Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 180 Bilag 14
Offentligt
Til lovforslag nr.L 180
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 26. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder oglov om finansiel virksomhed(Tilsyn med visse omdannede tidligere finansielle virksomheder, krav til ledelsen af sparekassefonde, ændring afstemmeretsbegrænsninger m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 6 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.behandling den 7. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.Dispensation fra § 8 a, stk. 2, i FolketingetsforretningsordenUdvalget anmoder om, at Folketinget dispenserer fra reg-len i forretningsordenen om, at 2. behandling af lovforslagetikke må finde sted før 2 dage efter, at offentliggørelsen afbetænkningen har fundet sted.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendteden 4. marts 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del– bilag 177. Den 30. marts 2011 sendte økonomi- og er-hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget. Den 5. april 2011 sendte økonomi- og er-hvervsministeren et yderligere høringssvar til udvalget.Teknisk gennemgangEmbedsmænd fra Økonomi- og Erhvervsministeriet fore-stod den 4. maj 2011 en teknisk gennemgang af lovforslagetfor udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:En gruppe tidligere ebh-aktionærer,Jørn Astrup Hansen, København Ø,Ole Stavad, Brovst ogTryghedsgruppen smba.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Jørn Astrup Hansen, København Ø,mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning tillovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 16 spørgsmål til økonomi- og er-hvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Udvalget udtaler, at der er klare forbedringer i lovforsla-get i forhold til tidligere retsregler.Udvalget ønsker at markere, at de tidligere katastrofersom eksempelvis med ebh banken bør få bestyrelsesmed-lemmer i fondene til at forstå vigtigheden af deres rolle. Ud-valget ser det yderligere nødvendigt, at der udarbejdes enklar og let læselig anvisning for bestyrelsesmedlemmer,hvor det understreges, at hvert eneste bestyrelsesmedlem haret selvstændigt ansvar for fondens interesser og alene fordet, og er derfor tilfredse med, at Erhvervs- og Selskabssty-relsen er i gang med at udarbejde en vejledning til sparekas-
AX013349
2
sefondene, således at bestyrelsesmedlemmernes pligter ogansvar bliver præciseret.Udvalget er meget tilfreds med ændringsforslaget, derforhindrer, at bestyrelsesformanden i sparekassens/bankensbestyrelse kan være medlem af fondens bestyrelse. Udvalgetforventer, at denne ændring får den konsekvens, at øvrige»topspillere« i sparekassen/banken heller ikke lader sig ud-pege til fondens bestyrelse.Udvalget bemærker, at Jørn Astrup Hansen og Ole Sta-vad har rejst en række spørgsmål til Erhvervsudvalget i for-bindelse med forslaget. Det har bl.a. været medvirkende til,at reglerne er skærpet i forhold til det oprindelige lovudkast.Udvalget konstaterer, at der i udvalget er et bredt flertalfor at stille et egentligt lovkrav om at give pressen adgang tilgeneralforsamlingen eller repræsentantskabsmødet. Der erimidlertid fra ministerens og et mindretals side udtrykt storbekymring for at lovgive på området. Udvalget har derfor ienighed besluttet på det kraftigste at opfordre til, at forenin-gerne af egen drift sikrer øget åbenhed med bl.a. pressensadgang. Udvalget vil efter 2 år vurdere udviklingen og i ly-set heraf på ny overveje, om der skal gennemføres en egent-lig lovgivning på området.Udvalget er tilfreds med, at revisorer pålægges udenugrundet ophold at give meddelelse til Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen om forhold, der kan have betydning for udø-velse af tilsyn.Udvalget ønsker desuden at understrege denne lovs storebetydning for retssikkerheden og forståelsen af retfærdighedi befolkningen, særligt set i lyset af de negative konsekven-ser, som det tidligere lovgrundlag utilsigtet har givet anled-ning til.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer re-geringen til at beskytte eksisterende virksomheder og iværk-sættere fra aktiviteter fra de såkaldte »herreløse« fonde ogderes datterselskaber, der bl.a. tæller foreninger som Realda-nia. Med milliarder af kroner af boligejernes penge i ryggensøsættes projekter, der tager brødet ud af munden på virk-somheder, som fungerer på almindelige markedsvilkår.Samtidig medfører aktiviteter fra f.eks. Realdania, at sunde,veldrevne og rentable virksomheder tvinges til at flytte frahavnearealer. Det er vigtigt, at formuerne i disse foreningerog fonde – som faktisk stammer fra boligejere – anvendespå en erhvervsvenlig måde, der ikke skaber konkurrencefor-vridning eller generer og udkonkurrerer eksisterende virk-somheder.Radikale Venstres medlem af udvalget vil gerne under-strege, at de af lovforslaget berørte fonde gennem deresvirksomhed muliggør udviklingsprojekter i Danmark, somer almennyttige og som uden medfinansiering fra fondenealdrig var blevet realiseret. Radikale Venstre understregerderfor, at der for partiets vedkommende ikke findes anled-ning til at udtale mistillid til fondene og påpeger derfor, atdet tilsyn, der skal føres som følge af lovforslaget, alene eret legalitetshensyn.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-
me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 21)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 80, stk. 4,ændres »§§ 207, 214 og 215« til: »§§ 207og 214«.«[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 11]2)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 209affattesstk. 3således:»Stk. 3.Formanden for bestyrelsen i sparekasseaktiesel-skabet eller andelskasseaktieselskabet må ikke samtidig væ-re medlem af bestyrelsen for de i stk. 1 nævnte fonde ellerforeninger.«[Bestyrelsesformanden i sparekasseaktieselskabet/andels-kasseaktieselskabet må ikke være bestyrelsesmedlem i de istk. 1 nævnte fonde eller foreninger]3)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 211, stk. 2,ændres »og §§ 207, 208 og 210« til: »§§207 og 208«.«[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 9]4)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 347, stk. 6,ændres »nr. 18 og 22« til: »nr. 19 og23«.«[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 12]5)I det undernr. 12foreslåede§ 354, stk. 6, nr. 16,æn-dres »§§ 207 eller 214-214 a« til: »§§ 207, 214-214 a eller222«.[Præcisering]6)Efter nr. 12 indsættes som nye numre:»04.I§ 354, stk. 10,ændres »stk. 6, nr. 27« til: »stk. 6, nr.28« og »stk. 6, nr. 28« til: »stk. 6, nr. 29«.05.I§ 354, stk. 11og12,ændres »stk. 6, nr. 22« til: »stk. 6,nr. 23«.«[Konsekvenser af lovforslagets § 2, nr. 12]BemærkningerTil nr. 1, 3, 4 og 6Konsekvensrettelser som følge af lovforslaget, der ved enfejl ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.
3
Til nr. 2Med ændringsforslaget foreslås, at der indsættes et nytstk. 3, som medfører, at formanden for bestyrelsen i spare-kasseaktieselskabet eller andelskasseaktieselskabet ikke kanvære medlem af bestyrelsen i sparekassefonden eller andels-kassefonden/-foreningen. Baggrunden herfor er, at bestyrel-sesformanden spiller en stor rolle i fondsbestyrelsens arbej-de. Det er derfor afgørende, at formanden i de konkrete si-tuationer sikrer varetagelsen af sparekassefondens interesseri forhold til sparekasseaktieselskabets interesser.Det er således bestyrelsesformandens pligt at sørge for, atalle synspunkter bliver iagttaget i bestyrelsesarbejdet. Detindebærer, at bestyrelsesformanden skal organisere, indkal-de og lede bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre ef-fektiviteten i bestyrelsens arbejde og med henblik på at ska-be bedst mulige forudsætninger for medlemmernes arbejdeenkeltvis og samlet.Med henblik på at sikre den enkelte bestyrelse de bedstmulige vilkår i relation til iagttagelse af sparekassefondens
interesser, foreslås det derfor, at bestyrelsesformanden i spa-rekasseaktieselskabet ikke samtidig vil kunne være bestyrel-sesmedlem i sparekassefonden – hverken som menigt besty-relsesmedlem eller som formand.Til nr. 5Ændringen er en rettelse af den tidligere foreslåede be-stemmelse, da henvisningen til lov om finansiel virksomhed§ 222 ved en fejl ikke er medtaget i lovforslaget.Der er alene tale om en præcisering, som medfører, at Fi-nanstilsynets videregivelse af oplysninger til Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen også vil omfatte oplysninger vedrørendeomdannede forsikringsselskaber. Dette er nødvendigt, dadisse omdannede virksomheder tillige vil blive omfattet afdet tilsyn, der etableres med lovforslagets § 1. Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen skal derfor også som tilsynsmyndighedmodtage de nødvendige oplysninger om omdannede forsik-ringsselskaber.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 180Bilagsnr.12345678910111213TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenYderligere høringssvar, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 17/4-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø ogOle Stavad, BrovstHenvendelse af 26/4-11, fra Jørn Astrup Hansen, København ØHenvendelse af 27/4-11 fra TryghedsGruppen smbaHenvendelse af 27/4-11 fra en gruppe af tidligere ebh-aktionærerHenvendelse af 28/4-11 fra Jørn Astrup Hansen, København ØYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 12/5-11 fra Jørn Astrup Hansen, København Ø2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180Spm.nr.1TitelSpm. om yderligere kommentar til Realdanias bemærkningvedrørende revisors underrettelsespligt og FSR’s udsagn om, atder er tale om en væsentlig skærpelse, til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om definitionen på en andelskasse m.v., til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at Konkurrence- og Forbrugersty-relsen også ser på de konkurrencemæssige aspekter i forbindelsemed de »herreløse fondes« aktiviteter, til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan man er nået frem til 20 pct., og hvilke sol-venskrav der stilles til andre finansielle virksomheder, til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan se problemer i forbindelse med udpeg-ning af bestyrelsesmedlemmer, hvis L 180 vedtages i uændretform, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om lovforslaget vil sikre, at fondsregnskabet offentliggøressammen med pengeinstituttets regnskab, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan udelukke, at det mindretal, der kan værei begge bestyrelser, vil få en dominerende indflydelse på flertal-let, da mindretallets viden givet kan opleves som større end fler-tallets via mindretallets »dobbeltkasketter«, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpå
23
4
5
6
7
5
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Spm. om en tilbundsgående vurdering af Dansk Aktionærfor-enings høringssvar, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der forhindrerperson- og indflydelsessammenhæng mellem pengeinstituttets ogfondens bestyrelser, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 17/4-11 fra Jørn AstrupHansen, København Ø, og Ole Stavad, Brovst, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 26/4-11 fra Jørn AstrupHansen, København Ø, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 27/4-11 fra Trygheds-Gruppen smba, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 27/4-11 fra en gruppe aftidligere ebh-aktionærer, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 28/4-11 fra Jørn AstrupHansen, København Ø, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 12/5-11 fra Jørn AstrupHansen, København Ø, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, hvorefter de omdan-nede tidligere finansielle virksomheder pålægges at åbne deresgeneralforsamlinger (ordinære repræsentantskabsmøder) for pres-sen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar her-på