Socialdemokraterne mener generelt, at det vil være ønskeligt med en mere effektiv konkurrencelovgivning i Danmark.
Selv om konkurrenceloven blev strammet op i 1998, er der fortsat store problemer med konkurrencen i Danmark.
Konkurrencestyrelsen konkluderer, at næsten 60 pct.
af de danske virksomheder mener, at konkurrenceloven ikke har betydning for dem, og 15 pct.
er enig i, at der sker overtrædelser af konkurrenceloven bl.a.
blandt leverandører, kunder og konkurrenter.
Det bør der selvfølgelig gøres noget ved.
Den manglende konkurrence har store negative konsekvenser for det danske prisniveau, som ligger 9 pct.
højere end gennemsnittet i de sammenlignelige EU-lande, når der korrigeres for velstand, moms og afgifter.
Det er et stort problem for forbrugerne og konkurrenceevnen og dermed også for jobskabelsen.
Konkurrencen i Danmark er i gradvis bedring, men priserne i Danmark er fortsat høje.
En væsentlig vej til at reducere priserne er at sikre øget konkurrence.
Socialdemokraterne anerkender, at konkurrencevilkårene i Danmark skal forbedres, men det er vigtigt, at vi gør det på den rigtige måde, så vi ikke iværksætter tiltag, der har negative konsekvenser for f.eks.
den offentlige service, for de små næringsdrivende og derigennem for borgere og forbrugere.
Der er derfor et klart behov for et grundigt serviceeftersyn af lovgivningen, så vi kan øge konkurrencen med sikkerhed for borgere og forbrugere.
Det gælder også i byggeriet, hvor vi skal sikre en større effektivitet.
Bygge- og anlægssektoren er nemlig den sektor, der har haft den laveste produktivitet i mange år, og der er en række forhold i den danske bygge- og anlægssektor, som presser priserne på produkter og ydelser op i forhold til tilsvarende bygge- og renoveringsopgaver i vores nabolande.
Danmark har et højt prisniveau.
Det ligger på 10-30 pct.
over lande som Sverige, Tyskland, Finland og Holland, og det mindsker mulighederne for, at private ejere og erhvervsdrivende kan bygge nyt og renovere det eksisterende byggeri.
Samtidig har det en betydning for driftsudgifterne i den offentlige sektor.
Nærværende lovforslag udvider loven om statens byggevirksomhed til også at gælde for kommuner og regioner, og det er tiltag, der forhåbentlig kan være med til at øge produktiviteten af nybyggeri, renovering og driften af offentlige bygninger.
Uden at gå i detaljer med forslaget er der en række gode tiltag i lovforslaget, ved at ministeren kan stille krav om totaløkonomiske betragtninger, omkostningsoptimeringer på længere sigt og muligheden for offentlig-privat partnerskab, men det kan desværre undre, at det ikke er alle bestemmelser fra loven om statens byggevirksomhed, som overføres på regioner og kommuner.
I forslaget argumenteres der desværre ikke fyldestgørende for, hvorfor det ikke er alle sammen, der tages med over, og det skal vi selvfølgelig have klarlagt under udvalgsbehandlingen.
Her tænker jeg sådan specielt på de der forskellige nøgletal, der nævnes, og så også det om fremme af størst mulig genanvendelse af ressourceudnyttelse ved nedrivning af bygninger.
Det er noget, vi skal have klarlagt under udvalgsbehandlingen.
Så er der noget, som forslaget slet ikke nævner noget om, nemlig energibesparende foranstaltninger, og det undrer virkelig Socialdemokraterne.
Vi ved, hvor sløvt det er gået med energimærkningen af de offentlige bygninger, og det vil klæde regeringen at fokusere på energibesparelser, da det her er et område, hvor vi virkelig via innovation kan skabe et nyt dansk erhvervseventyr.
Så er der også de elementer i det, der havde bekendtgørelse om krav til anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi i byggeri, der med lovforslaget udbredes fra det statslige område til også at gælde det kommunale og regionale område.
Det vækker lidt bekymring hos Socialdemokraterne.
Her skal vi have undersøgt, hvordan det vil påvirke de mindre håndværksvirksomheder, at der kan stilles krav om at bruge projektweb og det, der hedder dansk byggeklassifikation, og det, der hedder en digital udbudsportal med hoved- og fagentrepriser, for det kan nemlig tænkes, at der vil være mindre virksomheder, som ikke har de færdigheder, som de systemer kræver, og dermed vil de blive presset ud af de offentlige udbudsrunder, og dermed taber konkurrencen og de mindre virksomheder.
De kan i yderste konsekvens gå nedenom og hjem.
Så er der kommuner og regioner, som frygter øget bureaukratisering og de øgede økonomiske konsekvenser af at få trukket de her statslige regler ned over hovedet.
Her skal vi selvfølgelig have undersøgt, hvad de økonomiske konsekvenser er på kort og på lang sigt for både kommuner og regioner.
Det er jo specielt vigtigt, fordi vi jo alle sammen ved, at regionerne står over for en 42 mia.
kr.
stor investering i nye sygehuse, og regionerne siger jo lige ud, at de frygter bureaukrati, som vil spænde ben for byggeprojekterne og simpelt hen putte dem ind i for rigide rammer.
Derfor opfordrer regionerne regeringen til at understøtte det ansvar, som regionerne jo allerede har for de store byggerier, og derfor skal vi jo så også i udvalgsprocessen sikre os, at det her forslag ikke er med til at skabe nogen ufordelagtigheder for regionerne og ikke stiller nogen hindringer i vejen for, at de kan lære af hinanden.
Så skal vi også sikre, at der ikke ligger nogen hindringer for, at kommunerne kan samarbejde om byggeprojekter og på den måde måske også samarbejder efter mere rationelle investeringer.
Ud fra en samlet betragtning er Socialdemokraterne positive over for forslaget, men vi vil under udvalgsbehandlingen stille en lang række opklarende spørgsmål, så vi sikrer os, at forslaget trækker i den rigtige retning, sådan at vi sikrer mere konkurrence, øget produktivitet, øget innovation og billigere og bedre byggeri og renoveringer i hele bygge- og anlægssektoren.