Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 18
Offentligt
915645_0001.png
915645_0002.png
Dato:J.nr.:
15. november 201010/08914
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 7

ad L 18. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen.

Spørgsmål nr. 7:

”Hvorfor accepteres en omgåelse af betingelserne for at søge om visum i visse tilfælde, oghvorfor skal det ikke medføre sanktioner, når en visumansøgning misbruges til at søge omf.eks. familiesammenføring? Desuden bedes ministeren redegøre for, hvor ofte et visummisbruges/bruges til at søge familiesammenføring, og under hvilke omstændigheder detteaccepteres.”

Svar:

Da reglerne om økonomisk sikkerhedsstillelse og karensperiode blev indført i 2004 blev an-søgninger om familiesammenføring som hovedregel undtaget fra karensreglerne. En ansøg-ning om familiesammenføring vil derfor normalt ikke betyde, at barnet eller ægtefællen sene-re vil være afskåret fra at få visum til Danmark. Visum vil f.eks. kunne være aktuelt, hvis enægtefælle får afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring under henvisning tilmanglende opfyldelse af tilknytningskravet.Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse kan ikke stilles over for ægtefæller, faste samleve-re, mindreårige børn og forældre, da disse normalt altid skal kunne få visum – forudsat at detvurderes, at de ikke vil misbruge visummet.Generelt gælder det således, at garantiordningen og karensreglerne ikke anvendes i forholdtil ansøgninger om familiesammenføring og ved ansøgning om visum fra den nærmeste fa-milie.Misbrug af visum er således navnlig relateret til de tilfælde, hvor visumansøgeren søger omasyl eller opholder sig ulovligt her i landet efter visummets udløb.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Jeg kan oplyse, at der i perioden 1. marts 2009 til 1. maj 2010 (14 måneder) er indgivet an-søgning om familiesammenføring fra 2.113 personer, der har opholdt sig lovligt i Danmarkmed visum. Ud af disse er der givet tilladelse til familiesammenføring til 1.062 personer.Opgørelsen omfatter alene sager, hvor der er truffet afgørelse og ikke ansøgninger, der fort-sat verserer. Opgørelsen skal tages med det forbehold, at Udlændingeregisteret ikke er op-bygget som et egentligt statistiksystem.Jeg skal i den forbindelse bemærke, at det i udlændingeloven i forbindelse med gennemfø-relsen af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om bl.a. et serviceeftersyn af ud-lændinge- og integrationspolitikken blev præciseret, at en ansøgning om familiesammenfø-ring ikke kan indgives her i landet, selvom ansøgeren opholder sig lovligt med visum, hvissærlige grunde taler imod dette.Særlige grunde, der kan tale imod, at en udlænding kan indgive en ansøgning her i landet,kan bl.a. være, hvis det er åbenbart, at udlændingen ikke opfylder betingelserne for at blivemeddelt opholdstilladelse, eller hvis ansøgeren allerede er meddelt afslag.Ved vurderingen af, om en ansøgning kan tillades indgivet, skal det desuden indgå, om detmå anses for sandsynligt, at ansøgningen kan færdigbehandles under det lovlige visumop-hold eller i umiddelbart forlængelse heraf.Generelt gælder det således, at muligheden for at søge familiesammenføring, mens udlæn-dingen opholder sig lovligt her i landet med visum, ikke har betydning for indvandringen tilDanmark. Hvis udlændingen opfylder betingelserne for at få familiesammenføring, ville denpågældende også kunne få familiesammenføring, hvis ansøgningen blev indgivet fra hjem-landet. Hvis udlændingen ikke opfylder betingelserne, vil ansøgningen enten blive afvist ellerudlændingen vil få afslag på familiesammenføring. I begge tilfælde vil udlændingen skulleudrejse af Danmark.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk