Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 177
Offentligt
1004397_0001.png
1004397_0002.png
1004397_0003.png
1004397_0004.png
1004397_0005.png
1004397_0006.png
TALE
18. maj 2011
Ministerens mundtlige besvarelse af tre samråds-spørgsmål i Arbejdsmarkedsudvalget om L 177 For-slag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Risi-kobaseret tilsyn, differentierede bøder mv.) den 24.maj 2011Det talte ord gælderSpørgsmål A
J.nr. 20110055958AT/TMI/CSO
Arbejdstilsynet gennemførte den 4. maj i indeværende år en razzia på 169 bygge-pladser landet over. Arbejdstilsynet gav strakspåbud eller forbud på 103 bygge-pladser pga. overhængende fare. Det betyder i praksis, at arbejdet blev standset pårundt regnet 60 pct. af de besøgte pladser. Resultatet er meget voldsomt, og på denbaggrund bedes ministeren redegøre for, hvorvidt det er ministerens vurdering, atder er afsat tilstrækkelige midler til at gennemføre en fyldestgørende kontrolvirk-somhed, herunder den kommende, risikobaseredetilsynsvirksomhed aftalt i 2020-strategien på arbejdsmiljøområdet.Spørgsmål B
Antallet af årsværk i Arbejdstilsynet har været for nedadgående siden 2008, og ale-ne fra 2010 til 2011 er omkring 50 årsværk forsvundet. Er det ministerensvurdering, at Arbejdstilsynet kan gennemføre en tilstrækkelig kontrolvirksomhedmed det nuværende antal årsværk?Spørgsmål C
Aktuelt gennemfører Arbejdstilsynet årligt omkring 3.000 tilsynsbesøg på bygge-og anlægsområdet. Er det ministerens vurdering, at antallet af kontrolbesøg ibygge- og anlægsbranchen vil stige ved overgangen til risikobaseret tilsynsvirk-somhed, og i så fald hvor meget? Er det i forlængelse heraf ministerens vurdering,at omfanget af det kommende antal kontrolbesøg vil være tilfredsstillende og til-strækkeligt for at nå de mål, der er fastlagt i 2020-strategien vedr. arbejdsulykker?

Svar:

Jeg vil godt starte med at sige, at jeg er lidt forundretover at få disse spørgsmål om det risikobaserede til-syn. Lovforslaget udspringer jo af en aftale mellem re-geringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti ogRadikale Venstre. Så jeg skal måske spørge dig Len-nart, om du er ved at springe fra?Derudover vil jeg gerne understrege, at jeg lægger storvægt på, at arbejdsmiljøet er i orden i bygge- og an-
lægsområdet, og at arbejdsmiljøloven overholdes. Der-for er det beklageligt, at vi ofte kan konstatere, at der ermange arbejdsmiljøproblemer, når Arbejdstilsynetkommer på tilsyn i byggebranchen.Når det er sagt, vil jeg gerne benytte lejligheden her tilat redegøre for, at Arbejdstilsynet gør meget for at føretilsyn med bygge-anlægsvirksomhederne.For det første vil Arbejdstilsynet i 2011 gennemføre 4byggepladsaktioner. Årets anden landsdækkende akti-on bliver netop gennemført i dag. Vi ved, at det nytter,at Arbejdstilsynet kommer på disse aktioner – for des-værre finder Arbejdstilsynet mange overtrædelser påsådan en dag.For det andet gennemføres der hvert år et stort antaltilsynsbesøg på byggepladser fx i forbindelse medulykkesundersøgelser og klager over dårligt arbejdsmil-jø.For det tredje indfører vi nu det risikobaserede tilsyn –det vender jeg tilbage til.***
Til spørgsmålet om, hvorvidt der er afsat tilstrækkeligemidler til at gennemføre en fyldestgørende kontrolvirk-somhed, er der ingen grund til bekymring.Dels viderefører vi midlerne fra screeninger, tilpassedetilsyn og deraf afledte opfølgningstilsyn til det risikoba-serede tilsyn som følge af den nye aftale om arbejds-miljøindsatsen frem mod 2020.Dels er der afsat midler til fx byggepladsaktioner, ulyk-kesundersøgelser og klager over arbejdsmiljøet.2
Og endelig er der afsat midler som følge af aftalen omfornyelse af Forebyggelsesfonden til tilsynsindsatserinden for nedslidningstruede brancher – fx også tilbygge- og anlægsområdet.Jeg mener derfor samlet set, at der er afsat tilstrække-lige midler til at gennemføre en fyldestgørende kontrol-virksomhed både på bygge- og anlægsområdet og påandre områder.Fremover vil en stor del af bygge- og anlægsvirksom-hederne og andre virksomheder i de såkaldte højrisi-kobrancher få flere tilsyn end i dag. Dette skyldes, atdet nye risikobaserede tilsyn i højere grad end de nu-værende screeninger vil fokusere på virksomheder, derforventes at have de største problemer med arbejds-miljøet. Herudover vil det risikobaserede tilsyn spillesammen med de øvrige tilsynsaktiviteter på bygge- oganlægsområdet. Lad mig forklare hvorfor.Den nye tilsynsmodel er bygget op, så virksomheder,der får fx strakspåbud eller forbud i forbindelse med al-le former for tilsyn med sikkerhed vil blive genbesøgtmed et risikobaseret tilsyn efter 12 til 18 måneder.Arbejdstilsynet følger dermed op på virksomheder medproblemer ved et tilsyn, hvor hele virksomhedens ar-bejdsmiljø bliver gennemgået.Konkret betyder denne ændring, at alle de virksomhe-der, der fik strakspåbud eller forbud på den bygge-pladsaktion, som blev gennemført den 5. maj, og somomtales i spørgsmålet, vil blive udtaget til et risikobase-ret tilsyn allerede i 2012. Og det gælder også de virk-somheder, der får strakspåbud eller forbud på dagensaktion.3
Samlet set betyder det, at der vil være en meget omfat-tende kontrol af bygge- og anlægsområdet.***
Arbejdsmarkedsudvalget har i spørgsmål B spurgt indtil, om der er nok årsværk i Arbejdstilsynet til at gen-nemføre en tilstrækkelig kontrolvirksomhed.Det er korrekt, at Arbejdstilsynets bemanding fra 2010til 2011 er reduceret med ca. 50 årsværk. Det skal dogses i lyset af de mere 100 ekstra årsværk, som Ar-bejdstilsynet fik tilført som en del af velfærdsaftalen i2006.Reduktionen på 50 årsværk i Arbejdstilsynet påvirkerikke de midler, Arbejdstilsynet har afsat til fx bygge-pladsaktioner og screeninger af bygge- og anlægsvirk-somheder. Det er der afsat midler til.Dertil kommer, at Arbejdstilsynet med Arbejdsmiljøre-formen fra 2005 fik et permanent bevillingsløft på 85mio. kr. Og disse midler vil fra 2012 indgå i det risiko-baserede tilsyn.Der er således ingen grund til bekymring. Arbejdstilsy-net har de midler, der skal til for at kunne udføre tilsynpå de bygge- og anlægsvirksomheder, hvor der visersig at være problemer.***Endelig har I i spørgsmål C spurgt ind til, hvad der vilske med kontrol af bygge-anlægsvirksomheder, nårArbejdstilsynet går over til et risikobaseret tilsyn.
4
Af spørgsmålet fremgår det, at der årligt gennemføresca. 3.000 tilsynsbesøg på bygge- og anlægsområdet.Det er ikke korrekt.I 2007 og 2008 blev hovedparten af alle bygge- og an-lægsvirksomheder med ansatte screenet. Det betød, atder i alt blev gennemført næsten 25.000 screeningerog tilsyn på bygge- og anlægsvirksomheder i de to år.I de efterfølgende år er der årligt gennemført ca. 4.000screeninger og tilsyn på bygge- og anlægsvirksomhe-der.Hertil kommer, at der hvert år gennemføres et stort an-tal tilsynsbesøg påbyggepladserfx i forbindelse medbyggepladsaktioner, ulykkesundersøgelser, indsatserog klager over dårligt arbejdsmiljø. I 2010 blev der så-ledes gennemført lidt over 5.000 besøg på byggeplad-ser.Som jeg allerede har været inde på, vil Arbejdstilsynetfølge op med risikobaserede tilsyn på alle virksomhe-der, der har fået fx påbud eller forbud – uanset hvilkentilsynsform påbuddet eller forbuddet er konstateret på.Alene dette vil medføre flere tilsyn på bygge- og an-lægsområdet, da der fremover vil skulle gennemføresnye tilsyn på de virksomheder, hvor Arbejdstilsynet harfundet problemer.Den nøjagtige stigning i antallet af tilsyn på bygge- oganlægsområdet afhænger af, hvor skidt det står til ivirksomhederne – personligt håber jeg ikke, at stignin-gen bliver meget stor, da det er tegn på, at der fortsater problemer i byggeriet.
5
Jeg er overbevist om, at Arbejdstilsynets intensiveredefokus på bygge- og anlægsområdet vil medvirke posi-tivt til at få antallet af arbejdsulykker til at falde. Ogdermed bidrage positivt til opfylde det ambitiøse målom, at antallet af alvorlige arbejdsulykker skal reduce-res med 25 procent inden udgangen af 2020.Men Arbejdstilsynets indsats kan naturligvis ikke ståalene. Arbejdsmarkedets parter – og ikke mindst virk-somhederne - skal også bidrage til at nå målet ved atigangsætte forebyggende aktiviteter i virksomhederne.
6