For at starte der, hvor fru Helle Sjelle slap, kan man sige, at hvis vi har nogle gevaldige problemer med socialt bedrageri, hvad jeg sådan set godt kunne være tilbøjelig til at være enig i, så er der ikke meget, der tyder på, at det med det her lovforslag vil lykkes at få bugt med det.
Her tænker jeg på, at vi her har en stor gruppe af tiltag i et meget omfangsrigt lovforslag, og når man så kommer frem til, hvad effekten forventes at være, ja, så kan vi konstatere, at det skønnes at ville medføre mindreudgifter til kontanthjælp på 100.000 kr.
for kommunerne og 200.000 kr.
for staten i 2011 for så at slutte med at være 600.000 kr.
årligt for kommunerne.
Der er så merudgifter for kommunerne på 400.000 kr.
om året, og det giver altså et nettobidrag på 200.000 kr.
om året.
I dag har vi jo netop modtaget regeringens 2020-plan, som siger, at vi har et hul på 47 mia.
kr.
i statskassen.
Så man må sige, at hvis man troede, at vi nu fik bugt med socialt bedrageri, så er der enten ikke ret meget socialt bedrageri, eller også leverer lovforslaget ikke varen, fordi det her giver 200.000 kr.
ekstra i kommunekasserne samlet set, altså meget, meget lidt.
Der skal man så huske, at staten skal afholde udgifter for 2 mio.
kr.
om året for at få de her store gevinster, og det gør altså, at forslaget samlet set koster skatteyderne penge.
Jeg tænker ved mig selv:
Gad vide om det ikke var muligt at bekæmpe socialt bedrageri på en måde, hvor det rent faktisk var til fordel for skatteyderne, altså hvor man rent faktisk brugte færre penge på at bekæmpe bedrageriet, end man kunne få ind ved at opdage det.
Det indtryk, jeg står tilbage med her, er, at det har man ikke formået med lovforslaget her.
Alligevel kan der godt være nogle gode elementer i lovforslaget.
Det, man skal huske, er, at vi har nogle ekstremt komplicerede regler, og det er afgørende, hvis folk skal overholde reglerne, at de kan forstå reglerne.
Derfor er jeg sådan set tilbøjelig til at være enig i, at hvis man uberettiget modtager kontante ydelser, mens man opholder sig i udlandet, skal det selvfølgelig have en sanktion.
Så skal det have en konsekvens.
Derfor synes jeg måske også, man kan kigge på den del af forslaget, sådan at det kommer til at svare til, at man arbejder ved siden af, at man får en kontant ydelse.
Det synes jeg sådan set er rimelig nok, men vi skal bare sørge for, at retssikkerheden er i orden, sådan at det er, netop hvis man uberettiget og i ond tro har modtaget ydelser, mens man var i udlandet.
Derfor må jeg også sige, at jeg altså bliver meget betænkelig, når jeg så blader om til høringssvarene – jeg skal sige, at der er andre udmærkede elementer i lovforslaget – og eksempelvis ser, at Datatilsynet »mener samlet set, at forslaget i sin form ved den eksterne høring giver anledning til væsentlige betænkeligheder i forhold til beskyttelsen af de berørte personers privatliv.
Tilsynet må i lyset heraf endvidere stille sig tvivlende overfor, om der er den fornødne saglighed og proportionalitet mellem den påtænkte indsamling af personoplysninger og opfyldelsen af de formål, der er beskrevet i forslaget«.
Det er en temmelig voldsom kritik, og jeg synes, at det her sammen med det relativt pauvre resultat, der ser ud til at kunne komme af anstrengelserne, sætter et seriøst spørgsmålstegn ved, om det her er den rigtige vej at gå.
Jeg kan se, at beskæftigelsesministeren har lyttet til Datatilsynet på nogle punkter, og vi vil under udvalgsbehandlingen nærmere vurdere, om det så har ændret balancen.
Men jeg kan også konstatere, at Institut for Menneskerettigheder mener, at lovforslaget giver anledning til principielle overvejelser om, hvorvidt det her lever op til den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 8 om beskyttelsen af retten til privatliv, og der afventer vi i hvert fald for vores vedkommende stadig at se den analyse fra Institut for Menneskerettigheder.
Så jeg må sige for Det Radikale Venstres vedkommende, at vi er lige så optaget som alle andre af at undgå socialt bedrageri, og vi er enige i, at der skal være sanktioner, hvis man uberettiget og i ond tro modtager sociale ydelser på et tidspunkt, hvor man ikke er berettiget til dem.
Men vi synes, der er nogle alarmklokker, der ringer, når man kan se, at både Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder mener, at proportionaliteten muligvis er gået fløjten, og i hvert fald når man kan se, at den her massive ekstra kontrolindsats' mulighed for at komme langt, langt ind i borgernes privatliv tilsyneladende ikke i ministeriets skøn er noget, der vil føre til markant mindre socialt bedrageri.
Vi kan se på de økonomiske skøn, at det altså er helt beskedent.
Ja, faktisk vil det samlet set for skatteyderne være omkostningsfyldt at gennemføre lovforslaget, fordi man opdager for lidt bedrageri, i forhold til hvor mange penge man skal bruge på kontrollen.
Derfor vil vi selvfølgelig følge udvalgsbehandlingen nøje, men er meget skeptiske over for forslaget.