Nu hørte jeg fru Johanne Schmidt-Nielsen forestille sig, at hun tog til udlandet og tvang en mand til at gifte sig med sig.
Det tror jeg nu er en stor erkendelse i forhold til Enhedslistens politik, eller også er det vist et drømmesyn.
Det tror jeg ikke ville være et problem, må jeg sige til fru Johanne Schmidt-Nielsen.
Lad mig så oveni sige, at vi i dag har haft en god og grundig debat om regeringens forslag til et pointsystem ved ægtefællesammenføring, en god debat, som jeg synes har tjent folkestyret, for den har vist, hvor de forskellige partier i det danske Folketing står i det her spørgsmål.
Det er et spørgsmål, som jo ikke kun drøftes i Danmark, men som drøftes i hele den vestlige verden, og som drøftes i så godt som alle industrialiserede lande.
Pointsystemer er velkendte i en lang række lande.
Australien og Canada har haft stor nytte og glæde af pointsystemer, der selvfølgelig er udtryk for en helt bestemt ting, nemlig at det ikke er en naturgiven ret, at man blot kan komme til et land, men at det land, man ønsker adgang til, har en helt naturlig ret til at have nogle forventninger og stille nogle krav til mennesker, som ønsker adgang til de kulturelle fællesskaber, der måtte være i de respektive lande.
Det er vi ikke alle sammen enige om her i Danmark.
Jo længere, vi går mod venstre, jo mere forsvinder kravene, og i virkelighedens verden må jeg jo også sige, at debatten her har afsløret, at det pointsystem, som S og SF ikke engang tør sætte til afstemning i Folketingssalen, jo i virkeligheden er et fatamorgana.
Det er ikke et udtryk for, at man stiller ret mange eller nogen som helst krav til mennesker, som kommer hertil.
Det er blot et forsøg på at bilde vælgerbefolkningen ind, at man sådan set også har den samme grundtilgang som regeringen, man er bare blidere.
Det synes jeg i og for sig, for debatten afdækker det jo, er en ærlig sag, så derfor synes jeg, at debatten har været formålstjenlig.
Der er stillet en række spørgsmål.
Hr.
Henrik Dam Kristensen har atter stillet spørgsmålet om kronikerne.
Jeg ikke helt klar over, hvad det er for kronikere, hr.
Henrik Dam Kristensen sigter til, hvad det er for en lovgivning, han sigter til, hvor kronikere særlig skulle blive ramt.
I forhold til mine oplysninger omfatter de her bestemmelser mennesker, som har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, mens kronikere får tilskud efter sundhedslovens § 147 og ikke generelt set er omfattet af lovforslaget.
Men der er jo undtagelser i enkelte tilfælde for mennesker, der får enkelttilskud, og det kan være, at det er det, hr.
Henrik Dam Kristensen sigter til.
Omkring det generelle spørgsmål, som også fru Marianne Jelved har været inde på, er sagen jo sådan set enkel nok i forhold til, om mennesker kan ligge samfundet til last, om ikke ægtefæller har den respektive forsørgelsespligt over for hinanden.
Der er det nu engang sådan, at lovgivningen er udformet således, at modtager folk på opholdstilladelse offentlig forsørgelse, kan opholdstilladelsen inddrages, og det, man sikrer sig ved bl.a.
disse bankgarantier, er, at de midler, der i mellemtiden har været udbetalt, kan dække det mellemværende, der måtte være i den sammenhæng.
Når spørgsmålet rejses om, hvorfor grænsen nu er 100.000 kr.
i stedet for 63.000 kr., kan der gives mange svar på det.
Sandheden er jo den meget enkle, at tre partier har mødtes og drøftet det her lovforslag og er blevet enige, og at den enighed bl.a.
omfatter en grænse på 100.000 kr.
Det er det, der hedder demokrati.
Det er sådan, man lægger tingene frem.
Det er altså vores bud på det, og er nogle uenige i det, kan de jo have en anden holdning, og så kan de stemme anderledes i Folketingssalen.
Så enkelt kan det sådan set siges.
Vi vil selvfølgelig besvare de spørgsmål, som vil blive stillet i udvalget.
Vi glæder os til diskussionen.
Sandheden er, at den her debat måske ikke er helt ny, for for en uge siden havde vi en på mange måder tilsvarende debat her i salen, og det var så om pointsystemet i forbindelse med tidsubegrænset opholdstilladelse.
Oppositionen ønsker også det pointsystem afskaffet, men har ikke noget alternativ.
Sagen er den, at vi godt ved, hvad alternativet er, det har vi prøvet.
Det var integration, som kørte af sporet, integration, som ikke fungerede, en integration, hvor arbejdsmarkedsparatheden var betydelig lavere, end den er i dag, hvor mange af de kulturelle udfordringer ikke blev mødt, og hvor frisproget omkring de udfordringer, som indvandringen også stiller Danmark overfor, ikke blev imødekommet.
Da regeringen kom til magten i 2001, overtog vi en stor og uløst integrationsopgave.
Man havde ladet indvandringen løbe løbsk til skade for integrationen og dermed til skade for den enkelte udlænding.
Det er lykkedes for regeringen at vende den udvikling – integrationspolitikken har virket.
Erhvervsfrekvensen blandt 16-64-årige indvandrere fra ikkevestlige lande er steget fra 51,6 pct.
i 2001 til 60,7 pct.
i 2008, og samtidig har udlændingepolitikken sikret, at indvandringen er kommet under kontrol til gavn for integrationen.
Det er ekstremt vigtigt for Danmark, at vi holder den her kurs, og det er det, regeringens lovforslag handler om, nemlig at sikre en indvandring, der understøtter en vellykket integration.
Når nogle kalder det snobberi, vil jeg sige, at det siger alt om synet på Danmark.
For mig er det at komme til Danmark, og det, at Danmark åbner sine døre, en gave, og det har intet med snobberi at gøre.
Det er en gave at få, en gave, at man kommer med og er med i et af verdens bedste lande og får en chance for at være med og kunne skabe sin egen tilværelse her.
Man skelner i den sammenhæng, når man tildeler mennesker en gave, til, hvor integrationsparate de pågældende er.
Der kunne f.eks.
godt gælde en formodning om, at en med en ph.d., som har taget en længerevarende uddannelse med de sprogkrav, der måtte ligge i det, den akademiske uddannelse, der måtte ligge i det, har nemmere ved at integrere sig end en, som har taget en kortere uddannelse, og at der derfor er et ekstra krav, f.eks.
sprogkrav, for at opnå det antal point.
Det er alt sammen et udtryk for, at det er en gave at komme til Danmark, og det antal point, der er udtrykt, kan man sådan set udmærket hævde er udtryk for den integrationsparathed, der er for de mennesker, der kommer hertil.
Det er det, venstrefløjen kalder snobberi.
Jeg synes, det siger alt om synet på Danmark og om synet på, hvad det egentlig er, Danmark giver for mennesker, der kommer hertil.
Det forslag om pointsystem er efter vores bedste opfattelse til gavn for Danmark, for dansk erhvervsliv og for dansk økonomi, og det vil i sidste ende sige, at det er til gavn for alle dem, der bor i Danmark, både danskere og herboende udlændinge.