Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 171 Bilag 5
Offentligt
998134_0001.png
998134_0002.png
998134_0003.png
998134_0004.png
Dato: 17. maj 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1105432Dok. nr.: 529909
ÆndringsforslagTilForslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidet adgang til offentlige regi-stre og elektroniske patientjournaler m.v.) (L 171)Af indenrigs- og sundhedsministerenTil § 1
1) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”01. Efter § 42 a, stk. 9, indsættes som nyt stykke:”Stk.10.Uden for de i stk. 1-9 nævnte tilfælde kan læger og sygehusansattetandlæger under disses ansvar med patientens samtykke lade andre, der ertilknyttet samme behandlingsenhed, hvor patienten er i behandling, i fornødentomfang indhente oplysninger om patienten som nævnt i stk. 1, 1. pkt., når deter nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten som led i densamlede sundhedsfaglige indsats.”[Andre sygehusansattes m.v. adgang til elektronisk indhentning af patientop-lysninger]2) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 42 b, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”§ 42 a, stk. 6” til: ”§ 42 a, stk. 6 og 10”.”[Konsekvensændring]3) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”03. I§ 42 b, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter ”oplysningerne”: ”, eller under hvisansvar oplysningerne indhentes”.”[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Andre personer end sundhedspersoner, som er ansat i sundhedsvæsenet, kanfx yde en særlig pædagogisk og psykologisk støtte i forbindelse med aktuelbehandling af en patient som led i den samlede sundhedsfaglige indsats. I denforbindelse vil der i nogle tilfælde kunne opstå situationer, hvor de pågælden-de kan have behov for oplysninger fra patientjournalen. Lovforslaget tilsigter
Side 2
på nærmere betingelser at give dem adgang til elektronisk indhentning af op-lysninger fra patientjournalen for i sådanne situationer at lette deres arbejde ogdermed understøtte sammenhæng, høj kvalitet, vidensdeling og sikkerhed ipatientbehandlingen.Det er for lovforslaget helt grundlæggende, at der på den ene side tages behø-rigt hensyn til, at der er tale om adgang til særligt personfølsomme oplysnin-ger, og at der på den anden side tages hensyn til at sikre det bedst mulige be-handlingsgrundlag.Udgangspunktet er, at der ikke gives ikke-sundhedspersoner ansat i sund-hedsvæsenet adgang til elektronisk indhentning af helbredsoplysninger m.v.om enkelte patienter i patientjournaler.I det omfang sådanne ikke-sundhedspersonerundtagelsesvis deltager i densundhedsfaglige behandlingpå en autoriseret sundhedspersons vegne, vil deoptræde som sundhedspersoner og dermed være omfattet af adgangen efterden gældende regel i sundhedslovens § 42 a, stk. 2, til elektronisk indhentningaf aktuelle helbredsoplysninger m.v. om den pågældende patient, der er til-knyttet samme behandlingsenhed som vedkommende ansatte, når det er nød-vendigt til brug for aktuel behandling af patienten.Til brug for sådanne ansattes indsats i tilknytning til sundhedsfaglig patientbe-handling, fx pædagogisk og psykologisk arbejde, der må ses som et led i densamlede sundhedsfaglige indsats, vil der i nogle tilfælde, uagtet at de pågæl-dende ansatte derved ikke optræder som sundhedspersoner, i begrænset om-fang kunne opstå situationer, hvor de pågældende ansatte måtte have behovfor oplysninger fra patientjournalen. En adgang til elektronisk indhentning afoplysningerne fra patientjournalen vil i så fald kunne lette de pågældendes ar-bejde.Det må imidlertid anses for tvivlsomt, om sådanne faggrupper, der ikke selvudfører egentlige sundhedsfaglige opgaver inden for sundhedsvæsenet, menalene opgaver i tilknytning hertil, kan anses som værende omfattet af undta-gelsesbestemmelsen i persondatalovens § 7, stk. 5, om databehandling, derforetages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen erundergivet tavshedspligt.Sådanne faggruppers adgang til helbredsoplysninger m.v. om patienter kanfinde sted efter de øvrige databehandlingsregler i persondatalovens § 7, somforudsætter samtykke fra den, oplysningerne vedrører, og i øvrigt forudsætter,at oplysningerne er nødvendige til brug for den opgave, den pågældende skalvaretage.Den foreslåede ændring af § 42 a imødekommer det begrænsede behov, somandre faggrupper end sundhedspersoner måtte have for at kunne indhente op-lysninger fra en patientjournal til brug for deres ikke-sundhedsfaglige arbejde,ved at give disse andre faggrupper mulighed for – på en læges eller sygehus-ansat tandlæges ansvar og efter dennes bemyndigelse – at indhente de for-nødne oplysninger, som er nødvendige for deres indsats til støtte for densundhedsfaglige behandling af patienten. Oplysningerne vil, for at sikre over-ensstemmelse med persondatarettens regler, i givet fald skulle indhentes med
Side 3
patientens samtykke. For en patient, der ikke selv kan varetage sine interes-ser, indtræder efter sundhedslovens § 14 den eller de, som efter lovgivningener bemyndiget hertil, i patientens rettigheder efter samme lovs §§ 15-51, i detomfang det er nødvendigt for at varetage patientens interesser i den pågæl-dende situation. Eksempelvis skal der ved børn under 15 år indhentes sam-tykke fra forældremyndighedens indehaver.Den foreslåede ændring af § 42 a vil tillige – på en læge eller sygehusansattandlæges ansvar og efter denne bemyndigelse – omfatte de grupper af sund-hedspersoner, som ikke er omfattet af den foreslåede udvidelse af § 42 a, stk.1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Det betyder, at også kiropraktorer, ergoterapeuter, fysioterapeuter, bioanalyti-kere, kliniske diætister, bandagister, social- og sundhedsassistenter eller an-dre sundhedspersoner - på en læges eller sygehusansat tandlæges ansvar ogefter dennes bemyndigelse – får samme adgang til elektroniske opslag som denævnte andre faggrupper end sundhedspersoner, dvs. de pågældende fag-grupper får, hvis de er tilknyttet samme behandlingsenhed som patienten ad-gang til såvel aktuelle som historiske oplysninger i en patientjournal i det om-fang, det er nødvendigt til brug for en aktuel behandling af patienten.Den foreslåede ændring af § 42 a vil kun omfatte personer, der er ”tilknyttetsamme behandlingsenhed, hvor patienten er i behandling”. Om forståelsen afdette udtryk henvises til den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 42 a,stk. 2. Den foreslåede ændring af § 42 a omfatter med andre ord alene perso-ner ansat i sundhedsvæsenet.I og med, at den omhandlede elektroniske indhentning af helbredsoplysningervil skulle finde stedunder ansvar af og efter bemyndigelse afen læge eller ensygehusansat tandlæge sikres det, at såvel patienten som Sundhedsstyrelsenkan indbringe en sag for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, hvis der i etkonkret tilfældes findes at være grundlag for kritik af eller sanktion over forvedkommende sundhedsperson, jf. §§ 2 og 2 a i lov om klage- og erstatnings-adgang inden for sundhedsvæsenet (lovbekendtgørelse nr. 24 af 21. januar2009 som ændret ved lov nr. 706 af 25. juni 2010).En lignende ordning kendes fra sundhedslovens § 42 a, stk. 8, hvorefter lægerog sygehusansatte tandlæger under disses ansvar kan lade medicinstuderen-de indhente oplysninger som nævnt i § 42 a, stk. 1, i forbindelse med behand-ling af patienter.Til nr. 2Som en konsekvens af den foreslåede § 42 a, stk. 10, foreslås § 42 b ændret,således at et samtykke til indhentning af elektroniske helbredsoplysninger efter§ 42 a, stk. 10, omfattes af samme formkrav som samtykke efter sundhedslo-vens § 42 a, stk. 6. Det betyder, at samtykket kan være mundtligt eller skriftligtog skal indføres i patientjournalen.Til nr. 3Som en konsekvens af den foreslåede § 42 a, stk. 10, foreslås § 42 b ændret,således at et samtykke til indhentning af elektroniske helbredsoplysninger efter§ 42 a, stk. 10, omfattes af samme formkrav som samtykke efter sundhedslo-vens § 42 a, stk. 6. Det betyder, at samtykket skal meddeles til den læge ellersygehusansatte tandlæge, under hvis ansvar indhentningen foretages.
Side 4