Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173 Bilag 12
Offentligt
Til Folketingets trafikudvalgKopi til:Folketingets politisk-økonomiske udvalgTransportministerenØkonomi- og erhvervsministerenFinansministerenTrafikstyrelsenBrev
25. maj 2011Taus BøytlerTelefon: 36 13 18 78[email protected]
Konkurrencebegrænsende ændringsforslag
Trafikstyrelsen har den 17. maj 2011 sendt Bilag 9 til ændringsforslag til forslagtil lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. (L 173), af hvilket følgende fremgår(andet ændringsforslag til § 1):”Tilladelse til offentlig servicetrafik er endvidere betinget af, at an-søgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes én tilladelsetil offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel.”
I Trafikselskaberne i Danmark mener vi, at det fremsatte forslag vil være yderli-gere konkurrencebegrænsende i forhold til det tidligere fremlagte. Vi tillader osderfor endnu engang at fremføre de argumenter, vi også gjorde rede for i for-bindelse med vores høringssvar omForslag til lov om tilladelser til offentlig ser-vicetrafik (EP-tilladelser)af 24. august 2010.
Her gjorde vi rede for, at
det er en god idé at flytte bestemmelserne om vogne med under 9 pas-sagerer fra busloven til taxiloven.der bør stilles de samme energi- og miljøkrav, uanset hvilken tilladelseder køres på, da det sikrer konkurrencemæssig ligestilling.begrænsningen af konkurrencen vil medføre højere priser for kørsel i, tilog fra den pågældende kommune.det bør sandsynliggøres, at begrænsningen bidrager til at løse problemerfor taxi i tyndere befolkede egne, eller om der ikke er mere målrettedeløsningsmuligheder.trafikselskabet bør høres af de kommunalbestyrelser, der ønsker at fast-sætte begrænsning af antal tilladelser til offentlig servicetrafik. Det er tra-fikselskabet, der foretager udbud af den pågældende kørsel, og det måderfor være trafikselskabet, der vil kunne foretage en vurdering af konse-kvenserne af en begrænsning.Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at konkurrencen om deoffentlige kørselsopgaver, der udføres med små biler, begrænses yderligere iforhold til det oprindelige lovforslag med deraf følgende højere priser.
En lang række virksomheder, som har kørsel for trafikselskaber som deres for-retningsgrundlag, sikrer, at der er flere bydere på personbefordring med køretø-jer, der er under busstørrelse.
Såfremt muligheden for at anvende denne type virksomheder til at sikre konkur-rence på den offentlige betalte personbefordring forsvinder, er eneste alternativbusser. Dette vil få målbare konsekvenser for både miljø og økonomi.
Det er vores anbefaling, at så markante ændringer først gennemgøres efter enhøring af berørte erhverv og organisationer.
Venlig hilsen
Thomas Kastrup-LarsenFormand for Trafikselskaberne i DanmarkSide 2