Inden vi nu graver os ned i teknikaliteter i forbindelse med det her lovforslag, synes jeg, det er vigtigt at holde fast i det politiske, for L 173 er reelt en redningsaktion, der skal standse den omsiggribende taxidød, som drager hærgende hen over landet.
Årsagen til den taxidød er ulige konkurrencevilkår imellem på den ene side taxitilladelser og på den anden side EP-tilladelser, jævnfør busloven.
Og det er en taxidød, som specielt presser landdistrikterne rundtomkring i Danmark, hvor det efterhånden er håbløst at få en taxa, når man skal hjem en lørdag aften kl.
02.00.
Det er et kæmpeproblem, ikke alene er det en nedgradering af vores landdistrikter, og det skaber et land i dårligere balance, men det er også et problem, i forhold til at det genererer mere spirituskørsel, mere vold i nattelivet osv.
Derfor er vi nødt til at handle.
Vi er nødt til at bekæmpe de taxafri zoner.
Der er ingen tvivl om, at det er en vanskelig sag.
Der er stærke, modstridende interesser i det her spørgsmål, og det er også det, der fremgår af høringssvarene.
Derfor synes jeg, ministeren fortjener stor ros for at finde en balanceret løsning på det her, således at vi får skabt lige konkurrencevilkår imellem taxatilladelser og det, der svarer til EP-kørsel, og at der oven i købet kommer en rimelig overgangsordning.
Så hæfter jeg mig ved, at dem, der har kæmpet mest for, at vi skulle gøre noget i den her sag, jo er Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti.
Det er således, at for godt et år siden var der en meget stor taxikonference i Nyborg med over 200 deltagere, og der sagde Socialdemokratiets ordfører, hr.
Magnus Heunicke, ved den lejlighed, og jeg citerer:
Socialdemokraterne vil gøre op med EP-tilladelserne.
Citat slut.
Det er da en melding, der vil noget, helt så langt er vi jo ikke gået med det her lovforslag.
Der skal fortsat være mulighed for erhvervsmæssig personbefordring.
Men det er klar tale, der vil noget:
Man vil gøre op med EP-tilladelserne.
Socialistisk Folkeparti, som også har været heroppe og harcelere over det her lovforslag, har faktisk fremsat det forslag, som nu er indbygget i lovforslaget her, nemlig en til en-løsningen.
Det fremsatte fru Anne Baastrup under et besøg på Fyn for kort tid siden, og det har vi så imødekommet.
Derfor er det da fantastisk, at vi her i dag skal opleve, at man i rød blok drager flygtende væk fra sin egen politik og pludselig harcelerer og kommer med alle mulige mærkelige påstande om lovsjusk.
Jeg synes faktisk, det er dybt tragisk at opleve.
Det, der sker, når vi nu vedtager det her lovforslag, er, at vi stiller os på borgernes side.
Vi sikrer, at der kan fås en taxa over hele landet, både i byen og på landet, og det synes jeg er det helt centrale i den her sag.