De Konservative støtter lovforslaget.
Jeg glæder mig utrolig meget, til vi får vedtaget det her lovforslag, som sætter et loft over, hvor store indtægter kommunerne kan få fra parkeringsafgifter for borgerne.
Baggrunden for lovforslaget er jo især situationen i København, hvor jeg selv har fornøjelsen af også at sidde i kommunalbestyrelsen og derfor kender forholdene ganske godt.
Der er et bystyre i København, som simpelt hen ikke anerkender, at bilisme er nødvendig for mange borgere for at få hverdagen til at hænge sammen.
Der er altså borgere, som har behov for en bil for at kunne komme på arbejde.
Hvis man er murer og render rundt med 200 kg værktøj, er det ganske svært at køre rundt med det på en Christianiacykel.
Det er også svært, hvis man er en mor, der skal aflevere to børn i hver sin ende af byen, fordi der ikke er styr på daginstitutionspladserne, og derefter tage på arbejde ude i Københavns omegn, hvor der måske ikke er offentlige transportforbindelser, som gør, at man kan få det til at hænge sammen uden en bil.
Det er nødvendigt, at man giver plads til bilismen, og det er fuldstændig urimeligt, at man har kørt denne bilfjendske politik i København.
Et eksempel på det er, at antallet af p-licenser nogle gange kun er halvt så stort som det antal biler, der findes blandt beboerne i et bestemt område.
Når de kommer hjem fra arbejde, skal de ligge og cirkle rundt i lang tid for at finde en parkeringsplads og har derefter udsigt til en lang gåtur.
P-licenserne er også steget i København, ligesom de generelle afgifter er steget, og det er det, der er baggrunden for det her lovforslag.
Vi synes simpelt hen ikke, det er rimeligt, at man bruger parkeringsafgifter for at øge kommunens budget.
Det har aldrig nogen sinde været hensigten, at kommuner skulle bruge parkeringsafgifter som en indtægtskilde, sådan som det er sket i København i de senere år, hvor man kan betale op til 35 kr.
i timen for at parkere.
Det betyder jo, at man lynhurtigt ved et besøg til København kommer til at lægge 150 kr.
eller mere for en simpel tur ind til byen.
Der er fra Københavns Kommunes side blevet udtrykt kritik og sagt, at lovforslaget forhindrer byggeri af parkeringspladser og er et indgreb i det kommunale selvstyre.
Til det vil jeg sige, at det ikke er noget indgreb i det kommunale selvstyre, at der er et loft over, hvor store afgifter man har lov til at opkræve.
Det har vi også i forbindelse med kommuneskatten – som det her jo egentlig også er – sådan at der altså ikke er frihed til, at man bare kan hæve skatterne.
Det er nødvendigt med en vis økonomisk styring, og der er jo ingen tvivl om, at jeg og mit parti står for lavere skatter og ikke for at give frihed til, at man hæver skatterne.
Det er også forkert, når man siger, at lovforslaget forhindrer, at der bygges parkeringspladser.
Lovforslaget har faktisk den mekanisme, at hvis man bruger alle sine penge fra parkering på at bygge nye pareringspladser, så er det sådan, at man kan indgå i det, der hedder en balanceordning, og derved vil staten ikke tage én eneste krone væk fra kommunen.
Så hvis man virkelig ønsker at bruge pengene fra parkeringsindtægterne på at drive parkeringspladser, er der altså mulighed for at gøre det, og så kommer staten ikke til at tage en krone fra kommunerne.
Grunden til, at Københavns Kommune klager over, at vi nu tager nogle af deres penge, er jo, at de netop ikke er bare i nærheden af at have en balance mellem, hvad det koster at drive parkeringspladserne, og hvor meget man får ind i indtægter.
Da Københavns Kommune ikke kan opnå den balance, kommer de til at aflevere nogle penge til staten, hvis de nægter at gøre det, som er hensigten med lovforslaget, nemlig at sætte parkeringsafgifterne ned.
Det har for mig som kommunalordfører og for Det Konservative Folkeparti været vigtigt, at vi netop tog hensyn til, at der skal være et incitament til, at man bygger parkeringspladser, særligt også i København.
Derfor har vi også i forhold til det oprindelige forslag fra finansloven fået indført, at der er et yderligere fradrag for de afskrivninger, der kan være på nye parkeringsanlæg, og dermed er der faktisk en øget motivation til at bygge parkeringspladser.
Men i sidste ende er det ikke et spørgsmål om penge, om man bygger parkeringspladser i København, det er et spørgsmål om vilje.
Københavns Kommunes egen teknik- og miljøforvaltning har foretaget mange undersøgelser af forholdene i brokvartererne, og det er sådan, at man simpelt hen ved hjælp af maling og en pensel kan gå ud og optegne adskillige hundrede nye parkeringspladser i hver eneste af brokvartererne, hvis man har viljen til det.
Det koster næsten ingenting, og derfor er det bare om at komme i gang med at få løst det her store parkeringsproblem i København.
Jeg glæder mig over, at der nu i hvert fald kommer et loft over, hvor meget man har lov til at plukke bilisterne.