Som det også blev sagt af den forrige ordfører, er det foreliggende lovforslag en udmøntning af en aftale indgået mellem Venstre og Konservative, altså regeringen, og Socialdemokratiet.
For Socialdemokratiet er det helt grundlæggende, at vi alle sammen betaler det, vi skal, i skat, hverken mere eller mindre.
Man kan sige, at det sådan set er legemliggørelsen af det solidariske samfund, fordi vi på den måde frembringer grundlaget for finansieringen af vores fælles velfærd.
En af forudsætningerne for, at det store, brede flertal af befolkningen vil bakke op om den samfundsmodel, er, at skattelovgivningen opfattes som retfærdig og rimelig og ikke båret af umådeholden nidkærhed eller komplet uforståelige regler.
Derfor er det Socialdemokratiets holdning, at når vi støder på tilfælde, hvor folk skal betale skat, men hvor man må spørge sig selv, om det nu også giver mening, så er der grund til at overveje reglerne, og det lovforslag, som vi har med at gøre her, er et opgør med et potpourri af sådan nogle eksempler, kan man sige.
Jeg vil tage fat i bare et par stykker af dem, de vigtigste og økonomisk set største af dem.
For det første indføres der en skattefri bagatelgrænse for personalegoder.
For fremtiden vil det være sådan, at en ansat ikke vil skulle beskattes af værdien af personalegoder, hvis den samlede værdi ikke overstiger 1.000 kr.
Det gælder f.eks.
blomster, vin, deltagelse i et motionsløb, fribillet til en sportsbegivenhed eller lignende.
Når vi nu finder på at sige, at der bør laves sådan en grænse, er det selvfølgelig, fordi vi hele tiden får henvendelser fra folk ude i det virkelige liv, som siger:
Her er der noget, der ikke rigtig virker.
Lad mig tage et eksempel på, hvad der motiverer til sådan en ændring som den her.
Vi har fået henvendelser fra en konkret virksomhed, som til et firmaarrangement gerne ville give deres medarbejdere en taske med virksomhedens logo på – det er jo ikke ualmindeligt – og den kunne medarbejderne så tage med hjem og bruge ved forskellige lejligheder.
Problemet var bare, at man konstaterede, at hvis man gav denne her taske/rygsæk til medarbejderne, skulle de beskattes af værdien af den, hvorefter virksomhedens skattechef sagde til direktøren:
Hvis vi vil komme ud over det og være sikre på, at vores medarbejdere nu også gerne vil modtage tasken, så bliver vi nødt til at give dem et løntilskud, sådan at den værdi af tasken, som de har fået, bliver neutraliseret, og det er klart, at det løntilskud selvfølgelig skal være så stort, at man kan trække skatten fra og så have nettobeløbet, der neutraliserer værdien af tasken, tilbage.
Og man kan godt forestille sig, at det meget, meget let kan ende i en masse bureaukrati og komme til at se så underligt ud, at virksomheden vil tænke:
Kan det nu også betale sig?
Og skulle vi ikke lade være med det?
Og det giver lige præcis en afstandtagen til den her mulighed for at give et klap på skulderen eller for at opføre sig bare sådan nogenlunde fornuftigt og yde almindelig, god personalepleje.
Derfor ønsker vi nu en 1.000-kroners-grænse, sådan at det bliver muligt at gøre sådan nogle ting på en rimelig og fornuftig måde.
På den anden side skal grænsen selvfølgelig ikke ligge over de 1.000 kr., fordi vi jo ikke vil have, det skal være sådan, at man kan omgå reglen om, at man skal beskattes af den løn, man får.
Så det er et fornuftigt snit, der giver en lidt lettere hverdag.
Et andet eksempel er, at det ikke længere skal være skattepligtigt, når en ansat får fribilletter til sportslige eller kulturelle arrangementer, som arbejdsgiveren er sponsor for.
Det er jo noget, der foregår meget hyppigt, navnlig, tror jeg, ude i provinsen, at man støtter det lokale kultur- og sportsliv og samtidig giver medarbejderne mulighed for nogle oplevelser osv.
Det skal selvfølgelig ikke være skattepligtigt.
Det skal selvfølgelig være muligt at gøre det på en rimelig og hensigtsmæssig måde.
Et andet eksempel, som ligger et helt andet sted, er, at en ansat ikke længere skal være skattepligtig af den mad, som han eller hun spiser, når måltidet er, som det hedder, led i pædagogisk spisetræning i forbindelse med arbejdet.
Altså, pædagogen eller den ansatte på en døgninstitution eller andre steder, der som et led i arbejdet spiser sammen med børnene eller dem, som er anbragt på institutionen, eller hvad det er, skal selvfølgelig ikke beskattes af den mad, vedkommende spiser.
Sådan er der forskellige regler, som bliver rettet til.
Det er i virkeligheden den her 1.000-kroners-regel for personalegoder og så den nye regel om fribilletter, som betyder noget økonomisk.
Det andet har meget, meget begrænsede økonomiske konsekvenser, men til gengæld vil det gøre hverdagen lidt lettere for de medarbejdere, arbejdsgivere, studerende og andre grupper, som er omfattet af det her lovforslag.
Socialdemokratiet kan selvfølgelig støtte forslaget.