Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 7
Offentligt
997836_0001.png
997836_0002.png
997836_0003.png
997836_0004.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 16. maj 2011
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.(Tilladelser til offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. ÆndringsforslagDansk Folkeparti har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.behandling den 1. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 6. august2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10),TRU alm. delbilag 425. Den 25. marts 2011 sendte trans-portministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Økonomisk forening for person-transport.Transportministeren har over for udvalget kommenteretden skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.SamrådTrafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til transportmini-steren til mundtlig besvarelse. [Transportministeren har be-svaret spørgsmålet i et samråd i Trafikudvalget den 19. maj2011. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal (DF),tiltrådt af: < >Til § 11)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2affattesstk.3således:»Stk. 3.Transportministeren kan fastsætte antallet af tilla-delser til offentlig servicetrafik inden for en kommunes geo-grafiske område ud fra hensynet til en tilfredsstillende betje-ning af offentligheden inden for hele området.«[Transportministeren bemyndiges til at fastsætte antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik]2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2indsættes istk. 6efter »lov om trafikselskaber«: »,og at køretøjet er ind-rettet til at kunne transportere mindst 2 kørestole«.[Yderligere betingelse for tilladelse til offentlig servicetra-fik]
DocIDJournalnummer
2
3)Nr. 11, 12 og 13udgår.[Konsekvensrettelser]Til § 24)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 2, stk. 3, i lov om taxikørsel m.v., som affattetved denne lovs § 1, nr. 2, og § 12, stk. 1, nr. 7 i lov om taxi-kørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, træderdog i kraft den 1. juni 2011.«[Konsekvensrettelser]BemærkningerTil nr. 1, 3 og 4Dansk Folkeparti mener, at det er uhensigtsmæssigt, hviskommunerne skal bestemme antallet af tilladelser til offent-lig servicetrafik. Kommunerne vil i mange tilfælde se enfordel i at udstede tilladelser til offentlig servicetrafik på be-kostning af taxabevillingerne. Derfor bør retten til at fast-sætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik liggehos transportministeren – det vil ipraksis sige Trafikstyrelsen - hvilket foreslås i ændrings-forslag nr. 1. Derved sikres en central styring, der hindrerkassetænkning i kommunerne. Desuden vil en sådan centralfastsættelse af antallet af tilladelser eliminere de koordinati-onsproblemer, der ellers ville opstå i forbindelse med trans-porter på tværs af regions- og kommunegrænser. Ændrings-forslag nr. 3 og 4 er konsekvensrettelser af ændringsforslagnr. 1.
Til nr. 2Det foreslås i ændringsforslag nr. 2, at det tilføjes som enyderligere betingelse for at kunne opnå tilladelse til at udfø-re offentlig servicetrafik, at det køretøj, der skal udføretransporten, er indrettet, så det kan transportere mindst 2 kø-restole, forstået således, at der skal kunne være mindst 2 ud-slåede kørestole i kabinen. Det er således ikke tilstrækkeligt,hvis det pågældende køretøj kan have 2 sammenklappedekørestole i et bagagerum, i en tagboks eller lignende. For detførste vil ensådan betingelse fjerne, eller i hvert fald minimere, denunfair konkurrence, som taxabranchen hidtil har været udsatfor fra mindre køretøjer med tilladelse til offentlig service-trafik (tidligere EP tilladelser). For det andet imødekommerdet regionernes og trafikselskabernes behov for stadig atkunne udføre handicapkørsel på en god måde til rimeligpris.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 173Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren2Lovforslaget første behandles fredag 1. april 2011, og det fore-slås, at udvalgsbehandlingen herefter følger denne tidsplan3Vedtaget tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Henvendelse af 28/3-11 fra Økonomisk forening for persontrans-port vedr. L 173.5Ændringsforslag, fra Dansk Folkeparti6Kopi af svar på TRU alm. del - spm. 1094, fra transportministe-ren, vedr. kommentar til henvendelsen af 28/3-11, fra Økonomiskforening for Persontransport, jf. L 173 - bilag 4Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 173Spm.nr.1TitelSpm. om at problemet med at taxaerne udkonkurreres af de hidtilbenævnte EP-tilladelser, kan løses ved blot at flytte EP-tilladel-serne til taxilovgivningen, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at overveje andre betingelser for udstedelse af EP-tilla-delser som. f.eks køretøjsstørrelse og -type, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan uddannelseskravet skal kon-trolleres, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvorfor samme vandelskrav for tilladelser til offentligeservicekørsler ikke er indeholdt i lovforslaget, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om tiltro til at den enkelte vognmand selv kan håndtere atstille krav til påklædningen hos de chauffører, der er ansat hosham, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren har overvejet, at det skal være en betingelsefor at opnå en tilladelse til offentlig servicetrafik, at den pågæl-dende vognmand samtidig har en taxabevilling, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om de bevægelseshæmmede kan være sikre på, at lovforsla-get ikke får den følgevirkning, at de ikke kan være sikre på atkunne blive transporteret rundt i køretøjer, hvor der er plads til enkørestol, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om man kan være sikker på, at der bliver bevillinger nok tilpersontransport til mennesker, der enten er liggende eller har brugfor anden hjælp, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentarer til de bekymringer, der fremføres i Dan-ske Regioners høringssvar, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren har planer om at fremsætte et ændringsfor-slag om, at det skal være en betingelse for at opnå en tilladelse til
2
34
5
6
7
8
9
10
4
11
12
13
14
offentlig servicetrafik, at det pågældende køretøj er indrettet tilmindst to kørestole, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren har overvejet at flytte kompetencen til atfastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik fra kom-munerne til Trafikstyrelsen, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til Dansk Blindesamfunds bekymring- ogønske om, at der tilføjes klagemuligheder, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske gevinster der har været for kommu-ner og regioner ved brug af EP tilladelser, siden disse blev ind-ført, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om staten i sit tilskud til kommuner og regioner har tagethøjde for brugen af EP tilladelser, således at tilskuddet har væretlavere, end hvis EP tilladelser ikke havde været anvendt, til trans-portministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 173Samråds-spm.nr.ATitelSamrådsspm. om, ministeren overvejer at fremsætte æn-dringsforslag eller på anden måde præcisere lovforslagetmed henblik på at imødekomme de mange forskellige inte-resser, der er i lovforslaget og som bl.a. fremgår af hørings-svarene, til transportministeren