Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 19 Bilag 4
Offentligt
914100_0001.png
914100_0002.png
SAMLSøndergade 12, Postboks 12219100 Aalborg
tlf. 98 13 96 81mobil 20 20 91 40e.mail:[email protected]
Oplæg til Kulturudvalget ifbm. foretræde den 17. november 2010,kommentar til de mediepolitiske forhandlinger;Forhøjelse af puljen til ikke-kommercielle elektroniske medier;Det er stadig en nødvendighed, at der afsættes flere midler til hele det ikke-kommercielleområde, dvs. til ikke-kommercielt TV og ikke-kommerciel radio. Puljen har nu i mange år væretpå 50 millioner til fordeling blandt ca 160 radio- og 200 TV-stationer, der tilsammen producereradskillige tusinde timers public service og public access radio og TV hvert år. Puljen hargennem mange år været alt for lille til at dække det behov, der er, for at de ikke-kommercielleelektroniske medier kan udfylde deres folkeoplysende og demokratiskabende funktion i detnære område. Behovet er bestemt ikke blevet mindre efter digitalisering af TV i efteråret 2009.Det er derfor SAML’s ønske at puljen til de ikke-kommercielle medier sættes op til 100millioner per år.Og at der ud af denne pulje øremærkes et beløb på 3 millioner til uddannelse af stationernesfrivillige og ansatte.Digitaliseringen har påført de ikke-kommercielle TV-stationer forhøjede sendeudgifter. SAMLanbefaler, at politikerne sætter et for de ikke-kommercielle TV-stationer acceptabelt loft for,hvor meget DIGI-TV må opkræve per time hos de ikke-kommercielle, f.eks. kr. 100,-.
Must carry forpligtelse;SAML forstår ikke, hvorfor de ikke-kommercielle regionale og landsdækkende TV-stationerstadig IKKE er omfattet af must carry forpligtelsen. Vi har svært ved at se argumentationen forat must carry forpligtelsen IKKE omfatter alle stationer, der sender på samme MUX. (I dettetilfælde MUX1).Public service puljen;Det fremgår af lovforslaget, at Public Service puljen stadig ikke kan søges af ikke-kommerciellelokale radiostationer, eller ikke-kommercielle TV-stationer. De ikke-kommercielle elektroniskemedier er i deres mangfoldighed og variation jo netop medier, der kan kan sikre public serviceog ikke mindst public access. At øget konkurrence skulle styrke kvaliteten, og at de eneste deråbenbart kan give DR denne af politikerne ønskede konkurrence skulle være de kommerciellemedier, fremstår efterhånden mere som et dogme, end som en veldokumenteret analyse aflytter- seeradfærd.Radio- og TV-Nævnets tilsyn med stationerne;SAML glæder sig over, at der i medieforliget er aftalt, der skal nedsættes et udvalg, som skal sepå hvordan den lokale / regionale forankring sikres. Det er i den forbindelse nødvendigt, at derafsættes midler til dette tilsyn, eventuelt overvejes at genindføre de lokale nævn.Flere ressourcer til Radio- TV-Nævnets sekretariat vil ligeledes gøre det muligt for nye radio-stationer at søge om sendetilladelse på de frekvenser, hvor der pt. er ledig sendetid, alternativtgive Nævnet mulighed for at sende den ledige sendtid i udbud noget oftere end tilfældet er forindeværende.
SAMLSøndergade 12, Postboks 12219100 Aalborg
tlf. 98 13 96 81mobil 20 20 91 40e.mail:[email protected]
Fælles Internetportal for de ikke-kommercielle radiostationer;SAML har udarbejdet forslag til oprettelse af en fælles internet-portal for ikke-kommercielleradiostationer for de dertil afsatte midler på 2 millioner, men vi har svært ved at finde løsningerpå den fortsatte drift af portalen. SAML vil derfor foreslå, at der årligt afsættes et beløb til detteformål. Det kan eventuelt kombineres med uddannelsesaktiviterne, idet en fælles internet portalogså vil kunne udvikles til undervisningsformål.SAML håber, at Danmark også fremover har mange ikke-kommercielle radio og TV-stationer, derved deres meget store produktion af radio- og TV-udsendelser sikrer en stor mangfoldighed afdansk egenart og kultur.Konsekvenserne kan i modsat fald blive en forringelse af forholdene og mulighederne for det lokaledemokrati og sammenhængskraften i Danmark, også i udkantsområderne.