Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 190
Offentligt
996131_0001.png
996131_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12. maj 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: MAKISags nr.: 1011172Dok nr.: 517031
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. april 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 2 (L 190) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Preben Rudiengaard (V) efter øn-ske fra Sofie Hæstorp Andersen (S).
Spørgsmål nr. 2 (L 190):’’Skal det proaktive tilsyn, som Sundhedsstyrelsen skal udføre ifølge lovforsla-get, være et anmeldt eller uanmeldt tilsyn?”Svar:Med henblik på besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sund-hedsstyrelsen, der har oplyst følgende:”Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed vedforvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (herefter retssikker-hedsloven), der trådte i kraft den 1. januar 2005, er det foreskrevet hvilke regler, dergælder for at foretage tvangsindgreb uden for strafferetsplejen.Det tilsyn Sundhedsstyrelsen skal udføre ifølge lovforslag nr. 190 er omfattet af retssik-kerhedsloven.Det fremgår af retssikkerhedsloven § 5, stk. 1 og 2, at man forud for et tvangsindgreb,som et tilsynsbesøg vil være, skriftligt minimum 14 dage forud varsler herom. Denskriftlige varsling skal indeholde oplysninger om tid og sted for indgrebet, retten til at la-de sig repræsentere/bistå af en anden, hovedformålet med indgrebet og det faktiske ogretlige grundlag for indgrebet. Parten kan inden for en af myndigheden fastsat fristfremsætte indsigelse mod den trufne beslutning, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 3.Proceduren om varsling kan fraviges helt eller delvis, blandt andet hvis øjemedet medtvangsindgrebet ville forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives, jf. retssik-kerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1. Det fremgår af vejledning om lov om retssikkerhed vedforvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter pkt. 47, at der i dissetilfælde er sigtet til tvangsindgreb udført som led i en kontrol og tilsynsvirksomhed. Detvil sige, at der sigtes til de ofte forekommende tilfælde, hvor kontrollen har karakter afen kontrol af et øjebliksbillede, jf. vejledningens pkt. 49. Der kan også være tale om si-tuationer, hvor en myndighed på baggrund af tidligere erfaringer med en part, en be-stemt branche eller dele af en branche har en begrundet formodning om, at den på-gældende, tvangsindgrebet er rettet imod, vil fjerne de genstande, der ønskes kontrol-leret, jf. vejledningens pkt. 48.
Side 2
Det er Sundhedsstyrelsens erfaring fra tilsyn med behandlingssteder, hvor der udføreskosmetisk behandling, at øjemedet ikke forspildes ved at varsle eller anmelde tilsyns-besøget. Sundhedsstyrelsen er interesseret i at få et samlet indtryk af behandlingsste-det – ikke blot et øjebliksbillede.Ved at varsle er det også Sundhedsstyrelsen erfaring, at man får en mere åben ogkonstruktiv dialog med de for behandlingen ansvarlige autoriserede sundhedspersoner.Hertil skal det bemærkes, at det også er erfaringen, når Sundhedsstyrelsen benytter sigaf uvarslede tilsynsbesøg som opfølgning på et allerede aflagt tilsynsbesøg, at det vilvære svært at komme uvarslet på behandlingssteder, da de autoriserede sundheds-personer har travlt med patientbehandling, ligesom der ofte er patienter, som venter påat komme til.Sundhedsstyrelsen finder det dog hensigtsmæssigt at anvende det uvarslede tilsyns-besøg i de situationer, hvor styrelsen ved tilsynsbesøg stiller krav om omgående at fåforhold i orden, og hvor styrelsen gerne vil sikre, at forholdene bliver bragt i orden om-gående.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.Om forholdet mellem de af lovforslaget nævnte tilsyn og retssikkerhedslovenkan supplerende oplyses følgende:Efter retssikkerhedslovens § 1, stk. 1, nr. 1, finder lovens kapitel 2 og 3 – her-under den i besvarelsen nævnte § 5 – anvendelse ved tvangsindgreb, som fo-retages af den offentlige forvaltning uden for strafferetsplejen, og som består iblandt andet husundersøgelse. Ved tvangsindgreb forstås også tilfælde, hvorvedkommende borger eller virksomhed er indforstået med, at en myndighedbenytter en hjemmel i lovgivningen til at foretage husundersøgelse mv. Ud-trykket husundersøgelse omfatter bl.a. andre rum end beboelse, der ikke er of-fentligt tilgængelige.På den baggrund er ministeriet enigt med Sundhedsstyrelsen i, at de foreslåe-de tilsynsbesøg hos private sygehuse, klinikker og praksis er omfattet af rets-sikkerhedslovens kapitel 2 og 3.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Mogens Jørgensen