Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 204
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
27. maj 2011
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 204 stillet af Folketingets Erhvervs-
udvalg den 27. maj 2011
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. maj 2011 fra NielsHenriksen, jf. L 204 - bilag 8.Svar:
Niels Henriksen anfører i henvendelsen, at revideringen af officialprin-cippet vil medføre, at klagesager ikke længere kan afsluttes hurtigt, ved atKlagenævnet selv rejser påstande i sagen.Med lovforslaget foreslås det, at Klagenævnet for Udbud ikke kan træffeafgørelse, der går ud over de påstande eller de retlige og faktiske forhold,som parterne har gjort gældende. Dette svarer til, hvad der gælder for dealmindelige domstole i civile sager.Det betyder, at klagenævnet ikke som i dag selvstændigt kan rejse klage-punkter, som klageren har undladt at medtage i sin klage. Som det er idag har klagenævnet mulighed for at behandle forhold, som klager heltbevidst har valgt ikke at klage over. Dermed er der risiko for, at beggeparter – både ordregiver og klagende virksomhed – efterfølgende må bru-ge økonomiske og administrative ressourcer på at forholde sig til de kla-gepunkter, klagenævnet har fremført. Klagesagen bliver dermed dyrerefor både virksomhed og ordregiver.Samlet set forventes forslaget derfor at være ressourcebesparende – bådeøkonomisk og administrativt – for såvel ordregiver som klager. Samtidigmedvirker forslaget til at sikre en effektiv og målrettet anvendelse af res-sourcerne i Klagenævnet for Udbud og nedbringe sagsbehandlingstiden.Det skal i den forbindelse bemærkes, at selvom klager grundet manglendeaktindsigt på tidspunktet for klagens indbringelse, ikke har fået nedlagtalle relevante påstande, så har klager i lighed med i dag mulighed for atnedlægge nye eller revidere eksisterende påstande efterfølgende. Klage-nævnet er derudover fortsat underlagt forvaltningslovens vejlednings-pligt. Det vil sige, at klagenævnet skal stille spørgsmål og yde vejledningi fornødent omfang. På samme måde som domstolene i civile sager.Niels Henriksen bemærker endvidere, at ændringen af antallet af sagkyn-dige vil medføre, at sagkyndige bliver overflødige, og at klagenævnsfor-manden skal bruge ekstra ressourcer på at vurdere, om den enkelte sag
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
skal behandles af flere dommere og sagkyndige.Lovforslaget indeholder også en ændring i sammensætningen af domme-re og sagkyndige, der træffer afgørelse i klagenævnet, idet udgangspunk-tet er, at der fremover medvirker én dommer og én sagkyndig i stedet forén dommer og to sagkyndige. Sagernes juridiske kompleksitet, herunder iforhold til EU-retten, betyder, at det er hensigtsmæssigt, at den juridiskedommer ikke kan komme i mindretal. Samtidig lettes sagsbehandlingen iKlagenævnet for Udbud.Det bemærkes endvidere, at formanden for klagenævnet som i dag harmulighed for i særlige tilfælde - eksempelvis som følge af sagens særligtkomplekse eller principielle karakter - at udvide antallet af sagkyndige,som skal deltage i afgørelsen af den enkelte klagesag. Hermed sikres det,at der er tilstrækkelig teknisk sagkundskab i forbindelse med sagens be-handling, hvis dette skønnes nødvendigt i forhold til sagens kompleksitet.I lyset af, at det er en mulighed, der allerede eksisterer i dag, må det anta-ges, at en sådan vurdering ikke kræver flere ressourcer, end tilfældet er idag. Lovforslaget findes således ikke at indebære en administrativ byrde,men snarere en effektivisering af sagsbehandlingen i Klagenævnet forUdbudLovforslaget findes således at have den rette balance mellem på den eneside hensynet til en effektiv sagsbehandling i Klagenævnet for Udbud ogpå den anden side hensynet til, at der er tilstrækkelige faglige kompeten-cer til stede ved behandlingen af en sag.Endelig nævner Niels Henriksen, at omkostningerne pr. afsagt kendelseer faldet fra 25.000 kr. i 2005 til 14.000 kr. i 2010.Jeg har forelagt denne del af henvendelsen for Erhvervs- og Selskabssty-relsen, der er ansvarlig myndighed for klagenævnets økonomi. De oplyserfølgende, som jeg kan henholde mig til:”Omkostningerne pr. afsagt kendelse er steget til 31.000 kr. i 2010 fra25.000 kr. i 2005.”Jeg forventer, at lovforslaget vil bidrage til at forbedre denne udvikling.