Tak for tilbuddet, vil jeg sige til Venstres ordfører, hr.
Peter Juel Jensen.
Det er jo dejligt at vide, at døren står åben, men det kræver også, at man lytter.
Jeg vil sige, at det her forslag jo har en pæn overskrift, og hvis det bare var det, at man skulle undgå noget misbrug af nogle offentlige ydelser, havde vi sådan set ikke noget imod det.
Men jeg kunne godt tænke mig at spørge ministeren om nogle ting.
Når man siger, at der her er nogle ting, der har affødt det her lovforslag, nemlig at der har været utilsigtet anvendelse af godtgørelsesmidlerne, og at man vil dæmme op for det osv., kan ministeren så give nogle eksempler?
Jeg læser ikke nogen her i bilagene, og derfor synes jeg, det er interessant, hvad det er for et grundlag, man bygger på, og hvorfor man lige pludselig har kig på nogle ting her.
Jeg kan jo hjælpe ministeren lidt på vej ved at sige, at jeg gennem tiden, igennem de senere år, har rejst en række sager.
Det drejer sig f.eks.
om Noreco, hvor man inviterede en hel masse udenlandske arbejdere herop med det formål at få staten til at betale både deres ophold, kørselspenge og uddannelse.
Der har også været spørgsmålet om landbrugsskolerne.
Der har været spørgsmålet omkring en køreskole i Vejle, som gav noget uddannelse, og hvor man ikke lige kunne finde ud af at få skrevet tingene rigtigt.
Så det vil være meget hjælpsomt, hvis ministeren er i stand til at fortælle, præcis hvor det er, der er blevet snydt – for nu at bruge det ord.
Høringssvarene siger også alle sammen:
Jamen i det omfang, det er rigtigt, vil vi da gerne se på det.
Men så vidt jeg kan se, er der ikke givet et eneste eksempel.
Så det må ministeren gerne sige lidt om.
Så er der to forhold i det her lovforslag:
Det ene er sådan set meget klart, nemlig at man sætter noget i gang til den 1.
juli, og det er så, hvad det er.
Det andet er, at det er et bemyndigelseslovforslag, som vi ikke kender resultatet af endnu, og hvor man siger, at vi nu lige skal have kigget lidt på, om vi kan få de her edb-systemer og de her ting til at fungere, og så kan vi kigge på, om vi kan digitalisere nogle ting, og så får ministeren bemyndigelse til at lave nogle regler.
Nu er det ikke sådan, at det bare er, fordi jeg har det sådan lidt besværligt med Venstreministre – jeg tror, at hvis det havde været vores egen minister, kunne jeg have givet lidt længere snor – men bemyndigelser er altså elastik i metermål, og derfor synes jeg, at jeg hellere vil vide, hvad det er, vi taler om, når vi vedtager et lovforslag.
Så ved alle, hvad de har at rette sig efter.
Alene det forhold gør, at vi er stærkt skeptiske over for det.
Men det kan være, at vi i udvalgsarbejdet kan få nærmere at vide, hvad det er, ministeren tænker om det, og hvordan han vil bruge den bemyndigelse.
Det er i hvert fald interessant.
Så er der det forhold, at der også er en række fagforbund, der siger, at de har nogle uddannelser og kurser, der løber i længere tid end de 10 uger, og at det er ganske ufornuftigt at gå ind og sætte et loft over der.
Der er en lang række ting.
Hvis f.eks.
folk er nødt til at stoppe af en eller anden årsag – det kan være sygdom eller andet – så har de brugt deres rettigheder og kan ikke starte op igen.
Der er også det forhold, at man helt åbent her siger, at det her drejer sig om folk, der er i beskæftigelse.
Pyt så med dem, der er arbejdsløse.
Vi har vel ellers en enighed om, at det, det drejer sig om, er, at folk, der er uden arbejde, også skal mulighed for at dygtiggøre sig og komme tilbage til erhvervet.
Derfor er det jo skidt, at regeringen siger, at det er de ligeglade med, men det er det signal, man sender.
Der er også nogle, der har sagt, at de her ting betyder, at hvis en virksomhed går konkurs, kan vi risikere, at der ikke er nogen afdækning i det her forløb, før pengene når ud.
Det er også et kontant spørgsmål, jeg gerne vil stille ministeren:
Kan det være rigtigt?
Noget af det, jeg også synes er interessant, er, at Dansk Industri også er ret negative.
De siger:
Det er dog noget underligt noget, at I vil begrænse mulighederne for at få godtgørelse, i forbindelse med at folk uddanner sig i deres fritid.
Det her fører til, siger de, at folk vil komme og bede om fri i arbejdstiden i stedet for, og så kan de godt få det.
Men hvis folk både arbejder og dygtiggør sig, kan de ikke få det.
Det synes jeg da man skulle lytte til:
Der kommer en stor, fri organisation og siger noget for mig ganske fornuftigt.
Det er derfor, jeg gerne vil høre, hvordan det kan gå til, at man så har lavet et så tilsyneladende ufornuftigt lovforslag på det her område.
Så der er rigtig mange steder, vi ville hæve fanen og sige:
Det her skal vi vidst have kigget lidt nærmere på.
Så på det foreløbige grundlag kan vi i hvert fald ikke sige ja.
Hvis vi skal blive overbevist under udvalgsarbejdet, skal der altså en del til, for det her koster rigtig mange penge.
Og jeg vil også gerne lige spørge:
Hvor kommer pengene fra?
Er det skattekroner, eller er det noget, der tages af arbejdsgivernes hårdt optjente midler, som de indbetaler til et andet formål, så de lige præcis ved, om de penge skal gå til at få flere lærlinge i arbejde, eller om de skal gå til at oprette databaser for?
Det er også et spørgsmål, som de har stillet sig.
Så samlet set har vi en række spørgsmål.
Det kan også ende med, at vi vil bede ministeren om at komme over i et samråd, så vi kan få en nærmere snak om det, men som det ligger nu, synes vi ikke, det er godt nok.
Der er for mange uklarheder og for meget bemyndigelse.