Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 203 Bilag 1
Offentligt
29. april 2011
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om statensbyggevirksomhed m.v. (Udvidelse af lovens anvendelsesområde tilogså at omfatte regioners og kommuners byggevirksomhed)1. IndledningLovforslaget er et led i udmøntningen af Aftale om Konkurrencepakkenaf 11. april 2011 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Allian-ce og Kristendemokraterne, som har til formål at fremme konkurrencenog produktiviteten i den private og offentlige sektor.Med lovforslaget indsættes der en hjemmel i lov om statens byggevirk-somhed m.v. til, at økonomi- og erhvervsministeren kan bestemme, atregler udstedt i medfør af statsbyggeloven også skal gælde for:– Bygninger og dertil knyttede anlæg, hvor en region eller kommune erbygherre.– Bygninger og dertil knyttede anlæg, der helt eller delvist finansieresved lån eller tilskud fra regioner og kommuner.– Bygninger til brug for institutioner, hvis drift helt eller delvist betalesaf regioner og kommuner.Lovforslaget omfatter alene byggeri, hvor den samlede entreprisesumoverstiger en mindstegrænse på 20 mio. kr. Lovændringen vil blive eva-lueret to år efter ikrafttrædelsen.Forslaget er sendt i høring den 11. april 2011 med høringsfrist den 26.april 2011 til i alt 106 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 27 myndigheder, organisationer m.v.Heraf har 14 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændringer ændrer ikkeved substansen i de pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere inotatet.
2/8
2. Generelle bemærkningerKL finder det ikke dokumenteret, at lovforslaget medfører den effektiveog omkostningsbesparende tilrettelæggelse af byggeprocessen og den ef-terfølgende drift af bygninger, som er en præmis i lovforslaget. KL efter-lyser en generel evaluering af statsbyggelovens effekt.Esbjerg Kommune tilslutter sig formålet med lovændringen. Kommunenstiller sig dog tvivlende over for, om det vil være muligt at realisere deforventede fordele ved at anvende statsbyggelovens værktøjer. EsbjergKommune fremfører, at formålet med lovændringen i vidt omfang kannås ved frivillig anvendelse af disse værktøjer.Danske Regioner anfører, at statens styringsmodeller ikke er udviklet til,at byggeprocessen kan tilrettelægges lokalt med de løsninger, som er hen-sigtsmæssige ud fra lokale forudsætninger og ud fra de styringsmodeller,som anbefales for komplekse byggerier på sundhedsområdet. Danske Re-gioner mener ikke, at sygehusbyggerier finansieret med midler fra kvali-tetsfonden på nuværende tidspunkt er omfattet af statsbyggeloven, samtat de ikke forventer, at ændringen af loven vil bevirke at sygehusbyggeri-er der allerede er igangsat vil blive omfattet af loven.Region Nordjylland fremfører, at regionen gennem mange år har opbyg-get solid erfaring med at opføre store og komplekse byggerier, som harvist sig omkostningseffektive, og hvor regionen har udviklet egne red-skaber til en professionel byggestyring. På den baggrund vurderer regio-nen ikke, at der er grund til at lade regionerne være omfattet af lovforsla-get.Slots- og Ejendomsstyrelsen anser det som en fordel for udviklingen afbyggesektorens kompetencer, at reglerne skal anvendes af andre og flerebygherrer end staten, og gør opmærksom på at de positive effekter for-mentlig først vil vise sig efter nogen tid.Bygherreforeningen støtter bestræbelserne på at udbrede nye tilgange tilden professionelle bygherreopgave med det formål at forbedre produkti-viteten ved opførelse og drift af bygninger.Byggeskadefonden er enig i, at der er et stort behov for at fremme pro-duktiviteten i dansk byggeri men mener, at det kun medfører en megetbegrænset forøgelse af produktiviteten at udvide dele af statsbyggelovensanvendelsesområde til regioners og kommuners byggerier.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at det vil være godt forkonkurrencen at lade kommuner og regioner være omfattet af de sammeregler som det statslige byggeri, således at de produktivitets- og omkost-ningsbesparende værktøjer der i dag benyttes af det statslige byggerifremover også kommer til at omfatte kommunalt og regionalt byggeri.
3/8
Dansk Byggeri mener, at lovforslaget er en god begyndelse, hvis måletskal være en effektivisering af byggebranchen, dog ønsker Dansk Bygge-ri en generel opstramning af de eksisterende administrative bestemmelserpå området og henviser til, at specielt offentlige bygherrers udbudsmate-riale kan forbedres.Foreningen for Rådgivende Ingeniører (FRI) kan varmt anbefale den fo-reslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde, da det er FRI’s med-lemmers opfattelse, at de tiltag, der skal sikre udviklingen i byggesekto-ren, bliver nedprioriteret, hvis ikke de offentlige bygherrer ved lov på-lægges at anvende nye metoder etc.Danske ARK håber, at lovforslaget kan medvirke til at skabe større ensar-tethed, i måden de forskellige offentlige bygherre organiserer deres byg-gesager på.KommentarMed lovforslaget er det regeringens ønske, at de kvalitets- og produktivi-tetsfremmende værktøjer, der anvendes i forbindelse med det statsligebyggeri, også skal anvendes i forbindelse med det regionale og kommu-nale byggeri. Jf. aftalen om Konkurrencepakken drejer det sig konkret omanvendelse af nye digitale værktøjer (IKT), totaløkonomiske beregningersamt vurdering af om et byggeprojekt med fordel kan gennemføres i etpartnerskab med en privat virksomhed (OPP eller partnering). Dermedsikres det, at flere får adgang til de erfaringer, der gøres i forbindelsemed anvendelse af fx totaløkonomi, OPS eller nye digitale værktøjer,hvilket vil komme det samlede byggeri til gode.Regeringen vurderer, at alle regioner og kommuner vil have fordel af atfølge de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i statsbyggeloven.Nogle regioner og kommuner har allerede gjort sig erfaringer med fx IKTeller totaløkonomi, og vil derfor ikke opleve større ændringer som følgeaf lovændringen, mens andre regioner og kommuner først skal til at be-gynde på processen. Det er derfor naturligt, at der vil være forskel på,hvor stor effekt de enkelte vil opleve som følge af lovforslaget.Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der vil gælde en generelmindstegrænse på 20 mio. kr. for byggerier omfattet af lovændringen.Samtidig gælder en generel undtagelsesbestemmelse om, at værktøjerne istatsbyggeloven alene skal anvendes, hvis der samlet set vurderes at væregevinster herved.Det betyder, at regioner og kommuner alene skal anvende redskaber somfx totaløkonomi, OPS eller IKT i forbindelse med ombygninger og nybyg-ninger af fx børnehaver, SFO’er og sportshaller mv., hvis det vurderes, atder samlet set vil være økonomiske gevinster herved.For så vidt angår sygehusbyggerier med tilskud fra Kvalitetsfonden be-mærkes, at disse allerede er omfattet af statsbyggelovens regler, hvor der
4/8
er tale om et direkte tilskud på 50 pct. eller derover til anlæg eller drift.Dette følger af den gældende lovs § 8 og dennes udmøntning i bekendtgø-relserne.3. Kommentarer konkrete emner3.1. Lovens anvendelsesområdeSlots- og Ejendomsstyrelsen fremfører, at det skal overvejes i hvilket om-fang (om noget), der skal etableres mulighed for at lade de til Finansmini-steriets ressort hørende regler og aktiviteter i henhold til statsbyggelovengælde for regioner og kommuner.Byggeriets Evaluerings Center anbefaler, at nøgletalsbekendtgørelsen in-kluderes i lovforslaget, da nøgletalsbekendtgørelsen harmonerer medformålet med lovforslaget.Dansk Byggeri anfører, at Pris- og Tidscirkulæret ikke blot bør være enintern instruks, men bør gøres til generelt gældende regler for ethvert of-fentligt udbud i forbindelse med byggeri.KommentarRegeringens sigte med denne lovændring er at fremme kvaliteten og pro-duktiviteten i byggesektoren og er en udmøntning af Aftale om Konkur-rencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen og Dansk Folkeparti,Liberal Alliance og Kristendemokraterne. Det er ikke en del af aftalen omKonkurrencepakken, at lovændringen skal omfatte de bestemmelser istatsbyggeloven, der henhører under Finansministeriet ressort, nøgle-talsbekendtgørelsen eller pris- og tidscirkulæret.3.2. TærskelværdiEsbjerg Kommune, Danske Regioner og KL anbefaler, at tærskelværdi-erne i bekendtgørelserne hæves betydeligt, da de mener, at den foreslåedemindstegrænse vil bevirke, at selv mindre vedligeholdelsesarbejder vilvære omfattet af loven, hvilket vil være bureaukratisk og unødvendigt udfra styringsmæssige hensyn.Byggeskadefonden anfører, at mindstegrænsen på 20 mio. kr. er for høj,da det er hensigtsmæssigt at udbrede kvalitetssikring til alle byggerier.Endvidere betyder det, at kun en meget lille del af det samlede byggeri iDanmark bliver omfattet.KommentarRegeringens sigte med denne lovændring er at fremme kvaliteten og pro-duktiviteten i byggesektoren og er en udmøntning af Aftale om Konkur-rencepakken af 11. april 2011 mellem regeringen og Dansk Folkeparti,Liberal Alliance og Kristendemokraterne. I overensstemmelse med afta-len fastsættes en mindstegrænse for kommunalt og regionalt byggeri på20 mio. kr. i bekendtgørelser udstedt med hjemmel i loven. Lovændringenvil blive evalueret to år efter ikrafttrædelsen.
5/8
3.3. De enkelte bekendtgørelser udstedt med hjemmel i lov om sta-tens byggevirksomhed m.v.Danske Regioner anfører, at de bør inddrages i beslutningen om, hvilkebekendtgørelser under loven, der skal udvides til at gælde for regionernesbyggeaktivitet, ligesom disse bør tilpasses regionernes byggeaktiviteter.3.3.1. IKT-bekendtgørelsenEsbjerg Kommune finder, at der bør være betydelig tid til at få implemen-teret de nødvendige værktøjer i forhold til IKT-bekendtgørelsen.KL synes, det er uhensigtsmæssigt, at bygherrekrav om anvendelse afIKT- bekendtgørelsen i storbyggerier i milliardklassen med lovforslagetgøres ens med dem, som skal gælde for kommunal renovering og vedli-geholdelsesopgaver for 21 mio. kr. KL anfører, at byggeriets mindre virk-somheder primært har taget IKT udviklingen til sig ved øget anvendelseaf Internettet og de gængse IT-baserede tegnesystemer, mens fx den ob-jektbaserede bygningsmodel endnu slet ikke har fået fodfæste.Bygherreforeningen anfører, at det kan være nødvendigt med en nøjerevurdering af, om de nødvendige IKT-kundskaber i et lokalt marked er afen kvalitet, eller kan udvikles så de kan leve op til stillede krav og for-ventninger. Bygherreforeningen foreslår, at man afhjælper problemstil-lingen ved en længere overgangsperiode.Danske ARK anfører, at en forudsætning for en succesfuld anvendelse afIKT-bekendtgørelsen er at Dansk Bygge Klassifikation færdiggøres.3.3.2. KvalitetsbekendtgørelsenEsbjerg Kommune, KL og Byggeskadeforeningen mener, at totaløkono-miske vurderinger baseret på dokumenteret og systematisk opsamletdriftserfaring er mere værdifulde end teoretisk baserede totaløkonomiskebetragtninger, som skal foretages efter kvalitetsbekendtgørelsen.Byggeskadefonden mener, at kvalitetsbekendtgørelsen tilføjer nytteværditil byggeriet, og derfor allerede har vundet stor udbredelse også til bygge-rier, der ikke obligatorisk omfattes af bekendtgørelsen.3.3.3. OPP-bekendtgørelsenKL anfører, at kommunerne allerede i dag frivilligt anvender de samar-bejdsmodeller, som OPP-bekendtgørelsen henviser til, når der er fordeleherved.KommentarDet bemærkes, at det fremgår af Aftalen om Konkurrencepakken af 11.april 2011 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
6/8
Kristendemokraterne, at den nærmere udmøntning af loven vil finde sted isamarbejde med KL og Danske Regioner. I den forbindelse vil ikrafttræ-delsestidspunkter samt behovet for eventuelle overgangsbestemmelser forde enkelte bekendtgørelser blive drøftet. Det bemærkes endvidere, at der iaftalen er indsat en mindstegrænse for regionalt og kommunalt byggeripå 20 mio. kr. Endelig indeholder bekendtgørelserne generelle undtagel-sesbestemmelser, der gør det muligt for bygherren at undtage byggerietfra reglerne, f.eks. hvor bygherren vurderer, at kravene vil medføre enstor byrde i den konkrete situation.4. Økonomiske og administrative konsekvenserKL anerkender 0-DUT for ændring af loven, men vurderer, at den umid-delbare udvidelse af de eksisterende bekendtgørelsers anvendelsesområdetil også at omfatte kommunale byggevirksomhed vil have betydeligeøkonomiske konsekvenser.Danske Regioner forventer, at de økonomiske konsekvenser ved ændringaf de enkelte bekendtgørelser drøftes over lov- og cirkulæreprogrammet,så regionerne kompenseres for eventuelle merudgifter.Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at forslaget ikke har administra-tive konsekvenser for erhvervslivet, eftersom det vedrører kommuner ogregioners byggevirksomhed.Frederiksberg Kommune anfører, at forslaget vil have store administrati-ve og økonomiske konsekvenser, når der skal foretages totaløkonomiskeberegninger for byggeprojekter med en samlet projektsum på 5 mio. kr.eller derover.KommentarRegioner og kommuner vil med lovforslaget få bedre mulighed for at age-re som professionelle bygherrer, hvilket vil bidrage til at fremme en mereeffektiv og omkostningsbesparende tilrettelæggelse af byggeprocessenved de regionale og kommunale byggerier. Lovforslaget vil derfor bidra-ge til på sigt at effektivisere og billiggøre den efterfølgende drift i regio-ner og kommuner. Det vurderes derfor, at der på lagt sigt ikke vil værenegative økonomiske konsekvenser ved at kommuner og regioner bliveromfattet af statsbyggelovens bestemmelser, herunder de tilhørende be-kendtgørelser. Der vurderes ikke at være negative administrative konse-kvenser for regioner og kommuner ved lovforslaget. I forbindelse medudmøntningen i de enkelte bekendtgørelser vil spørgsmålet dog blive ta-get op. Der gøres endvidere opmærksom på, at alene regionale og kom-munale byggerier med en mindstegrænse på 20 mio. kr. er omfattet afforslaget.5. Tekniske tilpasningerDer er foretaget mindre ændringer i lovforslaget af teknisk og sprogligkarakter, bl.a. som følge af Justitsministeriets lovtekniske gennemgang.
7/8
6. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Aalborg Kommune, Advo-katsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arkitekt-forbundet, Banedanmark, BAT-Kartellet, Beredskabsstyrelsen, Beskæfti-gelsesministeriet, Bips, Boligselskabernes Landsforening, Branchefor-eningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter, Byfo, ByfornyelseDanmark, Bygherreforeningen i Danmark, Byggecentrum, ByggefagenesKooperative Landssammenslutning, Byggeriets Evaluerings Center, Byg-geskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesoci-etetet, Danmarks Tekniske Universitet, Danmark Tekniske Universitet,Institut for byggeri og anlæg, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektør-forening, Dansk Erhverv, Dansk Standard, Danske Advokater, DanskeArkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Land-inspektørforening, DI, DI Byggematerialer, DI Videnrådgiverne, DigitalKonvergens, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen,DSB, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,Esbjerg Kommune, Finansministeriet, Foreningen af kommunale bered-skabschefer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring og Pensi-on, Forsvarets Bygnings- & Etablissementstjeneste, Forsvarsministeriet,Frederiksberg Kommune, FødevareErhverv, Håndværksrådet, Implemen-teringsnetværket for Det Digitale Byggeri, Indenrigs- og Sundhedsmini-steriet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT- og Telestyrelsen, Justitsmini-steriet, Klima- og Energiministeriet, Kommunalteknisk Chefforening,Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Konstruktørfor-eningen, Kulturarvsstyrelsen, Kulturministeriet, Københavns Ejendom-me, Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, Landsbyg-gefonden, Lejeorganisationen BOSAM, Miljøministeriet, Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Na-tur- og Miljøklagenævnet, Odense Kommune, Organisationen af Selv-ejende Institutioner, Praktiserende Landinspektørers Forening, Praktise-rende Landskabsarkitekters Råd, Realdania, Region Hovedstaden, RegionMidtjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Nordjylland,Rigspolitiets Bygningsafdelingen, Rigsrevisionen, SBS Rådgivning A/S,Slots- og Ejendomsstyrelsen, Skatteministeriet, Socialministeriet, StatensByggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Tekniq,Teknologisk Institut, Transportministeriet, Træbranchens Oplysningsråd,Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Universitets- og Byg-ningsstyrelsen, Vejdirektoratet, VELTEK, Økonomi- og Erhvervsmini-steriet, Århus Kommune.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkningertil lovforslaget:Byggeriets Evaluerings CenterByggeskadefondenBygherreforeningenDanske ARKDansk ByggeriDanske Regioner
8/8
Erhvervs- og SelskabsstyrelsenEsbjerg KommuneForeningen for Rådgivende IngeniørerFrederiksberg KommuneKommunernes LandsforeningKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenRegion NordjyllandSlots- og Ejendomsstyrelsen.