Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 19 Bilag 1
Offentligt
NOTAT4. oktober 2010
Kommenteret høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov omradio- og fjernsynsvirksomhedKulturministeriet sendte den 25. juni 2010 et udkast til forslag til lov om ændring af lovom radio- og fjernsynsvirksomhed (Gennemførelse af medieaftale for 2011-2014 m.v.) ihøring med frist til den 9. august 2010.Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre den aftale om mediepolitikken for pe-rioden 2011-2014, som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti og Liberal Alliance indgik den 26. maj 2010. Lovforslaget gennemfører deændringer af loven, som er nødvendige på baggrund af medieaftalen. Herudover er dermedtaget forslag om en mindre ændring af bestemmelserne i radio- og fjernsynslovenom Radio- og tv-nævnets sammensætning.Frem til den 24. august havde 38 organisationer m.v. afgivet høringssvar, se bilag 1.I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar med relati-on til lovforslaget. Forslag til indholdet af kommende bekendtgørelser i medfør af lovenog forslag til indholdet af nye public service-kontrakter med DR og de regionale TV 2-virksomheder samt justering af TV 2/DANMARK A/S’ tilladelse til at udøve public ser-vice-programvirksomhed eller forslag, der ikke vedrører gennemførelse af medieaftalen,er ikke kommenteret.Der henvises herudover i det hele til de vedlagte høringssvar.1) VærditestordningProducentforeningen tilslutter sig en udbygning af værditestordningen. Foreningen an-befaler, at Radio- og tv-nævnet, såfremt nævnet efter gennemførelse af en samlet vær-ditest konkluderer, at DR kan iværksætte og udbyde den planlagte nye tjeneste, foreta-ger en 3. økonomisk vurdering af, om tjenesten bedst og billigst kan produceres af DRselv, eller om tjenesten bør i udbud mellem DR’s interne afdeling og eksterne aktører.Danske Dagblades Forening (DDF), som bifalder en udbygning af værditestordningen,finder, at også de regionale TV 2-virksomheder skal være forpligtede til at søge Radio-og tv-nævnet om godkendelse ved søsættelse af nye væsentlige aktiviteter. DDF finderendvidere, at der skal fastsættes klare kriterier for, hvad der menes med ”pilotprojekteraf kortere varighed”, og foreningen lægger vægt på, at høringsreglerne vedrørende denye tjenester bliver tilstrækkelige. DDF stiller forslag til, hvordan testforløb og hørings-faser kan gennemføres. Dansk Erhverv tilslutter sig, at den nuværende værditestord-
Dok. nr. 693106
Side 2
ning med lovforslaget bliver en mere uafhængig ordning. Dansk Journalistforbund (DJ)anbefaler, at der ikke gennemføres den foreslåede udbygning af værditestordningen.DR foreslår, at lovforslaget udformes således, at det ikke giver indtryk af, at Kommissi-onens meddelelse om statsstøtte til public service radio- og tv-virksomhed er bindendefor Danmark. DR finder, at det bør fremgå udtrykkeligt af loven, at en værditest alenekan indebære en ret og ikke en pligt for DR til at iværksætte en public service-opgave.DR foreslår endvidere, at den foreslåede definition af en ny tjeneste præciseres, således,at der ved en ny tjeneste forstås ”et større sammenhængende, konkret initiativ på engiven platform, der ikke på tidspunktet for værditesten er defineret som en public ser-vice-opgave for DR og de regionale TV 2-virksomheder i medfør af public service-kontrakterne eller værditests”. I den forbindelse finder DR, at det i lovforslagets be-mærkninger skal præciseres, at ikke alene pilotprojekter, men også andre tiltag af kor-tere varighed ikke vil være omfattet af den nye værditestordning. Samtidig finder DR,at det i forbindelse med værditests af større ”emneorienterede portaler” skal fastslås, aten ændring af opsætningen på dr.dk, så den opdeles efter emner i stedet for efter pro-grammer eller kanaler, vil udgøre en redigering, der ikke skal værditestes. DR foreslårendvidere, at der i loven fastsættes objektive og ikke diskriminerende kriterier til an-vendelse ved Radio- og tv-nævnets afvejning af på den ene side de positive samfunds-mæssige virkninger og på den anden side konkurrencebegrænsninger. Endelig foreslårDR – bl.a. under henvisning til DRs redaktionelle frihed, uafhængighed og princippetom teknologineutralitet – at der ikke indføres et vilkår-system inden for værditestord-ningen.Radio- og tv-nævnet finder det hensigtsmæssigt, at der i bekendtgørelsesform vil blivefastsat regler med kriterier for hvilke nye tjenester, der er væsentlige, og derfor er un-derlagt den foreslåede nye godkendelsesordning. Økonomi- og Erhvervsministeriet fore-slår, at kriteriet ”redaktionel konkurrence” udgår som en del af vurderingen af, hvordanmarkedet påvirkes.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet anerkender, at en meddelelse fra Kommissionen retskildemæssigtsom sådan ikke er bindende for medlemsstaternes myndigheder, virksomheder/borgereeller domstole. På områder såsom det statsstøtteretlige, hvor Kommissionen er tillagtkontrol- og afgørelseskompetence, må det imidlertid forventes, at Kommissionen somudgangspunkt vil følge en meddelelse som den foreliggende statsstøttemeddelelse omstatsstøttereglernes anvendelse på public service-radio og tv-virksomhed op med kon-krete, bindende beslutninger i det omfang, medlemsstaterne ikke efterlever væsentligepunkter i meddelelsen. Det er ministeriets vurdering, at lovforslaget er udformet i over-ensstemmelse hermed, idet ministeriet dog har justeret lovforslagets bemærkninger omforholdet til EU-retten, så det fremgår, at lovforslaget indeholder bestemmelser, der ta-ger højde for meddelelsen.Kulturministeriet er enig i, at en gennemført værditest efter de foreslåede nye regleralene kan indebære en ret og ikke en pligt for DR til at iværksætte en ny public service-opgave. Ministeriet har præciseret lovteksten og bemærkningerne, således at det frem-går, at Radio- og tv-nævnet træffer afgørelse om godkendelse af DR’s og de regionale TV
Side 3
2-virksomheders iværksættelse af nye tjenester. Hermed er det blevet yderligere præci-seret, at der er tale om en godkendelsesordning. Samtidig har ministeriet præciseretlovteksten og bemærkningerne, så det fremgår, at der ved en ny tjeneste forstås et stør-re sammenhængende, konkret initiativ på en platform, der ikke er pålagt DR eller deregionale TV 2-virksomheder i medfør af public service-kontrakterne, eller er godkendtaf Radio- og tv-nævnet efter de foreslåede nye regler. Kulturministeriet anerkender, atnogle midlertidige tjenester, som f.eks. igangsættes for at imødekomme et uforudset el-ler enkeltstående informationsbehov, ikke skal være omfattet af den foreslåede nyegodkendelsesordning. Samtidig må det konstateres, at også tjenester af midlertidig ka-rakter kan være af stor betydning, og at der kan være en glidende overgang mellemmidlertidige og permanente tjenester. Ministeriet har på denne baggrund i lovforslagetsbemærkninger præciseret, at også andre midlertidige tiltag af kortere varighed end pi-lotprojekter kan være undtaget fra den nye godkendelsesordning, idet det er hensigtenat benytte den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte en tidsgrænse for hvor længe enmidlertidig tjeneste kan drives uden at det udløser pligt til at igangsætte en godkendel-sesprocedure. Ministeriet har endvidere i lovforslagets bemærkninger præciseret, atministeriet ved større ”emneorienterede portaler” eksempelvis forstår portaler som”dr.dk/sundhed” og ”dr.dk/tvaers”. Ministeriet finder, at kriterierne for vurderingerne afhenholdsvis tjenestens public service-værdi for samfundet og tjenestens indvirkning påandre tjenester på markedet skal fastsættes i bekendtgørelsesform, jf. afsnit 3.1.2.2. ide almindelige bemærkninger. Det er i den forbindelse ministeriets vurdering, at krite-riet ”redaktionel konkurrence” kan indgå som en mulig del af vurderingen af, hvordanmarkedet påvirkes, da kriteriet fremgår af Kommissionens meddelelse, og da det harbetydning for vurderingen af en ny tjenestes indvirkning på markedet om der findesandre redaktionelle tilbud og dermed konkurrence. Der vil i forbindelse med udarbej-delsen af den kommende bekendtgørelse om den nye godkendelsesordning blive tagetstilling til, hvorvidt kriteriet skal indgå i vurderingen.Ministeriet finder det ikke umiddelbart hensigtsmæssigt, at der i loven eller i bekendt-gørelsesform fastsættes yderligere kriterier i forbindelse med Radio- og tv-nævnets af-vejning af på den ene side de positive samfundsmæssige virkninger og på den andenside konkurrencebegrænsninger, jf. afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger. Mini-steriet har dog præciseret lovteksten, så det af lovteksten fremgår, at Radio- og tv-nævnet ved dets afgørelser om godkendelse af nye tjenester skal foretage en afvejningaf tjenestens public service-værdi for samfundet og tjenestens indvirkning på andre tje-nester på markedet. Endelig finder ministeriet, at der i nogle tilfælde vil kunne opståbehov for at fastsætte vilkår for en godkendelse af en ny tjeneste, jf. afsnit 3.1.2.3. i dealmindelige bemærkninger, hvorfor der efter ministeriets opfattelse skal etableres mu-lighed herfor.Foretagelse af en 3. økonomisk vurdering som led i en samlet værditest er ikke i over-ensstemmelse med medieaftalen. Forslaget om alene at indføre en beføjelse for Radio-og tv-nævnet til af egen drift at beslutte at igangsætte en godkendelsesprocedure i for-hold til de regionale TV 2-virksomheder følger af medieaftalen.2) Udbud af den fjerde landsdækkende FM-radio-kanal
Side 4
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) finder, at public ser-vice-virksomheden på den fjerde FM-radio-kanal skal reguleres via en public service-kontrakt og et public service-regnskab, og at der stilles krav om brugerdialog. SLS ogRadio- og tv-nævnet finder ikke, at der i lovteksten skal gives en bemyndigelse til atfastsætte nærmere regler om, hvorvidt reklameindtægter kan indgå i finansieringen afden fjerde FM-radio-kanals programvirksomhed, når det er hensigten, at en kommendetilladelseshaver ikke kan oppebære reklameindtægter fra programvirksomheden, og fo-reslår lovteksten ændret i overensstemmelse hermed. SBS Radio A/S henstiller bl.a.under henvisning til den indgåede medieaftale og risikoen for overkompensation af enkommende tilladelseshaver, at den foreslåede bemyndigelse udgår. Radioerne opfordrertil at det præciseres, hvordan den foreslåede bemyndigelse skal forstås i forhold til mu-ligheden for reklameindtægter. Det ny Public Serviceråd er imod den foreslåede be-myndigelse og finder, at DR fortsat bør have mulighed for at drive den fjerde FM-radio-kanal. Det ny Public Serviceråd finder, at der skal være bruger-repræsentation i detudvalg, der skal fastlægge programprofilen for den nye radiokanal. Økonomi- og Er-hvervsministeriet bemærker, at en sammenblanding mellem licens og reklamefinansie-ring kan være uhensigtsmæssig i forhold til konkurrencen på markedet, og at det ervæsentligt, at programvirksomheden ikke kan benytte public service aktiviteter til atfremme kommercielle aktiviteter. Danske Dagblades Forening (DDF) støtter forslagetom udbud af den fjerde landsdækkende FM-radio-kanal. Dansk Journalistforbund (DJ)finder det interessant, at der bliver skabt plads til en ny public service radiokanal, menfinder, at det ikke må ske på bekostning af DR’s programvirksomhed. DJ anbefaler, atde nærmere fastsatte programkrav til public service-kanalen bliver så lidt detaljeredesom muligt, og at programkravene udelukkende skal være målbare.Kulturministeriets kommentar:Ministeriet har præciseret lovteksten, så det fremgår, at der gives bemyndigelse til atfastsætte nærmere regler om finansieringen af public service-virksomheden på denfjerde FM-radiokanal. Samtidig er det i bemærkningerne anført, at det i overensstem-melse med medieaftalen er hensigten at benytte bemyndigelsen til at fastsætte, at tilla-delseshaveren ikke kan oppebære reklameindtægter fra programvirksomheden, og deter præciseret, at det tillige er hensigten at benytte bemyndigelsen til at fastsætte i hvil-ket omfang andre indtægter kan indgå i finansieringen af programvirksomheden. Detfremgår af afsnit 3.2.2. i de almindelige bemærkninger, at udbuddet af kanalen vil blivetilrettelagt efter drøftelse med EU-Kommissionen med henblik på at undgå overkom-pensation af en kommende tilladelseshaver. Det fremgår endvidere, at det er hensigten,at kulturministeren i overensstemmelse med medieaftalen og på baggrund af aftalepar-tiernes beslutning om programprofilen og dialogen med EU-Kommissionen – somgrundlag for Radio- og tv-nævnets udbud af kanalen – kan fastsætte regler om udbud-det og den efterfølgende tilladelse, som nævnet skal meddele til vinderen af udbuddet,herunder om vilkår for programvirksomheden og tilladelseshaverens organisatoriskeforhold, regnskabsaflæggelse, indtægtsforhold m.v. Ministeriet bemærker, at det i denforbindelse vil blive søgt sikret, at en kommende tilladelseshaver ikke kan anvende ra-diokanalen til at fremme eller promovere kommercielle aktiviteter, som tilladelseshave-ren måtte være engageret i. Det er en konsekvens af medieaftalen, at den fjerde FM-radio-kanal skal udbydes ved skønhedskonkurrence uden adgang for DR til at byde medhenblik på Radio- og tv-nævnets efterfølgende udstedelse af en tilladelse med vilkår for
Side 5
programvirksomheden m.v. For så vidt angår kanalens public service-forpligtelser vildisse fremgå af tilladelsen, når denne udstedes, og Radio- og tv-nævnet vil løbende føretilsyn med, at tilladelsens forpligtelser efterleves, dog ikke via et egentligt public ser-vice-regnskab. Det i medieaftalen nævnte hurtigt arbejdende udvalg vedrørende dennærmere fastlæggelse af programprofilen for den fjerde FM-radiokanal afleverede sitforslag til programprofil den 3. september 2010.3) Public Service PuljenProducentforeningen og Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer(SLS) anbefaler, at Public Service Puljen ændres således, at det bliver indholdsprodu-centerne, der bliver ansøgningsberettigede. SLS finder, at enten støttemodtagerne ellerstøttetildeleren bør være forpligtet på dialog med brugerne. Sammenslutningen af me-dier i Lokalsamfundet (SAML) anbefaler, at Public Service Puljen åbnes op for tilskudtil ikke-kommercielle tv-stationer og ikke-kommercielle radio-stationer, og DanskeHandicaporganisationer (DH) samt Det Centrale Handicapråd finder, at puljen kan åb-nes op for tilskud til public service-tv-programmer med særlige features for menneskermed handicap. Det Centrale Handicapråd opfordrer til, at der i de nærmere regler omadministration af puljen lægges vægt på, at de tv-dokumentarprogrammer og publicservice tv-programmer for børn og unge m.v., som der kan ydes tilskud til, producerespå en måde, så de også bliver tilgængelige for personer med funktionsnedsættelse. For-eningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) finder, at internettet også bør omfattesaf lovforslaget og indgå i de teknologiske platforme, som nævnes i grundlaget for PublicService Puljen. Radioerne finder, at det i den kommende bekendtgørelse om administra-tion af Public Service Puljen skal fastsættes, at lokale kommercielle radiostationer kansøge om midler, og at dækning f.eks. derfor altid vil skulle defineres i forhold til en ra-diostations tekniske dækningsområde og ikke f.eks. en procentdel af befolkningen.Dansk Journalistforbund (DJ) finder det tilfredsstillende, at der er tale om en begræn-set udvidelse af Public Service Puljen, og finder, at anvendelsen af Puljen skal begræn-ses til produktioner til radio- og tv-stationer, der er omfattet af medieansvarsloven. DJfinder endvidere, at DR ikke længere skal udelukkes fra at sende sådanne produktio-ner, og henviser bl.a. til medieaftalens krav om øget udlægning af DR-produktion til detprivate produktionsmiljø. Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM)glæder sig over præciseringen af, at lokal-tv også kan opnå tilskud fra Puljen. Det nyPublic Serviceråd er imod offentlige tilskud til private kommercielle radio/tv-stationer,herunder forøgelsen af Puljen, og finder at der ikke bør gives støttemidler til tv-kanaler,der ikke efterlever de danske reklameregler. Rådet finder det dog positivt, at radiostati-oner nu også kan søge om tilskud fra Puljen, idet der dog også bør gives internet-mediermulighed herfor. Det Danske Filminstitut (DFI) har med udgangspunkt i lovudkastetudarbejdet udkast til forslag til ny bekendtgørelse om Public Service Puljen. DFI fore-slår bl.a. i udkastet, at et radio-foretagende (ligesom de støtteberettigede tv-foretagender) skal nå mindst 50 % af de danske husstande for at opnå støtte, og det fo-reslås præciseret, at der ikke kan ydes støtte til radio- eller tv-programmer, der alenedistribueres via internettet. DFI foreslår endvidere, at man ophæver den hidtidige støt-tegrænse på 50% for tv-drama og 80% for tv-dokumentar for i stedet at have én støtte-grænse for alle de programtyper, der kan opnå støtte.
Side 6
Kulturministeriets kommentar:Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om Public Service Pul-jen er en konsekvens af medieaftalen. Forslaget om, at indholdsproducenter fremoverskal være ansøgningsberettigede har tidligere været drøftet i såvel kredsen af partierbag medieaftalen for 2007-2010 som i kredsen af partier bag medieaftalen for 2011-2014. Forslaget blev afvist fremmet under hensyn til, at et sådant forslag ville kræveindgåelse af aftaler mellem producenter og tv-stationer om visning af støttede pro-grammer. Ministeriet bemærker, at den nuværende ordning ikke udelukker, at der kanansøges om public service-tv-programmer med særlige features for mennesker medhandicap. Ikke-kommercielle lokal-tv-stationer vil med medieaftalen og lovforslagetfortsat ikke kunne søge om midler. Ministeriet har i lovforslagets bemærkninger præci-seret, at det er hensigten i bekendtgørelsesform at fastsætte, at der ikke vil kunne ydestilskud til radio, der alene distribueres via internettet, da internetradio har en så be-grænset udbredelse i den samlede radiolytning, at intentionen med Public Service Pul-jen om at udbrede public service-programmer til så stor en del af befolkningen som mu-ligt, ikke på nuværende tidspunkt vil kunne opfyldes. De nærmere regler om admini-stration af Public Service Puljen vil blive overvejet og fastlagt i forbindelse med udar-bejdelsen af en ny bekendtgørelse om Puljen efter drøftelse med partierne bag medieaf-talen.4) LicensProducentforeningen anbefaler, at det genovervejes, om der er behov for en ændring af”medierelaterede formål” til ”medie- og filmrelaterede formål” i lovens § 69 a, stk. 1.Foreningen anbefaler, at der træffes beslutning om, at et evt. merlicensprovenu fordelessåledes, at de i medieaftalen afsatte 25 mio. kr. til Det Danske Filminstitut som mini-mum pris- og løntalreguleres beregnet fra 2007. Danske Idébaserede Lokale Elektroni-ske Medier (DILEM) finder ikke, at det er positivt, at licensmidlerne skal deles ud tilendnu flere medier.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet har overvejet Producentforeningens anbefaling i relation til lovens §69 a, stk. 1. Ministeriet finder fortsat, at der på baggrund af medieaftalen er behov forden foreslåede præcisering. Fordelingen af det anslåede samlede licensprovenu i aftale-perioden er fastlagt i medieaftalen. Det fremgår endvidere af medieaftalen, at et evt.merprovenu i forhold til det forventede licensprovenu vil blive fordelt af kulturministe-ren, jf. radio- og fjernsynslovens § 69, stk. 1, efter drøftelse med aftaleparterne.5) ”Must carry”DR og Folketingets Præsidium er positivt indstillede over for indførelsen af ”must car-ry” henholdsvis på DR K og DR Ramasjang samt Folketingets tv-kanal FOLKETIN-GET. Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) finder det be-tænkeligt, at DR Update og DR HD samt de ikke-kommercielle lokal-tv-stationer ikkeer omfattet af ”must carry”-forpligtelsen. Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfun-det (SAML), Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) og Det ny PublicServiceråd finder, at de ikke-kommercielle lokale tv-stationer skal omfattes af ”must
Side 7
carry”-forpligtelsen. Det ny Public Serviceråd finder tillige, at også nabolandskanalerneskal omfattes af forpligtelsen. Danske Handicaporganisationer (DH) og Det CentraleHandicapråd finder, at lovteksten skal udvides til at omfatte ”must carry” for synstol-kede udsendelser m.v.. Boligselskabernes Landsforening finder ikke forslaget om at øgeantallet af kanaler omfattet af ”must carry”-forpligtelsen nødvendigt.Kulturministeriets kommentar:Forslaget om udvidelsen af ”must carry”-forpligtelserne er en konsekvens af medieafta-len. Ministeriet har af klarhedsmæssige hensyn indskrevet i lovteksten, at der i fælles-antennenlæg skal ske fordeling af programmer fra DR1 og DR2 med synstolkning.6) Produktplacering m.v.ProduktplaceringProducentforeningen, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening(DRRB) og Dansk Erhverv tilslutter sig den foreslåede ændring af reglerne om pro-duktplacering. DR foreslår, at det i den kommende reklamebekendtgørelse præciseres,at en produktsponsor også kan være programsponsor og yde et pengesponsorat, forud-sat at pengesponsoratet ikke er ”betaling af vederlag i forbindelse med indgåelse af af-tale om produktsponsorering”. TV 2/DANMARK A/S foreslår, at ordlyden af § 85 a, stk.3, om forbud mod produktplacering i programmer henvendt til mindreårige ændres fra”mindreårige” til ”børn under 14 år.”. Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seeror-ganisationer (SLS) og Radio- og tv-nævnet ønsker, at det af lovteksten eksplicit skalfremgå, at DR og de regionale TV 2-virksomheder ikke er omfattet af den foreslåede ad-gang til produktplacering. Dansk Journalistforbund (DJ) finder, at medieaftalen går forvidt i at tillade produktplacering og anbefaler generelt, at der ikke gives tilladelse tilproduktplacering udover over de minimumskrav, der kan uddrages af direktivet om au-diovisuelle medietjenester. DJ og Det ny Public Serviceråd foreslår, at den foreslåedebemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om produktplacering udgår. Det ny PublicServiceråd finder, at formuleringen af hvilke programmer, der får tilladelse til produkt-placering, er for bredt formuleret. Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier(DILEM) er bekymrede for den foreslåede adgang til produktplacering i sportsudsendel-ser og lette underholdningsprogrammer. Forbrugerrådet finder, at der er behov for etforbud mod produktplacering i alle medier og kan ikke støtte den foreslåede adgang tilproduktplacering. Forbrugerrådet betragter produktplacering som skjult reklame oghenviser bl.a. til, at der ved produktplacering ikke sker identifikation af produkternesom reklame.Kulturministeriets kommentar:Den foreslåede adgang til produktplacering er en konsekvens af medieaftalen og er ioverensstemmelse med reglerne i direktivet om audiovisuelle medietjenester. Det frem-går af afsnit 3.6.2.1. i de almindelige bemærkninger, at kulturministeren i medfør afden foreslåede udvidede bemyndigelsesbestemmelse kan fastsætte nærmere regler omde krav, som programmer med produktplacering i overensstemmelse med direktivetsregler skal opfylde. Kulturministeriet bemærker, at det er hensigten at fastsætte så-danne regler bl.a. i forhold til direktivets regler om, at programmer, som indeholderproduktplacering, skal overholde bestemmelserne om redaktionel uafhængighed og
Side 8
unødig fremhævelse af produkter m.v. og ikke direkte må tilskynde til køb eller leje afprodukter eller tjenesteydelser, samt at seerne skal informeres tydeligt om, at der fore-går produktplacering ved begyndelsen og afslutningen af programmet og efter en re-klamepause. Kulturministeriet vil overveje om der er behov for den af DR foreslåedepræcisering i reklamebekendtgørelsen. Ministeriet har på baggrund af ordlyden af art.11 i direktivet om audiovisuelle medietjenester ændret ordlyden af § 85 a, stk. 3, fra”mindreårige” til ”børn under 14 år” med henblik på at opnå en præcis afgrænsning.Ministeriet har endvidere i lovteksten indføjet, at adgangen til produktplacering ikkegælder for DR’s og de regionale TV 2-virksomheders programmer samt udbygget be-mærkningerne i overensstemmelse hermed. Radio- og tv-nævnet vil som led i sin kom-mende tilsynsvirksomhed udvikle en praksis på området for produktplacering, herun-der tage stilling til konkrete fortolkningsmæssige spørgsmål. Dette vil bl.a. kunne om-fatte spørgsmål vedrørende afgrænsningen af de programmer, hvori der kan ske pro-duktplacering.Tilladt reklametidSamarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer (SLS) og Det ny Public Ser-viceråd ønsker, at reglen om en maksimal daglig reklameprocent på 15 fastholdes. Dan-ske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) og Dansk Erhverv støtterforslaget om, at reglerne om højeste daglige sendetid for reklamer udgår. Danske Idéba-serede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) glæder sig over, at der kommer klarereregler for reklametid.Kulturministeriets kommentar:Forslaget om tilladt reklametid er en konsekvens af medieaftalen.7) Sammensætning af Radio- og tv-nævnetProducentforeningen anbefaler, at Radio- og tv-nævnets sammensætning udvides såle-des, at de af ministeren udpegede medlemmer tillige skal repræsentere ”produktions-mæssig sagkundskab”. Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer(SLS) og Radio- og tv-nævnet finder, at det må anses for mere afgørende for nævnetsvirksomhed, at formanden besidder stor saglig, relevant kompetence end, at formandener dommer. SBS Radio A/S henstiller, at forslaget om, at formanden for Radio- og tv-nævnet skal være dommer, udgår, og henviser til, at nævnet med de nuværende udvæl-gelseskriterier for nævnets sammensætning er sikret den fornødne juridiske ekspertise.Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) glæder sig over, at forman-den for nævnet skal være dommer, og foreslår, at også interesseorganisationer for lokal-radio og –tv bør være repræsenteret i nævnet.Kulturministeriets kommentar:Ministeriet har noteret forslagene om udvidelse af Radio- og tv-nævnets sammensæt-ning i forbindelse med evt. fremtidige overvejelser om yderligere ændringer af nævnetsopgaver. Ministeriet har endvidere overvejet bemærkningerne i forhold til forslaget om,at formanden for Radio – og tv-nævnet skal være dommer. Ministeriet har vurderet, atder i lyset af nævnets endelige afgørelseskompetence på en række områder i radio- ogfjernsynsloven og den foreslåede udvidelse af nævnets kompetence i forhold til en ud-
Side 9
bygget værditestordning samt gældende krav for formandshvervet for en række andreuafhængige nævn bør indføres et kvalifikationskrav om juridiske kompetencer for for-manden. Ministeriet har på denne baggrund ændret lovteksten, så det fremgår, at for-manden for nævnet skal være jurist.8) AndetØkonomiske konsekvenserDR foreslår, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres, at de udgifter til vurderin-ger af nye tjenesters indvirkning på markedet, der vil blive dækket ved afsættelse af li-censmidler, udgør de i medieaftalen angivne 8 mio. kr. i 2011 og derefter 2 mio. kr. år-ligt. Økonomi- og Erhvervsministeriet forudsætter, at Konkurrencestyrelsen kompense-res fuldt ud i forhold til de i tilknytning til værditesten udførte opgaver, og at dettefremgår af lovforslagets bemærkninger. Radioerne er enig i, at udbuddet af den fjerdeFM-radiokanal kan have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, men un-derstreger, at dette vil afhænge af den programprofil, der vælges for kanalen. DanskJournalistforbund (DJ) og Det Ny Public Serviceråd finder det kritisabelt, at finansie-ringen af nye initiativer i medieaftalen medvirker til, at DR får begrænset sine ressour-cer. DJ foreslår, at finansieringen af de udvidede aktiviteter sker ved en - eller en kom-bination af - forhøjelse af licensen på 30 kr. pr. halvår fra 2011, en forhøjelse af er-hvervslicensen samt en mere intensiv inddrivelse af denne eller ved nye afgifter på te-lekommunikationsselskaber, som distribuerer digitale produktioner. Dansk Erhvervfinder, at hvis forhandlerne ikke tænkes ind i den nye medieaftale i forhold til at infor-mere og lave overgangsperioder på minimum to år ved nye tiltag, vil den nye medieafta-le kunne få store omkostninger for erhvervet.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet har i lovforslagets bemærkninger yderligere præciseret, at udgiftertil vurderinger af nye tjenesters indvirkning på markedet vil blive dækket ved de i me-dieaftalen afsatte licensmidler på 8 mio. kr. i 2011 og derefter 2 mio. kr. årligt. Forde-lingen af det anslåede samlede licensprovenu i aftaleperioden er fastlagt i medieaftalen.Der vurderes ikke i lovforslaget at være bestemmelser, der har negative konsekvenserfor erhvervslivet, jf. afsnit 6 i de almindelige bemærkninger. I forbindelse med fastlæg-gelsen af en kommende strategi for digitaliseringen af radio i Danmark, jf. medieafta-len, vil der blive taget stilling til spørgsmål vedr. informationsindsats m.v.Lokal radio og tvDansk Journalistforbund (DJ) finder, at der skal sikres en bæredygtig løsning for detikke-kommercielle lokale radio- og tv-miljø. SAML og Danske Idébaserede Lokale Elek-troniske Medier (DILEM) beklager, at der med medieaftalen sker en reduktion af puljentil de ikke-kommercielle medier. DILEM ser frem til en forenkling af tilskudsordningenog præcisering af lokal radio og –tv’s lokale tilknytning. DILEM finder, at bagatelgræn-sen for at kræve revision skal hæves.Kulturministeriets kommentar:
Side 10
De økonomiske rammer for ikke-kommercielt lokal radio- og tv er fastlagt i medieafta-len. Der nedsættes i henhold til medieaftalen et udvalg med deltagelse af bl.a. lokalra-dio- og tv-branchen, som bl.a. skal komme med forslag til, hvorledes tilskudsordningenkan gøres mere fokuseret på produktion og udsendelse af lokalt indhold.Betjening af handicappedeHøreforeningen og Danske Handicaporganisationer (DH) noterer, at betjeningen afhandicappede, herunder DR’s fremtidige betjening af handicappede, ikke er omtalt imedieaftalen. DH finder, at handicaporganisationerne skal inddrages i udarbejdelsen afDR’s kommende public service-kontrakt og i justeringer af TV 2/DANMARK A/S’ publicservice-tilladelse i forhold til betjeningen af handicappede.Kulturministeriets kommentar:DRs forpligtelser i forhold til betjening af handicappede vil blive fastlagt i forbindelsemed forhandlingerne mellem kulturministeren og DR om en ny public service-kontraktfor DR for perioden 2011-2014. Kulturministeriet er positivt indstillet over for at ind-drage handicaporganisationerne i drøftelserne om disse forpligtelser.Samarbejde mellem DR og de regionale TV 2-virksomhederDansk Journalistforbund (DJ) finder det problematisk for pluralismen, hvis der efter etudredningsarbejde lægges op til et tættere samarbejde mellem DR og de regionale TV 2-virksomheder.Kulturministeriets kommentar:Igangsættelsen af det nævnte udredningsarbejde er en konsekvens af medieaftalen.Dialog om public service-programvirksomhedDet ny Public Serviceråd beklager, at rådets forslag om etablering af et uafhængigtbredt sammensat debatforum til løbende at drøfte public service-programmerne, ikke ermedtaget i den nye medieaftale.Kulturministeriets kommentar:Rammerne for DR’s og TV 2/DANMARK A/S’ fremtidige dialog med befolkningen ompublic service-virksomheden er fastlagt i medieaftalen.Forskellige forhold vedr. implementering af medieaftalenProducentforeningen anbefaler, at der i forbindelse med den administrative implemen-tering af medieaftalen gennemføres en procedure, der sikrer, at relevante aktører kanafgive deres bemærkninger førend den endelige implementering. Dansk Erhverv finderdet afgørende, at alle interessenter fra udbyderen til den endelige forbruger tænkes indi det videre arbejde med medieaftalen, herunder kommende tillægsaftaler. Fremadret-tet bør det være et krav, at der sættes penge til informationskampagner ved indførsel afnye produkter og overgang til nye standarder. Dansk Erhverv foreslår, at det bliver etlovkrav, at der som minimum skal være en 2-årig indkøringsperiode ved indførsel afnye standarder, formater, overgange m.v., når beslutningen har betydning for købelo-ven og reklamationsretten – alternativt, at forhandlere holdes fri for ansvar i forhold tilat oplyse deres kunder om nye initiativer. Endvidere finder Dansk Erhverv, at det skal
Side 11
indskrives i lovbemærkningerne, at Forbrugerstyrelsen og Kulturministeriet forpligtestil at lave en hjemmeside, hvor der informeres om beslutninger, initiativer, om fremstødog overgang til nye standarder, der er på vej og hvilken betydning de vil få på forbruge-re af produkter.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet vil foranledige, at udkast til de kommende bekendtgørelser, der skaludstedes i medfør af loven med henblik på implementering af medieaftalen, bliver sendti ekstern høring. Kulturministeriet finder ikke, at der er grundlag for i radio- og fjern-synsloven at indføre et lovkrav om en 2-årig indkøringsperiode som foreslået af DanskErhverv, eller at der er mulighed for i lovforslagets bemærkninger at fastsætte krav om,at Kulturministeriet og Forbrugerstyrelsen skal lave en hjemmeside som foreslået afDansk Erhverv. I forbindelse med fastlæggelsen af en kommende strategi for digitalise-ringen af radio i Danmark, jf. medieaftalen, samt evt. øvrige fremtidige tiltag vil derkonkret blive drøftet og taget stilling til spørgsmål vedr. informationsindsats m.v.