Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173
Offentligt
1005992_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
31. maj 20112011-1484
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 23 ved-rørende L 173 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel (Tilladelser tiloffentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier), som jeg her-med skal besvare.

Spørgsmål nr. 23:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 31. maj fra DI Transport, jf. L173 – bilag 18."

Svar:

DI Transport anbefaler i henvendelsen, at vedtagelsen af lovforslaget stilles ibero, og at der i loven fastsættes en forpligtelse til at gennemføre en samlet re-vision af persontransportlovgivningen i den kommende folketingssamling. Detanføres, at forslaget om en sammenkobling af tilladelser til offentlig servicetra-fik med taxitilladelser vil medføre en markant begrænsning i konkurrencen omkommuners og regioners indkøb af persontransportydelser. DI anfører, at mar-kedet således med forslaget stort set vil blive reserveret til en enkelt gruppe aftransportaktører, hvorimod andre aktører, der kan medvirke til at skabe effek-tivitet, innovation og udvikling, udelukkes fra markedet.Som tidligere oplyst er det kommunerne, der selv bestemmer antallet af taxitil-ladelser. Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af spørgsmål 21 og 22.Det anføres endvidere i henvendelsen, at forslaget også betyder, at der frem-over vil blive diskrimineret mellem virksomheders forskellige ejerformer.Jeg kan bekræfte, at tilladelser til offentlig servicetrafik efter forslaget ikke kanudstedes til selskaber, da tilladelse til taxikørsel kun kan udstedes til personligtdrevne virksomheder.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt