Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 168 Bilag 7
Offentligt
Sprogkrav vedIndvandringsprøvenHøring om lovforslag L168Christiansborg den 04.05.2011
Poul Neergaard
PowerPoint har forhindret en automatisk ov erførsel af det ek sterne billede for at besk y tte dine personlige oply sninger. Klik på Indstillinger på meddelelseslinjen for at ov erføre og vise billedet, og klik derefter på A k tiv er ek sternt indhold.
Poul Neergaard
DanskMål
Danskuddannelse 3, modul 2
Mundtlig kommunikation
Jeg kantale med en anden person om fx min hverdag, mit arbejde, mit studie, minefremtidsplaner og mit liv før jeg kom til Danmark (fx jeg er ingeniør og arbejder iet firma, der producerer vindmøller. Næste år vil jeg gerne …)tale i et enkelt sprog med personer, jeg møder i min hverdag, fx med min nabo,med ekspedienter i butikkerhjælpe til med at holde en samtale i gang (fx det forstår jeg ikke helt… Hvadbetyder det? Hvad mener du med det?)fortælle om et emne, jeg kender eller en bog, jeg har læst, fx en modultestromanfortælle og svare på spørgsmål om en bog eller et emne, jeg har arbejdet med
Poul Neergaard
Lytning
Jeg kanforstå det vigtigste i en samtale, når jeg kender emnet, og hvis folk talerlangsomtgenkende ord og udtryk, når to danskere taler sammen i normalttaletempo, men jeg kan endnu ikke følge med i samtalenforstå konkret information i beskeder, fx åbningstider, vejrudsigten,beskeder om hjemmearbejdeforstå enkle instruktioner uden for sprogskolen (fx gå ligeud, tag førstevej til venstre, drej til højre i krydset etc.)forstå mange udtryk og enkle dialoger i tv-programmer
Poul Neergaard
Skrivning
Jeg kani et enkelt sprog beskrive personer, steder og ting, fx min familie, mithjemland, min cykel, min bilkort skrive om mine daglige rutiner, hvad jeg lavede i weekenden eller minefremtidsplaner, fx skrive en kalenderskrive korte beskeder og hilsner i et sprog, der passer til min modtager, fxpersonlige postkort, sms, e-mail, brev til en ven, invitation til en fest etc.udfylde et skema med op til 10 personlige informationer, fx nationalitet,alder, uddannelse, beskæftigelse etc.
Poul Neergaard
Læsning
Jeg kanforstå korte og fortællende tekster, fx en historie, en modultestromanforstå korte og enkle beskeder og hilsner, fx e-mails fra kolleger, e-mails/breve fra familie og vennerhurtigt finde konkret information i tekster, fx i annoncer i avisen, ireklamer og brochurer, på skilte i supermarkedetforstå detaljer i en tekst, fx i de bøger vi arbejder med i klassen
Poul Neergaard
Udtale
Jeg kanudtale de fleste lyde i det danske lydsystem, når vi træner det i klassenudtale bøjningsendelserne, når vi øver i klassen (-e, -er, -en, -ede, -et, -ene, -erne, -ere)udtale de mest frekvente assimilationer, når vi øver det i klassen (fx det er[dee], jeg er [jaa], der er [daa])U
udtale e-reduktion, når vi øver det i klassen (fx læse [lææs], time [tiim] blive[blii] sagde [saa])udtale de mest frekvente tryk, når vi øver det i klassen (fx jegkommer
fraTyskland.
Han hararbejdet
iDanmark
imange år)
Poul Neergaard
A2-niveauet••••Fælleseuropæiske standarder2 moduler på DU3 – 1/3 DU3 el.3 moduler på DU2 – ½ DU2 el.4/6 moduler på DU1 – 2/3 DU1
• En DU er normeret til 1,2 studieårPoul Neergaard
Undervisningsbehov til A2-niveauet••••2-3 måneder pr. modul (2-3 moduler)30 – 70 lektioner pr. månedLæringseffekten afhængig af kontekst75 – 100 kr. pr. lektion
Poul Neergaard
Voksnes sproglæring• Sproget kommer ikke af sig selv• Systematisk og struktureret undervisning• Kontinuerlige læringsprocesser imeningsfulde sammenhænge• Alle sproglige elementer skal følges adPoul Neergaard