Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 19 Bilag 1
Offentligt
24. august 2010
Tina DhandaDok. 104860/
Høringssvar vedr. udkast til forslag til ændring af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed
Forbrugerrådet har med mail af 25. juni då fra Kulturministeriet modtaget udkast tilforslag til ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed i høring.Udkastet til ændringsforslaget vedr. lov om radio- og fjernsynsvirksomhed harhovedsageligt til formål at gennemføre den aftale om mediepolitikken for perioden2011-2014, som regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indgik i foråret.Med forslaget er der på baggrund af medieaftalen for 2011-2014 lagt op til at æn-dre lovens § 85a, så der i overensstemmelse med vilkårene i direktivet om fjernsynog on-demand audiovisuelle medietjenester gives adgang til produktplacering ispillefilm, film og serier produceret til fjernsyn eller on-demand audiovisuelle me-dietjenester, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer, dog ikke iprogrammer henvendt til mindreårige.Forbrugerrådet betragter produktplacering som skjult reklame og er grundlæggendeimod sammenblanding af redaktionelt indhold og reklame. Brugen af produktplace-ring i film og programmer gør det således yderst vanskeligt at skelne mellem, hvadder er redaktionelt indhold, og hvad der er reklame.Produktplacering har i sagens natur til formål at gøre reklame for bestemte varereller genstande, som benyttes i filmen eller underholdningsprogrammet, og adskil-ler sig derfor væsentligt fra sponsorering, som vi kender i dag. Ved sponsoreringses et bestemt logo før eller efter programmet, men det er ikke tilladt at promoverevarerne eller ydelserne eller gøre reklame inde i programmet. Ved produktplace-ring sker der derimod en intensiv reklamering af frakken, telefonen eller bilen iselve programmet med det formål at påvirke seerne med henblik på køb.Produktplacering er en meget effektiv reklameform, som antages at påvirke forbru-geren endnu mere end traditionelle reklamer. Dels fordi brugen af reklamevarer ifilm, underholdning m.v. giver indtryk af en blåstempling af produkterne, delsfordi de ikke identificeres som reklame, men dukker op hvor som helst og når somhelst i programmet, uden at forbrugeren er forberedt på et reklameindslag, hvorforforbrugeren ikke forholder sig kritisk til omtalen eller brugen af produktet.
1/2
Vi skal desuden henvise til forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens §4, som trådte i kraft i 2006, og hvor det fastslås at ”en reklame skal fremstå således,at den klart vil blive opfattet som en reklame, uanset dens form og uanset, i hvilketmedium den bringes”. Baggrunden for indførelsen af denne bestemmelse i mar-kedsføringsloven var netop ønsket om at sikre, at modtageren af et reklamebudskabbliver gjort opmærksom på, at der er tale om reklame og således forhindre skjultreklame.Ligeledes indeholder Det Internationale Handelskammer ICC’s internationale ko-deks for reklamepraksis en bestemmelse i artikel 9 om reklameidentifikation, hvor-efter en reklame klart skal kunne identificeres som sådan.Forbrugerrådet mener fortsat, at der er behov for et forbud mod produktplacering ialle medier, og kan af de ovenfor anførte grunde ikke støtte den foreslåede lovæn-dring, der tillader produktplacering i spillefilm, film og serier produceret til fjern-syn eller on-demand audiovisuelle medietjenester, sportsprogrammer og lette un-derholdningsprogrammer.For så vidt angår mindreårige skal vi endelig bemærke, at børn og unge ikke be-grænser sig til at se film, programmer mv., som er målrettet dem, men ofte ser vok-senunderholdning og -film. På trods af at der opretholdes et forbud mod produkt-placering i film og programmer rettet mod mindreårige, vil brugen af produktplace-ring i andre sammenhænge - hvis den foreslåede lovændring gennemføres - derforogså påvirke børn og unge, der i forvejen har svært ved at skelne mellem reklamerog programmer. Dette taler også for et total forbud mod produktplacering.Giver ovenstående anledning til spørgsmål, står vi naturligvis til rådighed.Med venlig hilsen
Mette BoyeAfdelingschef
Tina DhandaJurist
2/2