Tak.
Lovforslaget, som vi diskuterer i dag, lægger op til ændringer i udlændingeloven, som til dels er affødt af det nye visumkodeks, der trådte i kraft i april 2010.
Der er først en teknisk ændring, der handler om, at tredjelandestatsborgere, der har lovligt ophold i et af Schengenlandene på grundlag af et nationalt udstedt langtidsvisum, får ret til at færdes inden for Schengenområdet på samme vilkår som en person med opholdstilladelse til et Schengenland.
Der er tale om en gennemførelse af den ordning, som var gældende før den 5.
april 2010.
Den er gennemført, fordi det har vist sig, at det, i forbindelse med vedtagelsen af det nye fællesskabskodeks for visa, blev indført, at en udlænding med et nationalt begrænset langtidsvisum ikke længere skulle have ret til ophold i andre Schengenlande.
Det blev ændret, fordi et nationalt begrænset langtidsvisum nu skulle ombyttes til en egentlig opholdstilladelse, når udlændingen indrejste i det land, der havde udstedt visummet.
Det har jo desværre vist sig, at denne ombytning ikke er en praksis, som ret mange Schengenlande har valgt at følge.
Derfor ruller man nu ændringen tilbage, og jeg må sige, at vi i Venstre synes, det er ganske fornuftigt.
Hvis ændringen ikke blev gennemført, ville det betyde, at en udlænding, der havde et langtidsvisum fra et Schengenland og ønskede indrejse i Danmark i forbindelse med f.eks.
forretningsbesøg, formelt ville skulle søge særskilt om visum hertil.
Det ville der gå masser af sagsbehandlingstid med, og det ville være meget besværligt og bureaukratisk og også ganske unødvendigt, da den sikkerhedsprocedure, man kommer igennem for at få et nationalt visum, er den samme som for et Schengenvisum.
Derfor er sikkerheden også i orden, og derfor er det fornuftigt at lave den her ændring.
Den anden del af lovforslaget er en afbureaukratiseringsdel, hvor man fjerner den hidtidige sikkerhedsstillelse, som der har været for herboende reference, når man søger om visum.
Jeg vil nævne nogle af de forhold, der har været utilfredsstillende for både visumansøger og Udlændingeservice at leve med, og som er med til at gøre visumprocessen lang i forbindelse med de her sikkerhedsstillelser.
Jeg vil lige sige, at man afskaffer sikkerhedsstillelsen, fordi der med det nye visumkodeks også er krav til sagsbehandlingstider, og hvis man skal honorere sagsbehandlingstidskravet, bliver man også nødt til at sikre, at proceduren er let og ubureaukratisk.
Det er sådan, at ansøgninger, der er indgivet via et andet lands repræsentation, ofte er mangelfulde, og det betyder, at Udlændingeservice må sende en anmodning til ansøgeren i hjemlandet om at udfylde et tillægsskema vedrørende økonomisk sikkerhedsstillelse, og det forlænger sagsbehandlingstiden.
Det er også svært at få den ønskede, korrekte anfordringsgaranti fremsendt fra pengeinstituttet.
Der må Udlændingeservice igen ofte bede om en korrekt udfyldt anfordringsgaranti.
Det sker faktisk i en tredjedel af tilfældene, og det forlænger yderligere sagsbehandlingstiden.
Og i alle sager, hvor en afgørelse ikke kan træffes inden for 60 dage med det nye visumkodeks, må Udlændingeservice altså meddele afslag på en visumansøgning, indtil der er inddrevet en økonomisk sikkerhedsstillelse.
Det er selvfølgelig utilfredsstillende for visumansøgerne.
Ud over det er det vurderingen, at inddrivelsen af en økonomisk sikkerhedsstillelse hovedsageligt sker i tilfælde, hvor såvel visumindehaver som den herboende reference har haft til hensigt at overholde visumbetingelserne.
Det fremgår f.eks.
af lovforslaget, at 61 pct.
af alle inddrivelserne af økonomiske sikkerhedsstillelser fra den 30.
april 2008 til den 13.
januar 2010 var begrundet med, at Udlændingeservice ikke havde modtaget dokumentation for rettidig udrejse .
Visumindehavere, som under visumopholdet har indgivet ansøgning om familiesammenføring, har været den næststørste gruppe, hvor der er sket inddrivelse af sikkerhedsstillelse, og udgør ca.
29 pct.
af alle inddrivelser.
Da dette forhold ikke længere giver anledning til inddrivelse, vil denne gruppe også med tiden helt forsvinde.
Det er vigtigt at understrege, at den foreslåede ændring ikke vil medføre, at det bliver lettere at opnå visum til Danmark.
Formålet er alene at lette proceduren i forhold til sagsbehandlingen og overholde sagsbehandlingstiderne, således at svarfristerne for visumansøgningerne som sagt kan blive overholdt.
Afskaffelsen vil medføre, at en mindre gruppe visumansøgere vil få afslag på deres ansøgning, hvor de før har kunnet få visum mod økonomisk sikkerhedsstillelse.
Generelt vil administration og service ved Udlændingeservice dog blive bedre, fordi flere ressourcer formodentlig kan bruges på at behandle visumansøgninger i stedet for på et unødigt stort bureaukrati i forbindelse med sikkerhedsstillelse, som ikke er blevet benyttet af ret mange.
I Venstre er vi tilfredse med de to dele, der er i lovforslaget, og jeg skal derfor på Venstres folketingsgruppes vegne meddele, at vi bakker op om lovforslaget.