Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173
Offentligt
996516_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
13. maj 20111363342011-1484
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 13vedrørende L 173 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel (Tilladelsertil offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen(DF).

Spørgsmål 13:

”Hvilke økonomiske gevinster har der været for kommuner og regioner vedbrug af EP tilladelser, siden disse blev indført?”

Svar:

EP-tilladelser blev indført i midten af 1990’erne, men det er først inden for deseneste år, at der er sket en stigning i antallet af udstedte EP-tilladelser. Detkan hænge sammen med, at meget kommunal og regional personbefordring nuudbydes gennem trafikselskaberne.Det er ikke muligt for Trafikstyrelsen at opgøre kommuner og regionersøkonomiske gevinster ved ordningen. Styrelsen har dog over for mig oplyst, atstyrelsen har modtaget følgende oplysninger:Ifølge oplysninger fra Kommunernes Landsforening (KL) vil en afskaffelse afEP-tilladelser betyde, at kommunerne vil opleve en fordyrelse af dereslovpligtige kørsel. Meromkostningerne antages ifølge KL at udgøre ca. 230 -300 mio. kr. årligt.Danske Regioner har oplyst, at ordningen med EP-tilladelser har betydet enøget konkurrence på markedet for siddende patientbefordring, og at der i kraftaf den øgede konkurrence indtil nu har været en effektiviseringsgevinst påskønsmæssigt ca. 50 mio. kr. årligt.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt