Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 15
Offentligt
1004321_0001.png
1004321_0002.png
1004321_0003.png
1004321_0004.png
1004321_0005.png
1004321_0006.png
Til lovforslag nr.L 173
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 26. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.(Tilladelser til offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. ÆndringsforslagTransportministeren har stillet 5 ændringsforslag til lov-forslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. marts 2011 og var til 1.behandling den 1. april 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 6. august2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. delbilag 425(folketingsåret 2009-10). Den 25. marts 2011 sendte trans-portministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Trafikselskaberne i Danmark ogØkonomisk Forening for Persontransport.DeputationerDanske Busvognmænd har mundtligt over for udvalgetredegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.SamrådTrafikudvalget har stillet 1 spørgsmål til transportmini-steren til mundtlig besvarelse. Transportministeren har be-svaret spørgsmålet i et samråd i Trafikudvalget den 19. maj2011.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Flertallet udtrykker bekymring for udviklingen itaxibetjeningen i landdistrikter og vurderer i den forbindel-se, at lovforslaget ikke i tilstrækkeligt omfang vil løse pro-blemerne.Flertallet vurderer, at der er behov for en yderligere sik-ring af en rimelig taxibetjening i yderområder som eksem-pelvis den ordning, som p.t. er indført på frivillig basis iAalborg Kommune, hvorefter taxivognmænd betaler til enslags garantipulje, som anvendes til at sikre, at der er en or-dentlig aflønning for at køre ture i landdistrikter.Flertallet noterer sig, at transportministeren har igangsatet arbejde med henblik på revision af taxiloven i næste fol-ketingssamling, som også vil omfatte muligheden for, at så-danne ordninger udbredes til hele landet.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletstemmer hverken for eller imod de under nr. 1, 2, 4 og 5stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer for det undernr. 3 stillede ændringsforslag.Mindretallet noterer sig, at transportministeren har igang-sat et arbejde med henblik på en yderligere revision af taxi-loven i næste folketingssamling, samtidig med at det forelig-gende lovforslag ikke vil løse de problemer, der er med taxi-betjening og servicekørsel i Danmark. Det foreliggende lov-forslag blev sendt i høring allerede i august 2010, men førstfremsat den 23. marts 2011 - i øvrigt i helt uændret form.Det er ministerens ansvar, at dette lovforslag har været sålænge undervejs med en uforståelig lang ventetid, siden lov-forslaget var i høring. S, SF, RV og EL opfatter den efterføl-
AX013380
2
gende lovproces som forhastet og påpeger derfor risikoenfor lovsjusk.Mindretallet finder ikke, at det er tilstrækkeligt klarlagt,hvilken betydning det får at flytte bestemmelserne fra buslo-ven til taxiloven, hvorved man flytter aflønningen af chauf-fører ud af en landsdækkende normallønsoverenskomst medarbejdsmarkedspension til 42 lokaloverenskomster i taxire-gi. Det er partiernes holdning, at det er uhensigtsmæssigt atåbne for konkurrence på dårligere ansættelsesforhold.Mindretallet finder, at der er behov for at analysere kon-sekvenserne af det af ministeren foreslåede ændringsforslagnr. 2 for at belyse, i hvilket omfang landtaxivognmænd vilombytte nogle af deres bevillinger til EP-tilladelser, hvilketvil kunne få negativ betydning for taxibetjeningen i detyndtbefolkede områder.På denne baggrund kan mindretallet ikke stemme for detforeslåede ændringsforslag, da konsekvenserne ikke er klar-lagt.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF og KF):1)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2udgårstk.3.Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.[Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antallet aftilladelser til offentlig servicetrafik udgår]2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2affattesstk.6,der bliver stk. 5, således:»Stk. 5.Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af,at ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig service-trafik for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.Tilladelse til offentlig servicetrafik er endvidere betinget af,at ansøgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes éntilladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxi-kørsel. Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes medsamme gyldighedsperiode som tilladelsen til taxikørsel.«[Tilladelse til taxikørsel som betingelse for at få udstedt til-ladelse til offentlig servicetrafik]
Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:3)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 4 a, stk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 2« til: »stk.3«.«[Konsekvensrettelse]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF og KF):4)Nr. 11-13udgår.[Konsekvensrettelse]Til § 25)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.§ 12, stk. 1, nr. 7, i lov om taxikørsel m.v. somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 10, træder dog i kraft den 1.juli 2011.«[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte antalletaf tilladelser til offentlig servicetrafik udgår.Til nr. 2Det kræves, at ansøgeren ud over en kontrakt med trafik-selskabet har en tilladelse til taxikørsel for at få udstedt entilladelse til offentlig servicetrafik. Tilladelsen til taxikørselskal være gyldig i hele gyldighedsperioden for tilladelsen tiloffentlig servicetrafik. Det er således en betingelse for at op-retholde tilladelsen til offentlig servicetrafik, at vognmandenfortsat har tilladelsen til taxikørsel.Der kan udstedes én tilladelse til offentlig servicetrafikfor hver tilladelse til taxikørsel. En vognmand med to tilla-delser til taxikørsel kan således få udstedt op til to tilladelsertil offentlig servicetrafik.Tilladelsen til offentlig servicetrafik vil blive udstedt medsamme gyldighedsperiode som den tilladelse til taxikørsel,der lægges til grund for udstedelsen.Da tilladelse til taxikørsel kun kan udstedes til personligtdrevne virksomheder, kan tilladelser til offentlig servicetra-fik ikke udstedes til selskaber.Til nr. 3Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6.Til nr. 4 og 5Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
3
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF)Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 173Bilagsnr.123456TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetVedtaget tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 28/3-11 fra Økonomisk Forening for Persontrans-portÆndringsforslag fra Dansk FolkepartiKopi af svar på TRU alm. delspm. 1094, fra transportministe-ren, vedr. kommentar til henvendelsen af 28/3-11, fra Økono-miskforening for Persontransport, jf. L 173bilag 41. udkast til betænkningTilbagetrækning af ændringsforslag fra Dansk FolkepartiÆndringsforslag fra transportministeren2. udkast til betænkningTalepapir fra samrådet den 19/5-11, fra transportministerenHenvendelse af 25/5-11 fra Trafikselskaberne i DanmarkOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 173Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorvidt problemet med, at taxaerne udkonkurreres afde hidtil benævnte EP-tilladelser, kan løses ved blot at flytte EP-tilladelserne til taxilovgivningen, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet andre betingelser for udstedel-se af EP-tilladelser som. f.eks køretøjsstørrelse og -type, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan uddannelseskravet skal kon-trolleres, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor samme vandelskrav for tilladelser til offentligeservicekørsler ikke er indeholdt i lovforslaget, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om tiltro til, at den enkelte vognmand selv kan håndtere atstille krav til påklædningen hos de chauffører, der er ansat hosham, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet, at det skal være en betingelsefor at opnå en tilladelse til offentlig servicetrafik, at den pågæl-dende vognmand samtidig har en taxabevilling, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om de bevægelseshæmmede kan være sikre på, at lovfor-slaget ikke får den følgevirkning, at de ikke kan være sikre på atkunne blive transporteret rundt i køretøjer, hvor der er plads til enkørestol, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man kan være sikker på, at der bliver bevillinger nok tilpersontransport til mennesker, der enten er liggende eller har brugfor anden hjælp, til transportministeren, og ministerens svar herpå
789101112
2
34
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
21
Spm. om kommentarer til de bekymringer, der fremføres i Dan-ske Regioners høringssvar, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren har planer om at fremsætte et ændringsfor-slag om, at det skal være en betingelse for at opnå en tilladelse tiloffentlig servicetrafik, at det pågældende køretøj er indrettet tilmindst to kørestole, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren har overvejet at flytte kompetencen til atfastsætte antallet af tilladelser til offentlig servicetrafik fra kom-munerne til Trafikstyrelsen, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til Dansk Blindesamfunds bekymring og øn-ske om, at der tilføjes klagemuligheder, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske gevinster der har været for kommu-ner og regioner ved brug af EP-tilladelser, siden disse blev ind-ført, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om staten i sit tilskud til kommuner og regioner har tagethøjde for brugen af EP-tilladelser, således at tilskuddet har væretlavere, end hvis EP-tilladelser ikke havde været anvendt, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Flextrafik/Movia kan stille krav om de nye miljøtiltagved en udbudsrunde med sidste frist for bud 15. juni 2011, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er forskellige overgangstider for forskellige køretø-jer i forhold til miljøkrav, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om trafikselskaberne med kort varsel kan stille større kravtil vognmændene end hjemlet/krævet i lovgivning og bekendtgø-relse, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der kan gives en klar definition og fordeling af typerkørsler for de enkelte typer tilladelser, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om EP/OST-biler kan »frikøres« på samme måde som taxi-er, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der vil ske med alle de EP-tilladelser, som i dag erudstedt, uden at den pågældende har en taxibevilling i forvejen oghvornår, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-11 fra Trafikselska-berne i Danmark, til transportministeren, og ministerens svar her-Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 173
Samråds- Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren overvejer at fremsætte ændringsfor-slag eller på anden måde præcisere lovforslaget med henblik på at
6
imødekomme de mange forskellige interesser, der er i lovforsla-get, og som bl.a. fremgår af høringssvarene, til transportministe-ren