Jeg er glad for at kunne konstatere, at der er tilslutning til forslaget.
Det er ikke nogen stor sag.
Der er sandsynligvis kun ganske få herværende EU-diplomater, som vil bede om at blive optaget på valglisten, men når vi fra Kommissionen får at vide, at vi på dette punkt ikke opfylder forpligtelser, vi har indgået efter traktaten, så er der kun ét at gøre for en regering, og det er at sørge for at få bragt tingene i orden, og jeg er glad for, at et stort flertal i Folketinget er enige med os i det.
Begrundelsen for regeringens lovforslag er altså lidt mindre højtflyvende end den begrundelse, som blev givet af den socialdemokratiske ordfører.
Det handler først og fremmest om at få bragt en sag på plads, som vi er forpligtet til at bringe på plads.
Det er ikke nogen stor sag, for der er antagelig kun ganske få, som vil benytte sig af den rettighed, de får her.
Og hvis man spørger, om hele det apparat med lovgivning og brev ud til valgbestyrelser osv., ikke er for meget at gøre ud af det, så er svaret, at vi er forpligtet til det, og så er der kun ét at gøre, og det er at tage fat i sagen.
Med hensyn til spørgsmålet om diplomater og deres immunitet, som fru Line Barfod spørger om, kan jeg sige, at det jo altså er noget, der er endnu mere teoretisk:
Det handler om en EU-diplomat, som beder om at blive optaget på valglisten, men som har begået noget, som han ikke kan straffes for, fordi han er immun.
Og hvad så?
spørger fru Line Barfod så.
Altså, en EU-diplomat, som bliver straffet for en handling, som i almindeligt omdømme gør vedkommende uværdig til at være medlem af et kommunalt eller regionalt råd, kan fratages sin valgbarhed efter reglerne i den kommunale og regionale valglov, akkurat som alle andre.
Det er rigtigt nok, at en person, der har diplomatstatus, ikke vil kunne retsforfølges i Danmark; det siger Wienerkonventionens artikel 31.
Men uanset dette er det jo ikke sådan, at diplomater ikke skal overholde reglerne i de lande, hvor de bor, det er de nemlig også forpligtet til ifølge Wienerkonventionen, og derfor har hjemlandene også mulighed for at ophæve deres diplomaters immunitet i de tilfælde, hvor det findes nødvendigt, f.eks.
hvor de har begået en strafbar handling i modtagerlandet.
Sådan er Wienerkonventionens regler altså, og når man lægger den ved siden af EU-traktaten, får man det lovforslag, som regeringen her har fremsat.
Vi sikrer med lovforslaget, at EU-diplomater opfylder bopælskravet, for at de får valgret og valgbarhed, og for at de kan blive optaget på valglisten, og jeg vil gerne understrege, at de kun bliver optaget på valglisten, hvis de har bedt om at blive optaget på valglisten, og det er vel at mærke i den kommune, hvor de bor.
Og derfor kan man sige, at det er en meget lille gruppe.
Der er ca.
1.600 EU-diplomater i Danmark, som fremover – muligvis – vil kunne stemme og stille op til europaparlamentsvalg og kommunale og regionale valg, men i praksis vil der være væsentlig færre, som vil anmode om at komme på valglisten.
Det er jeg helt sikker på, og jeg tror, der går lang tid, før vi får den første, som stiller op til Parlamentet eller til regionale og kommunale råd.
Jeg vil dog lige nævne, at jeg faktisk har en tidligere ministerkollega, som stiller op til byrådsvalg i Tyskland.
Så der er altså danskere, der har benyttet sig af, at andre lande allerede har implementeret de regler, som regeringen her foreslår for Folketinget.