Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 5
Offentligt
Dansk Folkepartis ændringsforslag til L 173 (Ændring af lov om taxikørsel)
Ændringsforslag
Afet mindretal (DF),tiltrådt af …:Til § 1
1.
I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2affattesstk. 3således:»Stk. 3.Transportministeren kan fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik inden foren kommunes geografiske område ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentlighedeninden for hele området.«[Transportministeren bemyndiges til at fastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik]2.
I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2indsættes istk. 6efter »lov om trafikselskaber«: », ogat køretøjet er indrettet til at kunne transportere mindst 2 kørestole«.[Yderligere betingelse for tilladelse til offentlig servicetrafik]3.
Nr. 11, 12og13udgår.[Konsekvensrettelser]
Til § 2
4.
Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 2, stk. 3, i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, og § 12, stk. 1,nr. 7 i lov om taxikørsel m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, træder dog i kraft den 1. juni2011.«[Konsekvensrettelser]
BemærkningerTil nr. 1, 3 og 4Dansk Folkeparti mener, at det er uhensigtsmæssigt, hvis kommunerne skal bestemme antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik. Kommunerne vil i mange tilfælde se en fordel i at udstedetilladelser til offentlig servicetrafik på bekostning af taxabevillingerne. Derfor bør retten til atfastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik ligge hos transportministeren – det vil ipraksis sige Trafikstyrelsen - hvilket foreslås i ændringsforslag nr. 1. Derved sikres en centralstyring, der hindrer kassetænkning i kommunerne. Desuden vil en sådan central fastsættelse afantallet af tilladelser eliminere de koordinationsproblemer, der ellers ville opstå i forbindelse medtransporter på tværs af regions- og kommunegrænser. Ændringsforslag nr. 3 og 4 erkonsekvensrettelser af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 2Det foreslås i ændringsforslag nr. 2, at det tilføjes som en yderligere betingelse for at kunne opnåtilladelse til at udføre offentlig servicetrafik, at det køretøj, der skal udføre transporten, er indrettet,så det kan transportere mindst 2 kørestole, forstået således, at der skal kunne være mindst 2udslåede kørestole i kabinen. Det er således ikke tilstrækkeligt, hvis det pågældende køretøj kanhave 2 sammenklappede kørestole i et bagagerum, i en tagboks eller lignende. For det første vil ensådan betingelse fjerne, eller i hvert fald minimere, den unfair konkurrence, som taxabranchen hidtilhar været udsat for fra mindre køretøjer med tilladelse til offentlig servicetrafik (tidligere EPtilladelser). For det andet imødekommer det regionernes og trafikselskabernes behov for stadig atkunne udføre handicapkørsel på en god måde til rimelig pris.