Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 208 Bilag 46
Offentligt
Til SkatteministerenKære hr. skatteminister: tak for dit svar.Desværre er det for mig og alle mine hjemmeserviceleverende kolleger nedslående læsning, da alle brugereaf den nuværende hjemmeserviceordning bliver sorteper. Det fatale er, at du så stejlt fastholder enfradragsordning som det salige.Vi fik jo afprøvet hjemmeserviceordningen med en betydeligt større pallette af ydelser i slutningen af 1990-erne, netop en stor del af de ydelser, der igen nævnes nu. Hjemmeservice blev jo den gang en stor succesog den kunne have været vokset endnu mere til en ikke uvæsentlig faktor i beskæftigelsen af de lavestlønnede, ufaglærte og dem, med kortere uddannelser samt en hel del indvandrere hvis ikke folketinget i2003 havde forringet ordningen.For alle mennesker fungerer en tilskudsordning absolut bedst med øjeblikkelig fratrækning af tilskuddet påden enkelte faktura, så borgeren med det samme kan se og mærke effekten. For ældre mennesker er detafgørende med den helt klare synliggørelse af tilskuddet. Indfør dog dette – enkelt og nemt.
Eksempel:på en faktura for 4 timers arbejde (med en normaltimepris på kr. 400,- incl. moms) i en månedskal kundenlige nu betale med tilskud kr. 1120,-og tilskuddet på de kr. 480,- hjemtagesumiddelbart derefter af det leverende firma. En timepris set fra borgerens side på kr. 280,-.Efter din fradragsmodelskal kunden fremover betale uden tilskud = alle kr. 1600,-ogførst året efter modregnes de usynliggjorte kr. 480. En timepris set fra borgerens side på kr. 400,-!Du vil have, at de ældre således skal forholde sig positivt til en væsentlig højere timepris ogsamtidigtudlægge et stort beløb, her i eksemplet kr. 6000,- for staten i et helt åruden at kunne se og mærke sit tilskud. Det er kun staten der får fordel af dette. Jeg er ked afat gentage mig selv, men alvorligt mange syge, ældre og handicappede har altså ikke råd tilat betale det fulde beløb. Mange vil være så dårlige eller døde og mange har ikke mere denkontorsans, der minimum skal bruges året efter, for at få det godtgjort. De betalte, gemtefakturaer er bortkommet eller smidt ud. Dette er selvfølgelig en fordel for staten, hvis desåledes ikke kan kræve deres tilskud pga bortkomne fakturaer!Kærer hr. minister.Jeg er fuldt klar over du hører til de unge løver på Tinge, der aldersmæssigt er så langt fradisse svagest stillede syge, ældre og handicappedes situation, at det nærmest er umuligt fordig, virkeligt at sætte dig ind i, at dette forslag kan give store problemer for nogen. Somfirmaindehaver tænker jeg løsningsmæssigt altid logisk og enkelt og så lidt administrativtsom muligt. Derfor er det mig helt uforståeligt at I hellere vil lave en god ordning om til nogetringere, når den eksisterende ordning stille og roligt kunne udbygges måned for måned udennogen tabte på det. Tværtimod.Nej hr. minister, desværre er dit forslag, for os daglige brugere af hjemmeservice, nogetskrammel som ikke giver det hurtige og gedigne løft i vor branche, som vi alle har brug for.
Som firma er vi ellers klar til at rykke, men borgere, der er i deres sidste tiendederestiende-del af deresliv, kan slet ikke følge sådanne væsentlige ændringer i betalingsforholdet og kan ikkegennemskue tilskud og ordning. Usikkerhed både for borgere, firmaer og Erhvervs ogErhvervs-Selskabsstyrelse, som skal forvalte loven.Jeg håber stadigt på din og Tingets forståelse for dette.
Mvh.
Kurt Krog
Service--Vagtenv/ Kurt Krog, Rudmevej 151, 5750 Ringe