset til sagens karakter - forståelse for den valgte procedure. Vi afgiverhermed vores kommentarer til Folketingets skatteudvalg.Generellebemærkninger
Dansk Erhverv er særdeles positive overfor forslaget om at indføre en forsøgsordning med fradragfor hjemmeservice og lignende husholdningsnære tjenesteydelser samt et fradrag for boligforbed-ring.Dansk Erhverv finder, at forsøgsordningen signifikant vil kunne løfte efterspørgslen efter disseydelser, vil kunne konvertere sort arbejde til hvidt, vil kunne bidrage til at markedsgøre en vigtigdel af servicesektoren, vil kunne hæve arbejdsudbuddet markant, vil kunne hæve beskæftigelsenmed ca. 7.000 nye unikke årsværk når fuldt implementeret - og vil kunne være selvfinansierende ihvert fald for så vidt angår hjemmeservicedelen. Samlet et ganske væsentligt bidrag til vækst.Dansk Erhverv finder imidlertid, at man i godt i endnu højere grad kunne have draget nytte af develdokumenterede svenske erfaringer med en tilsvarende ordning. Her tænkes især på, at støttenburde gives som en personbåren skattereduktion frem for som et ligningsmæssigt fradrag - samtpå at såvel beløbsgrænse som støttesats burde være højere med henblik på at sikre endnu størreudbredelse af ordningen.Specifikke bemærkningerDansk Erhverv har følgende bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget.Ligningsmæssigt fradragI Sverige gives støtten i forbindelse med de såkaldte RUT- og ROT-avdrag teknisk som en skatte-reduktion og ikke som et skattefradrag. Det sikrer, at den skattepligtige indkomst ikke påvirkes –
og at det ikke er trækprocent mv. der afgør tilskudsordningens betydning for den enkelte. Enskattereduktion på for eksempel 1.000 SEK sænker ganske enkelt kr. & øre skattebetalingen med1.000 SEK uanset skattepligtig indkomst. Der er således heller ikke mulighed for at spekulere ioverførsel af tilskudsmuligheden mellem ægtefæller. Når der i stedet i Danmark i Boligjobplanener valgt et ligningsmæssigt fradrag på 15.000 kr. pr. person pr. år, så sænkes skatteværdien delstil ca. 5.000 kr. pr. person pr. år og der kan spekuleres i overførsel af fradrag mellem ægtefællermv. Dansk Erhverv anbefaler den svenske ordning, der også er uhyre let administrerbar.§1. stk. 2 (2) Udbredelse til også at gælde sommerhuseDet er uforståeligt, at det for benyttelse af fradraget forudsættes, at arbejdet udføres vedrørendeen helårsbolig. Fradraget burde følge personen, der er berettiget til fradraget og lovgiver bør ikkekunen blande sig i hvorvidt man som fradragsberettiget person vælger at betjene sig af fradraget isin helårsbolig eller et evt. sommerhus, forudsat det befinder sig indenfor landets grænser.Vedr. likviditetsmæssige forskydningerPå side 8 i lovforslaget fremgår det, at den forsinkede tast-selv-løsning indebærer, at hele prove-nutabet for indkomståret 2011 vil fremkomme i finansåret 2012 som overskydende skat eller re-duceret restskat hos køber. Den passus kan læses som, at forbrugeren først reelt får likviditets-mæssig nytte af fradraget engang i foråret 2012. Kan det virkelig passe? I givet fald må den ind-retning forventeligt have en betydelig nedadgående virkning på efterspørgslen.Provenuskøn mv.Det forudsættes i lovforslaget, at én ud af 8 husstande vil benytte fradraget fuldt ud. Dansk Er-hverv finder det skøn overvurderet. I Sverige var det - i den privatøkonomisk langt mere favorableordning – i første år 1,0 pct. af befolkningen, der benyttede sig af hjemmeservice og 6,7 pct. af be-folkningen, der benyttede sig af boligforbedrings-subsidiet.Serviceydelser omfattet af ordning, jf. bilag 1 – nedpakning i forbindelse med flytningDansk Erhverv foreslår, at hjælp til flytning, herunder især nedpakning for private i forbindelsemed fraflytning, kan blive en del af Boligjobplanen. ”Nedpakning i forbindelse med flytning” varomfattet af den gamle hjemmeserviceordning fra 1990´erne. Området er iflg. vores oplysningerdesværre plaget af en hel del sort arbejde, og alene af den grund ville det give god mening.Dansk Erhverv har ingen yderligere bemærkninger til de øvrige dele af lovforslaget.
Med venlig hilsenDansk Erhverv
Bo SandbergSkattepolitisk Chef
Side 2/2