Det Radikale Venstre har fra starten været med i forligskredsen omkring bankpakkerne, og derfor står vi også bag det her lovforslag.
Jeg kan helt tilslutte mig det, som også fremgår af ministerens fremsættelsestale, som er oversendt til Folketinget – den skriftlige fremsættelse – nemlig, og jeg citerer:
»De erfaringer, der er gjort, har imidlertid vist, at det kan være vanskeligt at finde private løsninger i praksis i den finansielle sektor«.
Det har altså vist sig i praksis, at når et pengeinstitut er nødlidende, er det meget vanskeligt at få andre banker til at overtage det, inden det kommer i den situation, at det bliver en opgave for Finansiel Stabilitet.
Det var gældende, før bankpakke III trådte i kraft, og det er desværre også gældende nu.
Derfor kan vi selvfølgelig sagtens støtte, at man forsøger efter at have haft en dialog med branchen at prøve at skabe øgede muligheder og bedre incitamenter til, at sektoren selv går ind og afhjælper dér, hvor der opstår situationer med nødlidende banker – at de tager hånd om den situation, før bankerne er nødt til at blive håndteret under bankpakke III.
I den sammenhæng kan medgiftordningen være en fornuftig måde at håndtere det på, hvor man altså siger, at i stedet for at vente på, at banken havner i Finansiel Stabilitet og man så sælger ud af enkelte elementer, ja, så kan banker, der er villige til at overtage andre nødlidende pengeinstitutter, få en medgift, som kan modsvare en del af det tab, som må forventes at ligge der i forbindelse med de årsager til, at banken er nødlidende.
Men jeg må også sige, at jeg synes, at behovet for forslaget og ordningen her vidner om, at banksektoren under og her efter finanskrisen ikke i tilstrækkelig grad har været villig til at tage ansvar for at bringe orden i eget hus.
Man har ikke været villig til efter vores opfattelse at tage ansvaret for, at der sker den nødvendige konsolidering på det danske bankmarked, og for, at man får hjulpet, sådan at virksomheder og private, som er kunder i nødlidende banker, ikke skal være i årelange relationer til Finansiel Stabilitet, som jo altså formentlig ikke er det bedste sted at drive bank fra.
De skal som bekendt ligge og være en meget dyr bank.
Derfor må man sige, at hvis det her kan være med til at smøre kæden en smule, sådan at banksektoren er villig til i højere grad at drage omsorg for, at vi har finansiel stabilitet i Danmark, og at vi ikke får banker, der kommer helt derud til kanten, hvor det eneste alternativ til konkurs er, at bankpakke III træder i kraft og de overgår til Finansiel Stabilitet, kan det selvfølgelig være godt.
Vi kan nok have vores tvivl om, om det er tilstrækkeligt, men ikke desto mindre synes vi, at forslaget her i hvert fald er et forsøg på at komme med en del af svaret på en problemstilling, som er meget tydelig.