Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 177 Bilag 5
Offentligt
1004040_0001.png
1004040_0002.png
1004040_0003.png
Til lovforslag nr.L 177
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 25. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø(Risikobaseret tilsyn, differentierede bøder m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. marts 2011 og var til 1.behandling den 26. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.marts 2011 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bi-lag 154. Den 14. april 2011 sendte beskæftigelsesministerende indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillings-notat til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.SamrådArbejdsmarkedsudvalget har stillet 3 spørgsmål til be-skæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålet i et samråd i Arbejdsmarkedsud-valget den 24. maj 2011. Det talepapir, som lå til grund forbeskæftigelsesministerens besvarelse, er efterfølgende frem-sendt til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF ogEL) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokraternes medlemmer af udvalget er positivtindstillet over for forslaget, der udmønter de dele af aftalenaf 22. marts 2011 mellem regeringen og Socialdemokrater-ne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om en strategi forarbejdsmiljøindsatsen frem til 2020, som forudsætter æn-dringer af arbejdsmiljøloven.Socialdemokraterne finder grundlæggende, at der er brugfor at forbedre arbejdsmiljøindsatsen. Dårligt arbejdsmiljøhar store menneskelige omkostninger og medfører samtidigårlige udgifter i milliardklassen til bl.a. sygedagpenge, ar-bejdsskadeerstatninger og offentlig forsørgelse af nedslidte.Antallet af arbejdsulykker i Danmark er fortsat højt, ogantallet af dødsulykker er markant højere end i hovedpartenaf de nordiske lande. Samtidig oplever vi i stigende gradproblemer i forhold til det psykiske arbejdsmiljø i form afstress og udbrændthed.Der er således brug for en forbedring af arbejdsmiljøet,hvilket Socialdemokraterne finder forslaget vil være medvir-kende til. Indførelsen af såvel risikobaseret tilsynspraksis ito spor, differentierede bøder og bedre hjælp til mindre virk-somheder vil medvirke til en forbedring af den samlede ar-bejdsmiljøindsats.Socialdemokraterne er bekymrede for, hvorvidt ressour-cetilførslen til Arbejdstilsynet er tilstrækkelig, til at indfriden forventede forbedring af arbejdsmiljøet, og nå de i afta-len fastlagte og bindende mål. Socialdemokraterne noterersig i den forbindelse de revisionsbestemmelser, der er inde-holdt i aftalen, og som medfører, at der løbende vil blivefulgt op på, hvorvidt de aftalte initiativer på arbejdsmil-jøområdet vil have den ønskede effekt.Socialdemokraterne indstiller lovforslaget til vedtagelse.Etmindretali udvalget (SF og EL) vil stemme hverkenfor eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-ker, at i bemærkningerne til lovforslaget er det fremhævet,at forliget om arbejdsmiljøindsatsen skal føre til, at antalletaf alvorlige arbejdsulykker i 2020 skal være faldet med 25pct. Ligeledes skal 20 pct. færre i 2020 udsættes for psyki-ske overbelastninger på jobbet, og 20 pct. færre skal lide un-der nedslidning af muskler eller skelet.
AX013381
2
Disse positive målsætninger ledsages imidlertid ikke afredskaber, som gør det realistisk at man kan opnå disse mål.Dette vil nemlig kræve, at man skal satse langt mere på atforebygge arbejdsskader. Som det ser ud nu, er det langtmest sandsynlige derfor, at man i 2020 må konstatere: »De-sværre, de mål nåede vi ikke! «En af de vigtigste effektive veje til at nå målene ville væ-re, at staten inden for belastede brancher indgår forpligtendeaftaler med arbejdsgiverforeninger og fagforbund om, hvor-dan man i fællesskab kan arbejde med at bringe disse ar-bejdsskader ned i branchen og på de enkelte arbejdspladser,bl.a. på baggrund af de erfaringer, som Arbejdstilsynet harog får gennem sine tilsynsbesøg. Hvis det lykkes at få et an-det flertal ved folketingsvalget, vil SF arbejde for, at derindgås sådanne forpligtende aftaler.Ideen om et risikobaseret tilsyn er grundlæggende god.Men det forudsætter, at risikovirksomhederne udvælges påen måde, så man finder de reelt »sorte får«. SF vurderer, atder er stor risiko for, at denne udvælgelse ikke får det rigtigeresultat, bl.a. på grund af det statistiske materiale, der er tilrådighed.Loven indebærer, at der fremover kan gå 8-9 år, før envirksomhed eller institution får besøg af Arbejdstilsynet.
Dette er uendelig lang tid. Det er en almindelig erfaring, atet Arbejdstilsynsbesøg har en gunstig virkning i de første2-3 år. Men derefter fader virkningen ud og forsvinder.SF mener desuden, at der er stort behov for langt fleresærlige indsatser fra Arbejdstilsynet i højt belastede bran-cher, f. eks. den livsfarlige bygge- og anlægsbranche.SF er glad for, at muligheden for at give rådgivningspå-bud er fastholdt, selv om man fra arbejdsgiverside forsøgteat få den fjernet. Indførelsen af differentierede bøder forovertrædelse af arbejdsmiljøloven – hvor de mindste bøderfastholdes og de øvrige sættes op – er også en positiv udvik-ling.Ud fra en samlet vurdering undlader SF at stemme tillovforslaget.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF)Helle Sjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)Lone Møller (S) Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 177Bilagsnr.1231TitelHøringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 177Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor man har valgt, at differentierede bøder skaltage udgangspunkt i antallet af ansatte i virksomheden og ikke iomsætningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om eksempler på, hvor store bøder kan blive for forskelligetyper virksomheder, hvis de opgøres efter antallet af ansatte, oghvis de i stedet blev opgjort efter omsætningen, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan indeksmodellen skal udformes i praksis, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 177Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en redegørelse for, hvorvidt det er ministerensvurdering, at der er afsat tilstrækkelige midler til at gennemføreen fyldestgørende kontrolvirksomhed, herunder den kommende,risikobaserede tilsynsvirksomhed aftalt i 2020-strategien på ar-bejdsmiljøområdet, til beskæftigelsesministerenBSamrådsspm. om Arbejdstilsynet kan gennemføre en tilstrækkeligkontrolvirksomhed med det nuværende antal årsværk, til beskæf-tigelsesministerenCSamrådsspm., om det er ministerens vurdering, at antallet af kon-trolbesøg i bygge- og anlægsbranchen vil stige ved overgangen tilrisikobaseret tilsynsvirksomhed, og i så fald hvor meget, til be-skæftigelsesministeren