Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 190
Offentligt
996299_0001.png
996299_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12. maj 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: MAKISags nr.: 1011172Dok nr.: 514167
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. april 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 6 (L190) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Preben Rudiengaard (V) efter øn-ske fra Sofie Hæstorp Andersen (S).Spørgsmål nr. 6 (L190):’’Hvilke konsekvenser vil det få, hvis en privat klinik eller hospital ikke lever optil kravene i det proaktive tilsyn fra Sundhedsstyrelsens side?”Svar:Som jeg forstår spørgsmålet, ønskes det oplyst, hvilke konsekvenser det fårfor et privat sygehus m.v., hvis Sundhedsstyrelsen under et tilbagevendendetilsynsbesøg, jf. den foreslåede § 215 a, stk. 3, eller et tematiseret tilsynsbe-søg, jf. den foreslåede § 215 a, stk. 4, har konstateret kritisable forhold vedrø-rende den lægelige patientbehandling, som behandlingsstedet ikke følger oppå tilfredsstillende vis.Sundhedsstyrelsen vil i så fald – som led i sine almindelige reaktionsmulighe-der som tilsynsmyndighed – kunne sætte en bestemt sundhedsperson underskærpet tilsyn, jf. sundhedslovens § 215, stk. 2, eller indbringe konkrete sager,som styrelsen mener vil kunne give anledning til kritik eller anden sanktionover for sundhedspersoner på behandlingsstedet, for Sundhedsvæsenets Di-sciplinærnævn, jf. lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæ-senets § 2 a. I forhold til autoriserede sundhedspersoner vil styrelsen kunneudstede påbud eller tage initiativ til indskrænkning af virksomhedsområdet el-ler fratagelse af autorisationen midlertidigt eller permanent, jf. autorisationslo-vens §§ 7-10, samt give læger pålæg vedrørende ordination af afhængigheds-skabende lægemidler og i sidste instans fratage eller begrænse lægers ret tilat ordinere sådanne lægemidler, jf. autorisationslovens §§ 35-36.Jeg kan i denne sammenhæng henvise til lovforslagets almindelige bemærk-ninger afsnit 3.2. hvoraf det fremgår, at ved Sundhedsstyrelsens proaktive til-syn med større klinikker og privatsygehuse vil det overordnede ansvar for denlægelige patientbehandling sædvanligvis påhvile den virksomhedsansvarligelæge. For nærmere information om denne ordning henvises til afsnit 2.2. i lov-forslagets almindelige bemærkninger.Jeg kan supplerende henvise til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit3.2.sammenholdt med afsnit 2.3.2., hvoraf det følger, at Sundhedsstyrelsenik-ke– som på det kosmetiske område – vil få adgang til at fratage et privat be-handlingssted registreringen med den virkning, at lægelig patientbehandlingikke længere kan finde sted det pågældende sted, hvis behandlingsstedet ikke
Side 2
efterlever krav fra Sundhedsstyrelsen til behandlingsstedets faglige virksom-hed meddelt som led i tilsynet.De almindelige tilsynsforanstaltninger over for den enkelte sundhedsperson,som er nævnt ovenfor, skønnes tilstrækkelige til at varetage de kontrolhensyn,som den foreslåede tilsynsordning tilsigter at varetage.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Mogens Jørgensen