Der breder sig i almindelighed den opfattelse, at vi er ude af og færdige med finanskrisen.
Det mener jeg bestemt man skal være varsom med at konkludere.
Der er stadig væk i Danmark masser af banker, som kæmper for deres overlevelse, og dermed er der også fortsat risiko for den finansielle stabilitet i Danmark.
Der forestår et stort oprydningsarbejde, ikke mindst også med de mange engagementer, som er havnet i det statslige oprydningsselskab Finansiel Stabilitet.
Vi opfatter det her lovforslag som en del af forsøget på at skabe grundlag for, at vi kan undgå nye bankkollapser, og at vi måske også kan være med til at få sat lidt mere tryk på oprydningen.
For det, det her giver mulighed for, er, at de to store fonde, pensionskasser, får mulighed for at gå ind i bankmarkedet, penge- og realkreditvirksomhedsmarkedet, for der at lave datterselskaber, som på den måde kan være med til at sørge for, at vi nogle af de steder, hvor der er behov for nye investeringer, for at bankerne kan videreføres, undgår nye bankkrak og dermed også nye engagementer i Finansiel Stabilitet.
Jeg vil da godt medgive, at det da havde været bedre, om vi ikke havde stået med et behov for at lave den her type af løsning.
Når det nu er kommet dertil, synes jeg, at det er væsentligt at understrege, at der jo altså er lagt en grænse for, hvor stor en markedsandel, som datterselskaber til ATP og LD kan opnå, nemlig på 5 pct.
Den kan man selvfølgelig altid diskutere, men i hvert fald kan man sige, at det er en ganske begrænset markedsandel, der må være tale om.
Desuden er der sørget for vandtætte skodder mellem ATP og LD og så de datterselskaber, der agerer på det finansielle marked.
Men situationen er jo også den, at behovet for det her lovforslag måske ikke havde været det samme, hvis man i den finansielle sektor selv havde været bedre til at bidrage til oprydningsarbejdet efter finanskrisen.
Det er vores opfattelse, at der er et behov for at få nye kapitalstærke aktører ind på det her marked for at sikre den finansielle stabilitet.
Det kan man begræde, men det synes jeg i første omgang falder tilbage på sektoren selv.
Derfor vil vi se velvilligt på det her forslag, men selvfølgelig lytte til, hvad der måtte dukke op under udvalgsbehandlingen af betænkeligheder.
Vi lægger jo også til grund, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastslået, at der ikke vil være konkurrence- og statsstøtteretlige problemstillinger forbundet med at vedtage forslaget, som det ligger her.