Det her lovforslag har jo været længe undervejs.
Det startede, kort efter at regeringen tiltrådte i 2001, med præsentationen af noget, som man jo godt kan kalde et korstog, der ramte den almene boligsektor, nemlig at nu skulle de almene boliger privatiseres.
Jeg tror faktisk, det bl.a.
var den daværende finansminister, der var ansigtet på det korstog.
Regeringen var nemlig ikke venligt stemt over for de kollektive ejerforhold, der kendetegner den almene sektor.
Vi skulle ikke eje i fællesskab, nej, man skulle derimod have muligheden for at eje hver for sig.
Helt konkret præsenterede man en forestilling om, at lejere ikke var lige så gode til at passe på deres bolig, som ejere var, fordi de ikke havde nok incitament til at passe på deres bolig.
Derfor skulle alle nu kunne købe deres almene boliger.
Når man så ser på, hvad der er sket, kan man jo se, at det er gået ret sløjt med salget, og at det er meget få boliger, der er solgt – jeg tror, det sidste tal, jeg hørte om, var 49 almene boliger, der var solgt – og de boliger, som er solgt, er primært velfungerende almene boliger i attraktive områder.
Og her ligger i SF's øjne et af de rigtig store problemer.
For vi har meget svært ved at forstå, hvorfor det er, man skal sælge ud af attraktive almene boliger, som netop er med til at gøre den almene boligsektor konkurrencedygtig, og som netop er med til at sikre, at der er en blandet beboersammensætning i den almene boligsektor, og at den almene boligsektor i Danmark er et sted for alle, ikke kun for de udsatte grupper, sådan som det er i mange andre lande.
Det sætter vi over styr, hvis vi privatiserer nogle af de rigtig gode almene boliger.
Derfor er vi også rigtig ærgerlige over, at det her lovforslag viderefører de privatiseringstanker, for vi synes, det er et ideologisk korstog.
I SF er vi til gengæld ikke ude på et ideologisk korstog.
Vi har en pragmatisk tilgang til salg af almene boliger.
Vi ønsker ikke salg af velfungerende og attraktive almene boliger, ikke under nogen omstændigheder.
Men hvis et salg kan løse problemer i udsatte boligområder, ja, så vil vi gerne se på det som et redskab til at sikre en mere blandet beboersammensætning.
Det kan f.eks.
indgå som led i en samlet plan for området, der også ser på beskæftigelse, uddannelse til de unge, renoveringer og øget tryghed.
Så vi opererer altså med en skillelinje, nemlig at en ting er salg af almene boliger i udsatte boligområder, men en anden ting er, at vi ikke forstår, hvorfor man skal køre det her ideologiske korstog og sælge ud af de velfungerende almene boliger.
Derfor har vi også været modstandere af regeringens forsøgsordning, som jo netop handler om salg af attraktive almene boliger, og det er ærgerligt, at man ikke får lagt den helt på hylden med det her forslag.
Det er til gengæld godt, at man har gang i så massivt et tilbagetog som det, som vi er blevet præsenteret for her i dag.
Nu står der nemlig i lovforslaget, og jeg citerer:
»Det forventes, at salget af enkelte boliger fremover primært vil finde sted i udsatte afdelinger som led i indsatsen mod ghettoisering.«
Det vil sige, at det ikke længere primært er attraktive almene boliger, men at det nu primært er som et redskab i udsatte boligområder.
Der lægges vægt på salg af blokke, ligesom salgsprovenuet nu i højere grad kan gå tilbage til boligområdet til brug for investeringer i helhedsplaner.
Særlig det sidste er vi i SF varme tilhængere af endelig er kommet med, for det betyder jo, at man i f.eks.
Gellerupparken kan benytte salgsredskabet til både at skabe en mere blandet beboersammensætning og til at skabe økonomi til helhedsplanens renoveringer.
Derfor har de ændringer, som kommer her i dag, også i lang tid været efterlyst fra Gellerupparkens side.
Samtidig luger forslaget ud i nogle af de tidsler, der har været i forsøgsordningen.
Det gøres markant sværere at sælge boliger uden om boligorganisationen.
Lad os forestille os, at der er nogle beboere i en rigtig velfungerende almen bolig nær naturskønne områder, som måske lige er blevet renoveret med midler fra fælleskassen i Landsbyggefonden, og som tænker:
Den vil de da egentlig gerne købe.
Det skal de nu have både kommunens og boligorganisationens tilslutning til, medmindre de kan få to tredjedeles opbakning ved en urafstemning blandt alle lejere.
Så det er altså blevet en tungere proces at sælge de attraktive almene boliger, og det er blevet meget sværere at få de favorable lån, som det hidtil har været tilfældet.
Det er godt.
Det betyder, at regeringen har fortrudt, og det er et tilbagetog, som vi meget gerne vil kvittere for, så tak for det.
Men vi forstår ikke, hvorfor det er, at man ikke går hele vejen.
Vi forstår ikke, hvorfor man vil opretholde den mulighed, at der skal kunne sælges ud af attraktive almene boliger.
Så hvis regeringen ønsker bred opbakning til det her lovforslag, vil vi meget gerne være med til at gå konstruktivt ind i det, men så vil vi også meget gerne opfordre til, at man laver en opdeling af forslaget i en del, der vedrører de udsatte boligområder, og en del, der vedrører helt almindelige og velfungerende almene boligafdelinger.
Så er der en række spørgsmål, særlig omkring sikring af de beboere, som vil blive boende som lejere i en solgt almen bolig, for de overgår jo til det private lejemarked.
Der vil vi i udvalgsbehandlingen selvfølgelig få undersøgt, hvordan de er sikret.
Vi vil meget gerne bakke op om en teknisk gennemgang, sådan som det blev efterlyst fra Socialdemokraternes side.
Men vi skal jo se på, hvordan vilkårene er omkring deres depositum, ikke mindst hvordan overgangsordningerne er fra en type leje til en anden type leje, og hvilke økonomiske konsekvenser det har for lejeren.
Så vi ser frem til udvalgsbehandlingen.
Alt i alt er vi positive over for de dele af lovforslaget, der retter op på barriererne for helhedsplanerne i de udsatte boligområder, men vi støtter ikke salg af velfungerende og attraktive almene boliger.