Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 202 Bilag 1
Offentligt
989236_0001.png
989236_0002.png
989236_0003.png
989236_0004.png
989236_0005.png
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. april 2011ØkonomikontoretCecilie Maarbjerg Qvist2010-020-0016177968

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

vedrørende

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas

til danske statsborgere m.v. og udlændingeloven

(Fingeraftryk i pas m.v.)(L 202 )

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Den 10. marts 2011 sendte Justitsministeriet et udkast til forslag til lov omændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Fingeraftryk i pasm.v.) i høring.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-nisationer:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK-LandsklubbenDanmarks Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater, For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politidirektørforeningen,Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Kommuner-nes Landsforening (KL), Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforenin-gen af Forsvarsadvokater, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmæg-tige, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Rets-politisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Amnesty Internatio-nal, Danmarks Fotohandler Forening, Dansk Erhverv og Danish Biome-trics.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder ogorganisationer:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvokater, For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsy-net, Kommunernes Landsforening (KL), Advokatrådet, Danmarks Foto-handler Forening, Dansk Erhverv og Danish Biometrics.Neden for er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anførtmed kursiv.

2. Høringssvarene

Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige by-

retter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Foreningen af Statsadvoka-

ter, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet,

Advokatrådet

og

Dansk Erhverv

har ingen bemærkninger til lovforsla-get.

Danmarks Fotohandlerforening

har anført, at foreningen finder det for-svarligt, at gebyret er fastsat til 25 kr., hvis det er udtryk for de faktiskeomkostninger.Danmarks Fotohandlerforening har desuden opfordret til, at gebyret regu-leres med nettoprisindekset.Som det fremgår af afsnit 2 i de almindelige bemærkningerne til det frem-satte lovforslag, vil gebyret for optagelse af fingeraftryk i forbindelse medudstedelse af pas være på 27 kr., svarende til de gennemsnitlige merom-kostninger for det offentlige, herunder bl.a. politiet, kommunerne og Ud-lændingeservice, ved den delvist digitale løsning, dvs. udgifterne til indkøbaf scanningsudstyr til optagelse af fingeraftryk samt til etablering og driftaf PAS 1.1.Det bemærkes, at det fremsatte lovforslag er justeret, således at gebyretreguleres med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris-og lønindeks.

KL

har tilkendegivet, at KL er indforstået med, at kommunerne nu skaloptage fingeraftryk i pas og vil tage sit ansvar for at understøtte kommu-2
nerne i at få implementeret opgaven på bedste facon.

KL

har endelig anført, at det forekommer uklart, om det er kommunen el-ler pasproducenten, der skal tage stilling til, om et fingeraftryk er brugbart.Det er kommunernes ansvar, at fingeraftrykket lever op til de krav, dergælder. Rigspolitiet har oplyst, at hvis kommunerne vælger at anvende denPAS 1.1-klientløsning, som Rigspolitiet tilbyder, vil kontrollen af fingeraf-trykket ske automatisk. Rigspolitiet vil desuden opdatere pasmanualen medet afsnit om fingeraftryk.

KL

har anført, at det er KL’s opfattelse, at det er nødvendigt at udsætte fri-sten for optagelse af borgernes fingeraftryk fra den 1. oktober 2011.KL har desuden anført, at der i dag ikke er hjemmel i lovgivningen til, atkommunerne kan optage fotos i forbindelse med pasudstedelse og har op-fordret Justitsministeriet til, at lovforslaget også kommer til at indeholdedirekte hjemmel til, at kommunerne kan indgå aftale med private leveran-dører om opstilling af pasautomater, der både kan optage fotos og fingeraf-tryk på pasudstedelsesstederne.Lovforslaget sigter ikke mod at ændre på eller i øvrigt regulere, hvilkenservice kommunerne i øvrigt kan tilbyde i forbindelse med pasudstedelse.Lovforslaget skal alene sikre, at der kan opkræves et gebyr for optagelseaf fingeraftryk i pas.De konkrete spørgsmål, som KL har rejst i tilknytning til indførelsen affingeraftryk i pas, herunder om tidsplanen herfor, vil blive drøftet nærmeremellem KL, Rigspolitiet og Justitsministeriet. Da forordningens frist forimplementeringen af fingeraftryk i pas var den 28. juni 2009, og imple-menteringen således allerede er forsinket, vil Justitsministeriet i den for-bindelse lægge vægt på, at implementeringen sker hurtigst muligt.

Datatilsynet

opfordrer til, at der gennemføres en såkaldt privatlivsimpli-kations analyse, idet man anfører, at en indførsel af biometri i pas kan fåvidtgående konsekvenser for pasindehavere.Datatilsynet anfører desuden, at såfremt det er nødvendigt med en kortva-rig lagring af biometriske oplysninger hos kommunerne eller pasproducen-ten, må der efter Datatilsynets opfattelse etableres effektive sikkerhedsfor-anstaltninger, der som minimum lever op til kravene i sikkerhedsbekendt-3
gørelsen.Datatilsynet anfører endvidere, at man umiddelbart går ud fra, at mens derkan være behov for, at sammenhængen mellem fingeraftryk og person fo-religger ved optagelsen af fingeraftryk og ved fremstilling af passet, vil derikke være samme behov i den mellemliggende transmission og ved eneventuel kortere lagring. Datatilsynet anbefaler således, at det overvejes athåndtere oplysninger om fingeraftryk og oplysninger, der kan bruges tilidentifikation af borgeren, adskilt.Datatilsynet henstiller i øvrigt til, at pasudstedelsesproceduren indrettes så-ledes, at der ikke sker nogen behandling af de biometriske data i Rigspoli-tiets Centrale Pasregister, idet tilsynet henviser til, at pasregisteret tjenerefterforskningsmæssige formål.Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at lovforslaget alene vil in-debære, at der tilvejebringes en hjemmel i pasloven til at opkræve et om-kostningsbestemt gebyr for optagelse af fingeraftryk i pas. Det bemærkesendvidere, at kravet i EU’s pasforordning om optagelse af fingeraftryk ipas, vil blive indført ved en ændring af pasbekendtgørelsen. Et udkast tilændringsbekendtgørelse forventes udsendt i høring i løbet af maj måned.Uanset at lovforslaget alene indebærer et omkostningsbestemt gebyr foroptagelse af fingeraftryk i pas, har Justitsministeriet anmodet Rigspolitietom bemærkninger til Datatilsynets høringssvar.Rigspolitiet oplyser, at hvis en kommune anvender Rigspolitiets PAS 1.1-klientløsning vil der som udgangspunkt ikke ske en lagring af biometriskeoplysninger hos kommunen. Oplysningerne vil blive sendt til Rigspolitiet,uden at der sker en lagring hos kommunen. I ganske særlige situationer viloplysningerne blive gemt, dog maksimalt i 7 dage, indtil der igen opnåsforbindelse til PAS 1.1-gatewayen. Dette vil eksempelvis kunne være til-fældet, hvis der på grund af tekniske vanskeligheder må arbejdes off line.Oplysningerne gemmes i så fald krypteret og kan alene læses med en uniknøgle fra PAS 1.1-gatewayen.Rigspolitiet oplyser desuden, at fremsendelse af fingeraftryk og borgerensidentitet vil ske forskelligt fra hinanden i Rigspolitiets PAS 1.1-løsning.Rigspolitiet oplyser endvidere, at der ikke vil ske nogen behandling afbiometriske data i Rigspolitiets Centrale Pasregister.4
Rigspolitiet oplyser endelig, at sikkerhedsløsningerne i danske pas følgerde standarder og retningslinjer, som er fastsat i EU-regi.

Danish Biometrics

anfører, at det ikke synes rimeligt, at der skal betaleset gebyr i de situationer, hvor der ikke kan optages et brugbart fingeraf-tryk.Pasforordningens1artikel 1 indebærer, at danske pas skal indeholde bio-metriske kendetegn i form af et digitalt billede af pasindehaverens finger-aftryk.Det følger af pasforordningens artikel 1, stk. 2a, litra a, at personer under12 år undtages fra kravet om fingeraftryk.Det følger tillige af pasforordningens artikel 1, stk. 2a, litra b, at personer,fra hvem det er fysisk umuligt at optage fingeraftryk, fritages fra kravetherom. For så vidt angår pasansøgere, hvor det midlertidigt er umuligt atoptage fingeraftryk af de foreskrevne fingre, er der fastsat særlige regler ipasforordningens artikel 1, stk. 2b, om, at der kan optages fingeraftryk afde andre fingre. Er det midlertidigt umuligt at optage fingeraftryk af nogenfingre, må der udstedes et provisorisk pas.Gennemførelse af kravet om optagelse af digitalt fingeraftryk i pas og und-tagelserne hertil nødvendiggør en ændring af pasbekendtgørelsen, der vilblive sendt i høring snarest.Som anført i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3, betalesgebyret for optagelse eller forsøg på optagelse af fingeraftryk i pas. I desituationer, hvor det viser sig, at der ikke kan optages et brugbart fingeraf-tryk, skal gebyret således også betales, idet der her vil være omkostningerforbundet med at forsøge at optage fingeraftrykket.
1
Rådets forordning nr. 2252/2004/EF af 13. december 2004 om standarder for sikker-hedselementer og biometriske identifikatorer i pas og rejsedokumenter, som medlemssta-terne udsteder, som ændret ved Rådets forordning nr. 444/2009/EF af 28. maj 2009.5