Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
31. maj 20112011-907
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 22vedrørende L 173 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel (Tilladelsertil offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier), som jeghermed skal besvare.Spørgsmål 22:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27/5-11 fra KL og DanskeRegioner, jf. L 173 - bilag 14.”Svar:
De to foreninger anfører i henvendelsen, at en sammenkobling af tilladelser tiloffentlig servicetrafik (EP) med taxitilladelser vil begrænse konkurrencen omde offentlige kørselsopgaver, der udføres med små biler i en så væsentlig grad,at taxierhvervet i realiteten får monopol på EP-kørsler. Foreningerne vurderer,at en monopolisering af EP-kørslen vil fordyre de offentlige kørsler medomkring 10 pct., og at kommunerne i henhold til DUT-reglerne skalkompenseres med 162 mio. kr. årligt og regionerne ud fra et foreløbigt skøn på100-120 mio. kr. årligt. Foreningerne anbefaler derfor, at man undlader atknytte EP-tilladelser til taxibevillinger og løser eventuelle problemer itaxierhvervet på en måde, som ikke påvirker kommuner og regioners udgiftertil EP-kørsel.Som tidligere oplyst er det kommunerne, der selv bestemmer antallet aftaxitilladelser. Som jeg nævnte i svaret på spørgsmål 21 vil en kommunesåledes kunne udstede flere taxitilladelser, hvis den vurderer, at der er brug forflere tilladelser af hensyn til konkurrencen. Forslaget bør derfor – alt andet lige– ikke føre til stigende priser.Det anføres endvidere i henvendelsen fra KL og Danske Regioner, at det vilvære et problem for regionernes siddende patientbefordring, hvis regionerneikke kan indgå kontrakt med en udvalgt leverandør om siddendepatientbefordring.Som indledningsvist oplyst i min besvarelse af spørgsmål 9 berører lovforslagetikke denne form for kørsel.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt