Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 18 Bilag 1
Offentligt
897636_0001.png
897636_0002.png
897636_0003.png
NOTATDato:Kontor:6. oktober 2010Udlændingelovskonto-retJ.nr.:Sagsbeh.:10/08914JVD

Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlæn-

dingeloven (Forordning om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengen-

aftalen og forordning hvad angår bevægelighed for indehavere af visum til længereva-

rende ophold, afskaffelse af garantiordningen i visumsager, m.v.)

1. Indledning

Integrationsministeriet hørte den 26. august 2010 en række myndigheder og organisationerover udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Forordning om ændring afkonventionen om gennemførelse af Schengen-aftalen og forordning hvad angår bevægelig-hed for indehavere af visum til længerevarende ophold samt afskaffelse af garantiordningen ivisumsager).Pr. den 4. oktober 2010 har Advokatrådet, Danmarks Rejsebureau Forening, Datatilsynet,Institut for Menneskerettigheder, KL og Retspolitisk Forening afgivet bemærkninger til lov-forslaget.Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening,Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Havne, DI, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forenin-gen af Statsforvaltningsdirektører, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selv-styre), Præsidenten for Vestre Landsret og Rådet for Etniske Minoriteter har ikke bemærk-ninger til lovforslaget.Danske Advokater har henvist til Advokatrådets høringssvar.Følgende hørte myndigheder og organisationer har pr. den 4. oktober 2010 ikke afgivet be-mærkninger til lovforslaget:Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu, Amnesty International, BARD – Board ofAirline Representatives in Denmark, Beskæftigelsesrådet, Boligselskabernes Landsforening,Danner, Dansk Byggeri, Dansk Missionsråd, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk PsykologForening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Den Katolske Kirke i Danmark,Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Flygtninge Under Jorden,Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen afUdlændingeretsadvokater, Håndværksrådet, Knud Vilby (på vegne af Fredsfronten), Lands-foreningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Præsidenten for
Østre Landsret, Red Barnet, RCT – Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre,Retslægerådet, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SOS mod Racisme,Trykkefrihedsselskabet, og UNHCR.I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar med hensyn til forsla-gene i det fremsatte lovforslag og Integrationsministeriets bemærkninger hertil.Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunk-ter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Integrationsudvalg.

2. Generelle bemærkninger

Danmarks Rejsebureau Forening støtter samtlige forslag og bemærker, at forslagene sikreren højere grad af ligebehandling af visumansøgere til Danmark med visumansøgere til deøvrige Schengen-lande. En vedtagelse af lovforslaget vil sikre en mere åben og tilgængeligvisumpraksis til Danmark til gavn for både de danske incomingbureauer og for det øvrige tu-rismeerhverv og dansk erhvervsliv i øvrigt.Retspolitisk forening finder det positivt, at lovforslaget indebærer lettelser af administrativ ogpraktisk karakter, som dog kun minimalt ændrer ved at udlændingelovens opbygning stridermod principperne om gennemsigtighed og forudsigelighed.

3. Indførelse af hjemmel til indhentelse af personoplysninger i visumsager som er-

statning for erklæring i tillægsansøgningsskemaet

Advokatrådet har retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved, at alene hensynet til ensmidig ansøgningsproces er grund til, at der skabes hjemmel til at indhente oplysninger udensamtykke i visumsager. Det er ligeledes retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at oplysningerkan indhentes fra andre myndigheder i det omfang, det er nødvendigt for sagens behandling.Der er således ingen afgrænsning af, hvilke myndigheder der kan indhentes oplysninger fra.Datatilsynet anbefaler, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres, at det ikke er afskaf-felsen af tillægsansøgningsskemaet, der bevirker, at oplysninger fra andre myndigheder skalske i overensstemmelse med forvaltningslovens § 29.Datatilsynet anbefaler desuden, at det i lovforslagets bemærkninger præciseres, at indhent-ning af oplysninger om rent private forhold vil skulle ske med samtykke i overensstemmelsemed forvaltningslovens § 29, herunder at der ikke må indhentes flere oplysninger end nød-vendigt.Datatilsynet anmoder endvidere Integrationsministeriet om at overveje, hvor der eventuelt vilkunne findes hjemmel til indhentning af oplysninger, der ikke vedrører rent private forhold,herunder om indhentning af sådanne oplysninger skal ske på baggrund af samtykke.Datatilsynet anmoder også Integrationsministeriet om at overveje, med hvilken hjemmel vi-deregivelse af oplysninger til den herboende reference kan ske.Side 2
Institut for Menneskerettigheder finder, at indførelse af en hjemmel til, at der uden samtykkefra visumansøgeren kan indhentes og videregives personoplysninger i visumsager – afhæn-gig af, hvilke oplysninger der konkret er tale om – vil stride mod Danmarks forpligtelser pådet menneskeretlige område, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention arti-kel 8, Europarådets Persondatabeskyttelseskonvention artikel 6 samt EU’s Persondatadirek-tivs artikel 8.Instituttet finder endvidere, at særlige undtagelser til princippet om at foretage konkrete af-vejninger i forbindelse med udlevering af personoplysninger, kun bør vedtages, såfremt me-get stærke grunde taler for det. Instituttet anfører, at det i dansk ret ikke bør være tilstrække-ligt, at det er mere besværligt at indhente samtykke eller foretage konkrete afvejninger.KL imødeser en beregning af de økonomiske konsekvenser af forslaget, herunder en præci-sering af, hvilke typer informationer der forudsættes videregivet.Integrationsministerietskal hertil bemærke, at forslaget er ændret efter, at lovudkastet blevsendt i høring. Forslaget om hjemlen til at indhente og videregive personoplysninger er såle-des udgået. Udlændingeservice og Integrationsministeriet vil indhente samtykke, såfremt deri en sag om visum er behov for at indhente følsomme oplysninger om visumansøgeren fraen anden offentlig myndighed.Der er ikke tale om, at der skal indhentes flere eller færre oplysninger end i dag. Forskellenligger således i, at visumansøgere i dag i tillægsansøgningsskemaet giver et samtykke tilindhentelse af oplysninger om rent private forhold. Fremover vil der i hvert enkelt tilfældeskulle indhentes samtykke, hvis dette er påkrævet efter forvaltningsloven eller persondatalo-ven. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.5.3.Der er herved ligeledes taget højde for bemærkningerne fra Datatilsynet.
Side 3