Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 174
Offentligt
993208_0001.png
993208_0002.png
993208_0003.png
993208_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2011Strafferetskontoret2011-730-1298AEC41290
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven (Udvidelse af ”noget for noget-ordningen”om tidlig prøveløsladelse af dømte m.v.) (L 174), som Folketingets Rets-udvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af ”noget for noget-

ordningen” om tidlig prøveløsladelse af dømte m.v.) (L 174):

”Ministeren bedes kommentere den bekymring Landsfor-eningen af Forsvarsadvokater rejser i deres høringssvar omhvorvidt det overhovedet vil være muligt for Kriminalforsor-gen at nå at stille de muligheder til rådighed, der gør at dendømte kan opfylde betingelserne for prøveløsladelse, herun-der får mulighed for at vise ”en særlig indsats”.

Svar:

1.

Lovforslaget indebærer bl.a. en lempelse af de tidsmæssige betingelserfor prøveløsladelse efter noget for noget-ordningen, således at prøveløs-ladelse vil kunne ske, når halvdelen af straffetiden, dog mindst 2 måne-der (mod i dag 4 måneder) er afsonet.Som det fremgår af punkt 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget, vil lempelsen af de tidsmæssige betingelser efter Justitsministeri-ets opfattelse kunne håndteres i praksis. Justitsministeriet lægger hervedvægt på, at der hos kriminalforsorgens institutioner er et godt kendskabtil noget for noget-ordningen, herunder hvilke krav der stilles for atkomme i betragtning til en tidlig prøveløsladelse. Endvidere agter Ju-stitsministeriet administrativt at give fængslerne kompetence til at træffeafgørelse om prøveløsladelse efter ordningen for så vidt angår indsattemed domme under 8 måneders fængsel i modsætning til i dag, hvor afgø-relsen i alle tilfælde træffes af Direktoratet for kriminalforsorgen efterindstilling fra fængslerne. Dermed vil sagsbehandlingstiden blive kortere.

2.

Derudover agter Justitsministeriet efter anbefaling fra Direktoratet fraKriminalforsorgen at justere de administrative regler om prøveløsladelse,således at beslutning om prøveløsladelse efter noget for noget-ordningeni flere tilfælde end i dag vil kunne træffes uden forudgående høring afanklagemyndigheden.Spørgsmålet om høring af anklagemyndigheden er behandlet i forarbej-derne til lov nr. 219 af 31. marts 2004 om ændring af straffeloven og lovom fuldbyrdelse af straf m.v. (Tidlig prøveløsladelse af dømte), hvorvednoget for noget-ordningen blev indsat i straffeloven.
2
Af forarbejderne til ændringsloven fremgår bl.a., at ordningen som ud-gangspunkt kan anvendes, uanset hvilken kriminalitet den pågældende erdømt for. Imidlertid bør der over for indsatte, der afsoner straffe for degroveste forbrydelser, udvises en meget betydelig varsomhed med at an-vende adgangen til tidlig prøveløsladelse. For personer, der har begåetgrov kriminalitet med fare for personers liv eller helbred, eller som hardeltaget i omfattende organiseret kriminalitet (f.eks. rockerkriminalitet),vil hensynet til retshåndhævelsen således normalt tale imod, at der træf-fes afgørelse om tidlig prøveløsladelse i medfør af noget for noget-ordningen. Endvidere forudsættes det i lovforarbejderne, at der, forindender træffes afgørelse om prøveløsladelse af personer, som er omfattet afdet nævnte varsomhedsområde, foretages en høring af politimesteren (nupolitidirektøren) på det sted, hvor straffesagen blev behandlet. Der henvi-ses til punkt 3.7 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 122fremsat den 17. december 2003.I overensstemmelse hermed følger det af § 8, nr. 3, i bekendtgørelse nr.318 af 19. april 2006 om løsladelse af dømte, der udstår fængselsstraf(løsladelsesbekendtgørelsen), at der skal indhentes en udtalelse fra an-klagemyndigheden, inden der træffes afgørelse om prøveløsladelse efternoget for noget-ordningen, hvis den indsatte er dømt for farlig kriminali-tet, herunder forsætlig brandstiftelse eller anden almenfarlig forbrydelse,grovere volds- eller sædelighedsforbrydelse, berigelsesforbrydelse for-bundet med vold eller trussel om vold eller i øvrigt lovovertrædelser afsærlig grov eller professionel karakter.I forbindelse med fremsættelsen af det nye lovforslag har Direktoratet forKriminalforsorgen anbefalet, at pligten til at høre anklagemyndighedenophæves for så vidt angår indsatte, som er idømt 8 måneders fængsel el-ler derunder, og som har været på fri fod mellem domfældelsen ogiværksættelsen af straffuldbyrdelsen. Anbefalingen omfatter altså ikkeindsatte, der har været varetægtsfængslet efter domsafsigelsen.Anbefalingen vil kunne gennemføres administrativt ved en ændring afløsladelsesbekendtgørelsen.Begrundelsen for anbefalingen er, at hensynet til retshåndhævelsen i depågældende tilfælde typisk ikke taler imod tidlig prøveløsladelse, og athøring af anklagemyndigheden vil være forbundet med en forlængetsagsbehandlingstid, der kan forsinke prøveløsladelsen ud over halvdelenaf straffetiden. Direktoratet for Kriminalforsorgen har således oplyst, at3
det er helt afgørende for målsætningen om at lette kapacitetspresset påkriminalforsorgens institutioner, at høringspligten indskrænkes som fore-slået.Ved brev af 14. april 2011 har Rigsadvokaten tilkendegivet, at Direktora-tet for Kriminalforsorgens anbefaling ikke giver Rigsadvokaten anled-ning til bemærkninger.På den baggrund agter Justitsministeriet, hvis lovforslaget vedtages, ad-ministrativt at ophæve pligten til at høre anklagemyndigheden forud forprøveløsladelser efter noget for noget-ordningen, jf. løsladelsesbekendt-gørelsens § 8, nr. 3, for så vidt angår indsatte, som er idømt 8 månedersfængsel eller derunder, og som har været på fri fod mellem domfældelsenog iværksættelsen af straffuldbyrdelsen.
4