Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 181 Bilag 1
Offentligt
977169_0001.png
977169_0002.png
977169_0003.png
977169_0004.png
977169_0005.png
NOTAT
23. marts 2011
11/00060-20
/cni-dep

Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om

Vækstfonden (Ændring af Vækstfondens formål samt tilpasning af

vækstkautionsordningen)

1. Indledning

Forslag til ændring af lov om Vækstfonden (Ændring af Vækstfondensformål samt tilpasning af vækstkautionsordningen) blev sendt i høringfredag den 11. marts 2011 med høringsfrist mandag den 21. marts 2011til i alt 118 myndigheder og organisationer.Økonomi- og Erhvervsministeriet har pr. 21. marts 2011 modtaget 33høringssvar, hvoraf 8 har haft bemærkninger til forslaget.Der er afgivet substantielle bemærkninger til lovforslagets elementer ved-rørende:Lovforslagets præcisering af Vækstfondens formålsbestemmelse(pkt. 2).Lovforslagets udvidelse af finansieringskilder (pkt. 3).Lovforslagets almindelige bemærkninger i forhold til DanskVækstkapital og tilsynet hermed (pkt. 4).Udover de ovenfor anførte emner har der overordnet set været bred til-slutning til lovforslaget.

2. Lovforslagets præcisering af Vækstfondens formålsbestemmelse

Håndværksrådet støtter hovedindholdet i lovforslaget, herunder såvelændring af målgruppen for Vækstfonden samt aftalen om at sikre risiko-villig kapital til små og mellemstore virksomheder. Håndværksrådet fin-der, at det er virkelig fint, at det i formålsbestemmelsen betones, atVækstfonden skal fremme vækst og fornyelse i iværksættervirksomheder,og i såvel nye som eksisterende små og mellemstore virksomheder forderigennem at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Håndværksrådetfinder dog, at den foreslåede tilpasning af vækstkautionsordningen erstærkt betænkelig, da der med forslaget åbnes op for, at også virksomhe-der med mere end 100 medarbejdere kan opnå vækstkaution, hvis de iøvrigt opfylder betingelserne for at modtage kaution. Det kan efter Hånd-værksrådets opfattelse ikke være meningen, at større virksomheder medforholdsvis mange ansatte skal lægge beslag på vækstkautionsordningen.En ophævelse af ”100 medarbejdere”-loftet vil alt andet lige medføre, atmuligheden for at få glæde af vækstkautionsordningen indskrænkes forsmå og mellemstore virksomheder.
2/5
Landsorganisationen i Danmark (LO) finder, at der med den i forslagetforeslåede udvidelse af Vækstfondens målgruppe er risiko for, at Vækst-fondens rolle udvandes. Det bør efter LO´s opfattelse tilsikres, at de til-delte midler går til innovation af nye produkter og vækst og dermed fort-sat efterlever det grundlæggende formål med Vækstfondens virke. Vækst-fondens midler bør anvendes til at finansiere nye væksttiltag og ikke blotblive en ny finansieringskilde til små og mellemstore virksomheder meddårlig økonomi.Danmarks Rederiforening støtter, at Vækstfonden yder støtte til iværk-sættervirksomheder samt små og mellemstore virksomheder. DanmarksRederiforening mener, at en sådan støtte kan gives på basis af den eksi-sterende formålsformulering i § 1, stk. 1, som derfor kan bibeholdes.Danmarks Rederiforening finder desuden, at ordlyden af § 1, stk. 1, somden er foreslået, er for snæver. Vækstfondens formål bør være en maksi-mering af det samfundsmæssige afkast, og derfor bør støtte til andet endiværksættervirksomheder og små og mellemstore virksomheder ikke af-skæres på forhånd, således som den foreslåede ordlyd synes at gøre vedkun at nævne ”iværksættervirksomheder samt små og mellemstore virk-somheder”.Landbrug og Fødevarer finder, at det er positivt, at Vækstfondens for-målsbestemmelse ændres, således at det præciseres, at Vækstfondensmålgruppe både omhandler iværksættere, nye små og mellemstore virk-somheder samt eksisterende små og mellemstore virksomheder. Land-brug og Fødevarer ønsker, at primærsektorens aktiviteter omfattes afVækstfondens lovgrundlag. Primærsektorens deltagelse forudsætter doggodkendelse efter EU´s statsstøtteregler.Finansrådet kan støtte op om lovforslaget, da det er en naturlig følge afinstrumenterne i aftale om risikovillig kapital – dels etablering af DanskVækstkapital og dels de tre låne- og kautionsordninger i regi af Vækst-fonden. Da disse ordninger er midlertidige, mener Finansrådet, at lov-ændringerne naturligvis også bør være midlertidige og tages op til revisi-on igen, når ordningerne udløber. Finansrådet ønsker tillige fortsat enbedre dokumentation af Vækstfondens samfundsøkonomiske afkast samthyppigere evalueringer af Vækstfondens resultater og ordninger.Dansk Venturekapital- og Private Equtity Forening har ikke bemærknin-ger til ændringen af formålsbestemmelsen.Kommentar:Med lovforslaget ændres Vækstfondens formålsbestemmelse, således atdet præciseres, at Vækstfondens målgruppe både omhandler iværksætte-re, nye små og mellemstore virksomheder samt eksisterende små og mel-lemstore virksomheder. Med lovforslaget styrkes Vækstfondens fokus så-ledes på finansiering af nye forretningsplaner for etablerede virksomhe-der. Vækstfonden får med lovforslaget samlet set et bredere fokus for sine
3/5
aktiviteter på tværs af brancher og størrelse af virksomheder. Hervedsikres det, at både iværksættervirksomheder og såvel nye som eksisteren-de små og mellemstore virksomheder har mulighed for at drage nytte afde låne- og kautionsordninger samt øvrige finansieringsmuligheder, derforeligger i regi af Vækstfonden.Vækstfondens formål og aktiviteter er ikke begrænset til specifikke er-hverv. Finansieringsmulighederne er tilgængelige for en bred målgruppeaf virksomheder med vækstpotentiale for eksempel inden for industri,handel, service samt nye teknologibaserede virksomheder. Anvendelse afordninger, der indeholder et subsidíeelement til erhverv som landbrug ogfiskeri, kræver imidlertid individuel godkendelse fra EU kommissionenfor at være i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler.Med lovforslaget ændres der ikke ved hensigten bag det samfundsøkono-miske afkast. Det vil således fortsat gælde, at Vækstfonden i sin vurderingaf projekter og aktiviteter tager hensyn til, om der kan forventes andetudbytte af den offentlige medfinansiering end den rent privatøkonomiskefordel, som den støttede virksomhed må antages at opnå. Der lægges hel-ler ikke op til at ændre dokumentationskravene i forhold til det samfunds-økonomiske afkast af fondens ordninger.Med lovforslaget og i øvrigt aftalen om risikovillig kapital sikres der fo-kus på alle små og mellemstore virksomheder med vækstkaution, hvorforden særlige begrænsning på 100 medarbejdere i definitionen af små ogmellemstore virksomheder, som i visse sammenhænge har været gælden-de, foreslås ophævet. Forslaget om at ophæve den særlige begrænsning iSMV-definitionen med hensyn til medarbejdere, der kan være beskæftigeti en virksomhed, der modtager vækstkaution, er således en naturlig kon-sekvens af, at der blandt andet med aftalen om risikovillig kapital (Vækst-pakken) tilføres flere midler til kautionsordningen, og at der i den forbin-delse åbnes for kaution til større lån samt kaution for mezzaninlån. Der-ved sikres, at fokus også er på SMV-segmentet, som dette følger af EU´sdefinition.For så vidt angår evaluering af Vækstfonden, indeholder reguleringen etkrav om, at der i 2010 skulle foretages en ekstern evaluering af Vækst-fondens virksomhed, herunder fondens samspil med det øvrige erhvervs-fremmesystem. Herefter foretages der en ekstern evaluering hvert 3 år.

3. Lovforslagets udvidelse af finansieringskilder

Finans og Leasing finder, at det også er relevant for iværksættere og virk-somheder at anvende fakturabelåning som finansieringskilde. Factoring-selskaber er efter Finans og Leasings opfattelse omfattet af lovudkastet,jf. ordet ”finansieringsvirksomhed”.Dansk Venturekapital- og Private Equtity Forening bifalder udvidelsen affinansieringskilder, idet andre kilder til risikovillig kapital alt andet lige
4/5
må antages at være mere end rigelige i højkonjunkturer. Vækstfonden kansåledes være med til at lægge en ”bund” under markedet for risikovilligkapital i lavkonjunkturer. Dansk Venturekapital- og Private Equity For-ening har derudover ingen bemærkninger til forslaget om udvidelse affinansieringskilder.Danmarks Rederiforening støtter en udvidelse af kredsen af finansie-ringsvirksomheder, hvis finansiering kan blive sikret af en garanti fraVækstfonden. Det vil gavne den risikovillige fremmedkapital og dermedstøtte Vækstfondens formål.Kommentar:For at sikre bedst mulig adgang til finansiering for iværksættere og småog mellemstore virksomheder og samtidig opnå en effektiv udnyttelse afde garanti- og kautionsordninger, som Vækstfonden administrerer, fore-slås det at udvide kredsen af finansieringsvirksomheder, hvis finansieringkan blive sikret af en garanti fra Vækstfonden. Udover pengeinstitutter,realkreditinstitutter og Danmarks Skibskredit A/S, som i dag er omfattetaf bestemmelsen, foreslås det, at også fx. leasingselskaber, mezzaninlå-nevirksomheder og andre finansieringsvirksomheder, herunder også fac-toringselskaber, der tilvejebringer forskellige former for risikovillig frem-medkapital, skal kunne søge om en garanti fra Vækstfonden.

4. Lovforslagets almindelige bemærkninger i forhold til Dansk

Vækstkapital og tilsynet hermed

Rigsrevisionen bemærker, at Økonomi- og Erhvervsministeriet giverRigsrevisionen adgang til revision af Dansk Vækstkapital, samt at mini-steriet, jf. de almindelige bemærkninger, har et tilsynsansvar med DanskVækstkapital og midlernes anvendelse.Dansk Venturekapital- og Private Equity Forening lægger afgørende vægtpå, at Dansk Vækstkapital kommer til at fungere uafhængigt af Vækst-fonden, og at der fremadrettet ikke kommer krav om anden privat medfi-nansiering i de tilsagn, der gives til venture-, buy-out og mezzaninfonde.DVCA efterspørger ministeriets opfattelse herom. Derudover er DVCAbekymret over sætningen ”i anvendelsen af fondens kapital”. Det kanindikere, at der flyttes penge fra iværksætterområdet over til kautionsom-rådet. Dette kan DVCA ikke bifalde og efterspørger ministeriets holdninghertil.Kommentar:Økonomi- og Erhvervsministeriet vil føre tilsyn med Dansk Vækstkapital,herunder afholdes et årligt møde med Dansk Vækstkapitals bestyrelse, ogder modtages mindst en gang årligt en afrapportering fra Dansk Vækst-kapital. Rigsrevisorlovens § 4 finder anvendelse på Dansk Vækstkapital,hvorfor Rigsrevisor har adgang til gennemgang af Dansk Vækstkapitalsårsrapport.
5/5
Dansk Vækstkapital vil være en investeringsfond, der fungerer på kom-mercielle og markedsmæssige betingelser inden for rammerne af denaftale, der er indgået mellem regeringen og pensionsbranchen. Hvilkenærmere kriterier, der skal gælde for fondens investeringer, herunderhvilke andre investorer, som Dansk Vækstkapital eventuelt skal søge atsyndikere sine investeringer sammen med, fastlægges i fondens investe-ringspolitik, der besluttes af fondens bestyrelse. Dansk Vækstkapitalsbestyrelse vil bestå af professionelle personer.Det er Vækstfondens bestyrelse, der beslutter, hvorledes Vækstfondenskapital skal forvaltes inden for rammerne af den til enhver tid gældendelov om Vækstfonden. Lovforslaget ændrer ikke herpå. Det er således fort-sat Vækstfondens bestyrelse, der beslutter, hvorledes Vækstfonden alloke-rer sine investeringer mellem de forskellige investeringsformer og risiko-klasser.