Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 193
Offentligt
1000106_0001.png
1000106_0002.png
1000106_0003.png
1000106_0004.png
1000106_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. maj 2011Procesretskontoret2010-710-0038MUB41317
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lovom ægtefælleskifte m.v. (L 193), som Folketingets Retsudvalg har stillettil justitsministeren den 29. april 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ægtefælleskifte m.v. (L 193):

”Ministeren bedes redegøre nærmere for lovforslagets konse-kvenser i forhold til muligheden for at få fri proces, herundersærligt i forhold til fri proces til egen advokat.”

Svar:

De gældende regler om fri proces findes i retsplejelovens kapitel 31. Somudgangspunkt gælder der samme betingelser for at opnå fri proces i skif-tesager som i andre sager ved domstolene. De grundlæggende betingelserer, at ansøgeren skønnes at have rimelig grund til at føre proces og opfyl-der de økonomiske betingelser.De nærmere retningslinjer for vurdering af ansøgninger om fri procesunder ægtefælleskifter er beskrevet i cirkulære nr. 32 af 9. marts 1970 omfri proces under skifte efter skiftelovens kapitel VI. Det fremgår bl.a. afcirkulærets § 1, stk. 2, at der ofte vil være grundlag for at meddele friproces til den ægtefælle, der begærer skifte afholdt, når den anden ægte-fælle er i besiddelse af hele eller den væsentligste del af fællesboet, ogansøgeren ikke råder over tilstrækkelige midler til at få skifte påbegyndtog afholde de omkostninger, som er forbundet med behandlingen vedskifteretten. Efter cirkulærets § 2 bør det i forbindelse med ansøgningensforelæggelse for skifteretten søges oplyst, om der er behov for advokat-beskikkelse. Hvis dette ikke er tilfældet, begrænses bevillingen, såledesat den ikke omfatter advokatbeskikkelse. Den gældende ordning for friproces i ægtefælleskiftesager er nærmere beskrevet i lovforslagets almin-delige bemærkninger pkt. 3.9.1.Ægtefælleskifteudvalget har i forbindelse med forslaget til en ny modelfor behandlingen af ægtefælleskiftesager overvejet, om den gældendeordning for fri proces passer til den foreslåede model, jf. lovforslagetsalmindelige bemærkninger pkt. 3.9.2. Lovforslaget er indholdsmæssigt ioverensstemmelse med udvalgets forslag.Efter lovforslaget vil skifteretten kunne afslå fri proces, hvis det er åben-bart, at ansøgeren ikke kan få medhold i sagen, f.eks. fordi ægtefællenkommer med anbringender eller ønsker, der er i åbenbar modstrid medgældende ret. Herudover vil det alene være spørgsmålet, om ansøgerenopfylder de økonomiske betinger for fri proces, der vil være afgørendefor, om der skal meddeles fri proces.2
Der skal således fremover ikke, som det er tilfældet i dag, lægges vægtpå, om den anden ægtefælle er i besiddelse af hele eller den væsentligstedel af fællesboet, eller om ansøgeren råder over tilstrækkelige midler tilat få skifte påbegyndt og afholde de omkostninger, som er forbundet medbehandlingen.Efter gældende ret dækker fri proces i skiftesager navnlig sikkerhedsstil-lelse for skifteomkostninger, herunder skifteafgift og sagkyndige vurde-ringer, fritagelse for at betale sagsomkostninger til modparten, og, for såvidt udgifterne ikke kan dækkes af boets midler, fritagelse for betaling afvederlag til eventuel medhjælper i boet og andre udgifter ved foranstalt-ninger, der iværksættes med skifterettens godkendelse. Fri proces dækkerendvidere advokatbeskikkelse, medmindre den fri proces undtagelsesvisbegrænses, således at den ikke omfatter advokatbeskikkelse.Fri proces i ægtefælleskiftesager vil efter forslaget omfatte fritagelse forsikkerhedsstillelse for omkostninger ved boets behandling, dvs. navnligden retsafgift, der betales ved henvisning til bobehandler (forslag til ny §34 b i retsafgiftsloven), og udgifter til sagkyndige vurderinger mv., frita-gelse for betaling af bobehandlerens salær og fritagelse for hæftelse forstatskassens krav mod den anden ægtefælle. I de undtagelsestilfælde,hvor skifteretten pålægger parten at erstatte den anden parts udgifter tiladvokat, jf. forslagets § 43, omfatter fri proces også fritagelse herfor. Friproces kan endvidere i særlige tilfælde omfatte advokatbeskikkelse. Friproces omfatter kun beskikkelse af advokat, når skifteretten beskikker enadvokat efter § 23 i lov om ægtefælleskifte m.v., jf. nedenfor.At fri proces efter forslaget vil omfatte sikkerhedsstillelse og endelig fri-tagelse for betaling af den pågældendes egen andel af bobehandlerenssalær, men derimod kun i særlige tilfælde vil omfatte advokatbeskikkel-se, skal ses i lyset af den foreslåede nye ordning for behandling af ægte-fælleskiftesager.Med lovforslaget foreslås en ny ordning for behandling af ægtefælleskif-tesager, hvor så stor en del af sagsbehandlingen som muligt skal foreta-ges af en bobehandler. Bobehandleren skal i nødvendigt omfang vejledeægtefællerne om deres retsstilling og bistå ved praktiske spørgsmål underskiftet.
3
Som det fremgår af pkt. 3.2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, er det Ægtefælleskifteudvalgets opfattelse, at mange ægtefæller efterden foreslåede ordning vil kunne skifte med bistand af en bobehandleruden selv at skulle antage egen advokat. Det gælder i sager, hvor beggeægtefæller er interesserede i at få en deling, der er rimelig i forhold tilbegge, og hvor begge indser, at det omkostningsmæssigt er bedst at med-virke positivt til delingen. Der er dog efter udvalgets opfattelse intet tilhinder for, at en ægtefælle søger bistand hos egen advokat.Som det endvidere fremgår af pkt. 3.1.2.3.4, er det udvalgets opfattelse,at bobehandlerens og skifterettens vejledning i almindelighed vil opfyldedet behov for juridisk hjælp til at få boet delt, som det offentlige bør stilletil rådighed for ægtefæller, og at der derfor sjældent vil være behov foradvokatbeskikkelse for parterne. Udvalget anfører dog, at en ægtefælle inogle sager vil have et sådant behov for rådgivning af egen advokat, atdet offentlige bør bidrage til betalingen af udgifterne herved, f.eks. hvorder er tale om komplicerede forligsdrøftelser, eller hvor ægtefællen pågrund af sygdom eller anden svækkelse har vanskeligt ved at overskueselv letforståelig vejledning. Udvalget finder derfor, at en ægtefælle, derikke findes at kunne varetage sine interesser under skiftet uden brug afegen advokat, bør have mulighed for at få beskikket egen advokat. Detbør i den forbindelse alene vurderes, om ægtefællen ikke på betryggendevis vil være i stand til at indgå som en ligeværdig part i en skiftesag. Denægtefælle, der har fået beskikket en advokat, bør imidlertid efter udval-gets opfattelse erstatte statskassens udgifter i forbindelse med beskikkel-sen, medmindre ægtefællen har fri proces.Som anført i pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er Ju-stitsministeriet enig i Ægtefælleskifteudvalgets synspunkter. Det følgersåledes af forslaget til § 23 i lov om ægtefælleskifte m.v., at skifterettenefter anmodning fra en ægtefælle eller efter indstilling fra bobehandlerenkan beskikke en advokat for en ægtefælle, hvis det ikke findes forsvarligtat behandle boet, uden at den pågældende har advokatbistand.Efter gældende ret medfører fri proces i en ægtefælleskiftesag oftest, atder beskikkes en advokat for den pågældende, og at advokatens salærbetales af statskassen. Efter den foreslåede model vil det imidlertid somnævnt kun være undtagelsesvis, at en ægtefælle får beskikket advokatunder sagens behandling ved bobehandler. Det foreslås derfor, at fri pro-ces som udgangspunkt bør medføre, at den pågældende får dækket sinegen andel af udgifterne til bobehandler. Derimod vil fri proces kun om-4
fatte advokatbeskikkelse, således at statskassen betaler advokatens salær,når sådanne særlige grunde foreligger, at der beskikkes en advokat efterlovens § 23, jf. ovenfor.Tilsagnet om fri proces til bobehandlerens salær bør begrænses til et be-stemt antal timer, jf. pkt. 3.9.2.3 og 3.9.3 i lovforslagets almindelige be-mærkninger. Den fri proces bør således angå et rimeligt tidsforbrug – og-så set i lyset af de involverede værdier – til at få udarbejdet et bodelings-forslag. Begrænsningen i timetallet skal også ses i lyset af, at begge ægte-fæller bør bidrage konstruktivt under bobehandlingen og i hvert fald ikkekunne drage fordel af eller kunne påføre modparten skade ved at træneresagen.Skifteretten vil ud fra samme hensyn kunne begrænse antallet af timer ide tilfælde, hvor der beskikkes en advokat efter § 23, jf. ovenfor.I sager om enkelttvister vil der som i dag kunne opnås fri proces efter dealmindelige regler om fri proces i civile sager.
5