Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187
Offentligt
991267_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
4. maj 2011
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 19. april 2011 stillet følgende spørgsmål nr.8 (L 187), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LennartDamsbo-Andersen (S).
J.nr. 2011-0002780

Spørgsmål nr. 8:

”Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at det nuværende kendskab tilsocialt bedrageri er yderst begrænset, og det derfor ikke er muligt at skønne overden direkte eller indirekte effekt af initiativerne på de sociale ydelser. Vil ministe-ren redegøre for, hvad der har foranlediget ministeren til at fremsætte forslaget?”

Endeligt svar:

Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne indgik som led i finanslovs-aftalen for 2011 en aftale om at styrke indsatsen mod socialt bedrageri. Socialeydelser er forbeholdt borgere, der har ret til og behov for disse ydelser. Med aftalenbliver der sat bredt ind for at bekæmpe, at personer modtager sociale velfærdsydel-ser, de ikke er berettiget til.Grundlaget for aftalen er anbefalinger fra det tværministerielle udvalg om bedrekontrol, der blev nedsat som led i finanslovsaftalen for 2010. Som det også fremgikaf udvalgets rapport har man i udlandet foretaget undersøgelser af omfanget af so-cialt bedrageri, herunder i Sverige, der har anslået omfanget til at være flere milli-arder. Det må på baggrund af de udenlandske erfaringer også formodes, at omfan-get af socialt bedrageri i Danmark er af en betydelig størrelse.For at kunne gennemføre en række af disse anbefalinger er det nødvendigt at ændrei flere love. Det er på denne baggrund, at lovforslaget er fremsat.Jeg kan desuden oplyse, at der som en del af aftalen er nedsat et permanent udvalgom bedre kontrol, som bl.a. har til opgave at foretage en udredning af omfanget afsocialt bedrageri.
Venlig hilsen
Inger Støjberg