Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 171
Offentligt
998116_0001.png
998116_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17. maj 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1105432Dok nr.: 526950
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 15 (L 171) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af formand Preben Rudiengaard (V).Spørgsmål nr. 15 (L 171):’’Ad svaret på spørgsmål 2 bedes ministeren oplyse om det er i overensstem-melse med regeringens afbureaukratiseringsplaner, at patienterne skal belastesygehusvæsenet med telefoniske eller skriftlige forespørgsler via aktindsigts-reglerne og spørge om oplysninger, der allerede foreligger elektronisk.”Svar:Afbureaukratisering handler både om at forenkle regler og om at reducere ellerfjerne barrierer for, at opgaverne kan løses effektivt. Barriererne kan for ek-sempel skyldes en manglende sammenhæng mellem de gældende regler ogarbejdsprocesser, uhensigtsmæssige arbejdsgange og mangelfuld it-understøttelse på et givent område.Det er endvidere formålet med afbureaukratiseringsplanerne, at borgerne skalopleve en lettere adgang til det offentlige.Som beskrevet i min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 8 har alle borgeresom absolut udgangspunkt fuld adgang til indsigt i egne journaloplysninger, jf.sundhedslovens § 37, stk. 1, ligesom borgerne – som ligeledes beskrevet ibesvarelsen – i forhold til den offentlige del af sundhedsvæsenet har en udvi-det adgang til egne oplysninger efter bestemmelsen i offentlighedslovens § 4,stk. 2, om såkaldt egenaccess. Borgerne har endvidere indsigtsret hos alle da-taansvarlige i medfør af persondatalovens kapitel 9. Der er med andre ord in-tet juridisk til hinder for, at borgerne kan få stillet sådanne oplysninger elektro-nisk til rådighed.Muligheden for borgerne til at tilgå egne journal- og logoplysninger via funktio-nen E-journal på sundhed.dk er således et eksempel på, hvordan det kan gø-res lettere – og endda på en meget sikker måde – for borgerne til at få opfyldtet ønske om adgang til oplysninger, som sundhedsvæsenet er i besiddelse af.Det er en borgerservice og en brugervenlighed, som jeg meget gerne ser ud-videt.Det er blandt andet også derfor – og på baggrund af de indkomne høringssvar– at jeg i min besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 9 har anført, at regeringenhar til hensigt at undersøge, hvorledes bemyndigelsen i sundhedslovens § 42c, stk. 1, kan udnyttes til at fastsætte nærmere regler om private dataansvarli-
Side 2
ges pligt til at registrere oplysninger om, hvem der har foretaget opslag i enpatients elektroniske patientjournal, samt om loggens indhold, opbevaring ogsletning, ligesom regeringen tilsvarende har til hensigt at undersøge, hvorle-des der kan fastsættes nærmere regler om patientens elektroniske adgang tiloplysninger hos offentlige og private dataansvarlige om, hvem der har foreta-get opslag i patientens elektroniske patientjournal, og på hvilket tidspunkt op-slagene er foretaget, jf. sundhedslovens § 42 c, stk. 2. Såvel de juridiske ogtekniske som de økonomiske aspekter i den tiltænkte udnyttelse af sundheds-lovens § 42 c, stk. 1 og 2, vil indgå i disse undersøgelser.En udnyttelse af § 42 c, stk. 1 og 2, vil således give borgeren en lovbestemt ogbredere elektronisk adgang til egne oplysninger – i overensstemmelse medregeringens afbureaukratiseringsinitiativ.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Carlo V. Andersen