Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 188 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 31. maj 2011
Udkasttil
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lovom Lønmodtagernes Dyrtidsfond og forskellige skattelove(Udvidelse af ATP’s og LD’s investeringsmuligheder og ophævelse af en række SP-regler m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. april 2011 og var til 1.behandling den 12. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.Udvalget afgav betænkning den 25. maj 2011. Lovforslagetvar til 2. behandling den 30. maj 2011, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.Dispensation fra § 8 a, stk. 2, i FolketingetsforretningsordenUdvalget indstiller, at Folketinget dispenserer fra reglen iforretningsordenen om, at 3. behandling af lovforslaget ikkemå finde sted før 2 dage efter, at offentliggørelsen af til-lægsbetænkningen har fundet sted.Tilkendegivelse fra beskæftigelsesministerenBeskæftigelsesministeren har anmodet om, at følgendeudtalelse tages med i udvalgets tillægsbetænkning:»Jeg har modtaget Økonomi- og Erhvervsministerensbrev af 26. maj 2011 til udvalget (jf. bilag 7), hvori Økono-mi- og Erhvervsministeren har tilkendegivet, at ministerenefter fire år fra lovens ikrafttræden vil bede Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen om at udarbejde en fornyet vurderingaf de konkurrencemæssige effekter af den etablerede adgangtil at eje og drive bank- og realkreditvirksomhed, som ATPog LD får med vedtagelsen af L 188.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg har taget Økono-mi- og Erhvervsministerens tilkendegivelse til efterretning.«2. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at detskaber konkurrencemæssige problemer, at der i lovforslagetikke er indsat en tidsbegrænset periode for ATP’s og LD’sindskud over 50 pct. i bank- og realkreditvirksomhed. Denbestemmende indflydelse i bank- og realkreditvirksomhedbør omfattes af en tidsbegrænsning for at undgå, at der indi-rekte kan være tale om konkurrenceforvridning og muligstatsstøtte over for den almindelige bank- og realkreditvirk-somhed i og med, at både ATP og LD har en række fordelesom følge af statslig lovgivning.Rammevilkårene for ATP og LD gør, at institutterne op-når en række likviditets- og administrationsmæssige fordelesom følge af, at indbetalingerne fra stort set alle danskere iden erhvervsaktive alder sker via lovmæssige rammevilkår.Disse fordele har hverken pensions,- bank- eller realkredit-virksomheder og de har derfor bl.a. større fundingomkost-ninger i forbindelse med anskaffelse af likviditet og færremuligheder for at få stordriftsfordele i administrationen.DF finder det vigtigt, at der skabes det bedst muligegrundlag for markedsbaseret bankdrift uden konkurrencefor-vridende effekter, hvilket lovforslaget desværre ikke tagertilstrækkeligt højde for. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsenhar også i deres høringssvar ud fra konkurrencemæssigehensyn vurderet, at det alt andet lige vil være en fordel, hvis
DocIDJournalnummer
2
det er muligt at finde en løsning, hvor ATP's ejerskab afvirksomheder inden for penge- eller realkreditinstitutvirk-somhed ikke er permanent.På den baggrund vil DF gerne kvittere for, at økonomi-og erhvervsministeren over for Folketingets Arbejdsmar-kedsudvalg har tilkendegivet, at Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsen fire år efter lovens ikrafttræden vil foretage enfornyet vurdering af de konkurrencemæssige effekter af denetablerede adgang til at eje og drive bank- og realkreditvirk-somhed, som ATP og LD får med lovforslaget.Med afgrænsningen af hvor stor en del af bankvirksom-hederne pensionsselskaberne må eje, samt at der senest om 4
år sker en ny konkurrencemæssig vurdering, vil DF accepte-re lovens vedtagelse.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF)Helle Sjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 188Bilagsnr. Titel7Orientering om at økonomi- og erhvervsministeren efter fire årfra lovens ikrafttræden vil bede Konkurrence- og Forbrugerstyrel-sen udarbejde en fornyet vurdering af de konkurrencemæssige ef-fekter af den etablerede adgang til at eje og drive bank- og real-kreditvirksomhed, som ATP og LD får med lovforslaget8Betænkning afgivet 25. maj 20119Tilkendegivelse som beskæftigelsesministeren anmoder om at fåtaget med i udvalgets betænkning.