Nu var det her jo ikke et spørgsmål om, hvorvidt der var uklarhed hos mig, men uklarhed hos Venstres ordfører og i Venstre, der jo er dem, der står bag det her lovforslag, og jeg må sige, at er der bare sådan et enkelt punkt, hvor man kan sætte sylen ind, ja, så står Venstres ordfører godt nok heroppe og taler med en ordentlig omgang uld i mund.
Men lad os se på, hvad lovforslaget indebærer.
Med vedtagelsen af forårspakke 2.0 var det sådan, at afkast af aktier er skattefrit, når ejeren af aktierne ejer mere end 10 pct.
af aktierne i et andet selskab, men hvis selskabet ejer mindre end 10 pct., altså det, man kalder porteføljeaktier, beskattes afkastet fuldt ud, og der er fradrag for tab.
Det var det, der blev vedtaget i forbindelse med forårspakke 2.0.
I det lovforslag, vi så står med her, er det så, at man siger, at porteføljeaktierne under visse omstændigheder skal være skattefri, og der er en hel række forhold, der skal være opfyldt.
Der skal være tale om unoterede aktier i små og mellemstore virksomheder, og aktierne skal have været ejet i 3 år eller mere.
Investorselskabet skal være omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk.
1.
Iværksætterselskabet kan maksimalt investere et vist beløb i iværksætteraktier.
Mindst 50 pct.
af investorerne skal være privatejede selskaber, og investeringer i små iværksættervirksomheder kan ske i igangsætter-, opstarts- og ekspansionsfasen, mens investeringer i mellemstore virksomheder alene kan ske i igangsætter- eller opstartsfasen.
Iværksætterselskabets advokat eller revisor skal sikre, at investeringerne er overskudsorienterede, at der foreligger en rentabilitetsberegning, og at der foreligger en klar exitstrategi, og der skal være oplysninger om produktions-, salgs- og rentabilitetsudviklingen.
Iværksætteraktierne skal være nytegnede enten ved stiftelse eller ved en kapitalforhøjelse.
De mister deres status som iværksætteraktier, hvis de afstås, og iværksætterselskabets virksomhed må ikke i overvejende grad bestå af udlejning af fast ejendom eller besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende, og der må, hvilket Venstres ordfører jo ikke kunne svare på, ikke være tale om en virksomhed inden for værfts-, kul- eller stålindustrien.
Jeg vil godt sige, at vi i Socialdemokratiet finder det overordentlig fornuftigt at fremme iværksætteri.
Vi er tilhængere af, at man ændrer på regler, der gør det vanskeligt at være iværksætter og vanskeligt at få nye ideer ført ud i livet, og vi er også helt åbne over for at se på at ændre skattereglerne, sådan at det skattemæssigt bliver lettere at få tilført kapital til risikovillige og investeringsparate projekter.
Men når man ser på de 11 betingelser, som jeg nævnte her, og som skal være opfyldt for at kunne få tilført skattefri aktiekapital, vil jeg sige, at man godt nok må frygte, at det bare bliver sværere for dem, der vil bruge den vej.
Det bliver i hvert fald ganske kompliceret.
Og hvis det nu er så vanskeligt, at ingen overhovedet bruger ordningen, men i stedet holder sig til allerede eksisterende finansieringskilder, ja, så har det her lovforslag bare været med til at gøre skattesystemet endnu mere kompliceret, end det er i forvejen, hvor folk jo har så utrolig svært ved at finde ud af, hvad for nogle regler der gælder, og hvad de skal gribe i og gøre på området.
Vi har en række spørgsmål til lovforslaget, også ud over dem, som Venstres ordfører overhovedet ikke havde tænkt over, men vi er stemt for at medvirke til vedtagelsen, hvis der i øvrigt kommer fornuftige svar på de spørgsmål, vi stiller til regeringen om lovforslaget.