Dette lovforslag indeholder jo flere elementer.
Det havde måske været bedst tjent med, at der var fremsat flere lovforslag, idet det her er en sammenblanding af både det ene og det andet, men nu tager vi det, som det ligger.
I bemærkningerne til lovforslaget og i fremsættelsestalen gøres der meget ud af at bruge vendinger som sikring mod udvanding i anvendelsen af danske skibsførere samt en styrket indsats for Det Blå Danmark.
Jeg må sige, at det er en retorik, der vil noget, for forslaget går i al sin enkelhed ud på at smide danske søfolk ud af dansk indregistrerede skibe.
Forslaget, vi behandler i dag, er justeret i forhold til det første udkast og det til det bedre.
Man ønsker, at kravet om, at der skal være danske skibsførere på skibe indregistreret i Dansk Internationalt Skibsregister, ændres.
Vi har i dag ca.
10 pct.
udenlandske skippere fordelt på 600 skibe.
Det ønsker man øget til 50 pct.
Samtidig vil man have fri indflagning i 5 år.
Det sidste må siges at være noget af en ladeport.
Hvorfor er det her interessant for udenlandske rederier?
Det er det, fordi den danske stat yder en god service, omkostningerne er mindre end i mange andre landes registre, samtidig indeholder det danske register sociale ydelser, og det danske flag er alt andet lige et kvalitetsmærke, fordi vi gennem uddannelse og beskæftigelse af danske søfolk har udviklet gode rammevilkår.
Men de kommer jo af den viden, som danske søfolk, navigatører, maskinfolk og -assistenter har med sig og ikke mindst af dygtige rederier.
Det eneste krav, der stilles i dag, er, at skibsføreren skal være dansk.
Resten af besætningen kan være udlændinge.
Sådan mener vi fortsat at det skal være.
Der optages vel årligt 200 studerende på navigationsskolerne, der er udviklet i et samarbejde med rederierne.
Hvad er perspektivet for en styrmandselev i dag, hvis vi signalerer, at udlændinge er bedre?
Det er vores opfattelse, at DIS-ordningen bør kulegraves, før der vedtages yderligere ændringer.
Det har vi sagt før; vi prøver at sige det igen.
Den næste del af lovforslaget er interessant.
Vi støtter fuldt ud, at folk, der sejler uden for DIS-ordningen, får et tidssvarende fradrag; at det sættes op til 105.000 kr.
er en pristalsregulering af fradrag fra dengang, man for 25 år siden indførte DIS.
Det udgør jo kun en brøkdel af det, som redernes skattefrihed har givet dem, men det giver den enkelte sømand bedre mulighed for at få hyre uden for DIS.
Men i denne del af forslaget kaster regeringen anker, for det skal kun gælde uden for EU/EØS.
Nu håber jeg ikke, at der er nogen, der bliver fornærmet, ej heller nede i boksen, men det er en gang landkrabbesnak, for søfarten er global for små som store skibe.
Lad mig give et eksempel:
Jeg sejler Afrika, Algeriet og Spanien, Iskinderun, Tyrkiet og tilbage til Italien, ned til Egypten, og der har jeg været inde og ude af EU tre gange.
Hvordan vil man administrere det?
Det er da fuldstændig fjollet fremstillet.
Der er jo ikke nogen, der siger, hvordan man kan registrere, hvornår man er ude og inde af EU.
Og hvad så, når man er på ferie eller har fri?
Det her forslag skal i hvert fald reguleres i forhold til det.
Det bliver endnu værre, når man så vil finansiere det med nogle hokuspokuspenge fra Handelsflådens Velfærdsråd.
Hvorfor skal de nu lide under det?
Det trænger for øvrigt i almindelighed til en revision.
Men de sidste to dele af lovforslaget kan vi støtte.
Det er vedrørende efterladte søfolk og SUA-konventionen.
Vi vil stille forslag og spørgsmål i udvalget, og når jeg ikke nævner nogle af de forslag, som vi vil komme med, er det, fordi jeg faktisk håber – det er ærgerligt, at ministeren ikke er her, og nu skal vi ikke skælde ud på dem, der er her – at ministeren vil kalde samtlige partier over i ministeriet, så vi kan drøfte det her, for det er kompliceret og knudret, og der er mange synspunkter.
Det kunne jo være, at vi kunne snakke os til rette og nå noget fornuftigt.
Jeg tror, at der er andre veje.
Socialdemokratiet kender udfordringerne for Det Blå Danmark.
Det skal der ikke herske tvivl om.
Vi er også parate til at tage ansvar såvel i forbindelse med dette lovforslag, som efter et regeringsskifte.
Spørgsmålet er, når det gælder DIS, om vi har brug for lovgivning på nuværende tidspunkt.
Skriver vi ikke bare en blankocheck ud til rederne?
For os er det vigtigt at udvikle en søfartsnation, ikke bare at udvikle et skibsregister.