Lad mig starte med at takke ordførerne for indlæggene og så selvfølgelig bekræfte, hvad der også er blevet sagt, at det her forslag til en ny miljøoplysningslov er affødt af justitsministerens lovforslag til en ny offentlighedslov og ændringer i bl.a.
forvaltningsloven.
Formålet med justitsministerens forslag er jo at skabe en mere tidssvarende offentlighedslov og udbygge princippet om åbenhed og demokratisk kontrol med den offentlige forvaltning.
Lovforslaget har 26 elementer, som udbygger princippet om åbenhed i forvaltningen, mens det kun indeholder 5 elementer, der begrænser det.
Med det her forslag går man på miljøområdet ligesom i dag endnu længere og giver bedre muligheder for at få adgang til oplysninger.
Det er sådan, at den gældende miljøoplysningslov i dag i høj grad henviser til paragraffer i den gældende offentlighedslov og forvaltningslov.
Det er derfor, der er behov for en opdatering af miljøoplysningsloven, for med sine mange henvisninger er den gældende lov vanskeligt tilgængelig.
Det er sådan set det, jeg gerne vil lave om på, sådan at loven bliver mere forståelig og brugervenlig for både virksomheder, myndigheder og borgere.
Lovforslaget her er så bygget op på samme måde som forslaget til ny offentlighedslov, men det kan nu læses selvstændigt, da de relevante bestemmelser fra offentlighedsloven nu er indskrevet i miljøoplysningsloven.
Med hensyn til spørgsmålet om paralleliteten til eller samhørigheden med offentlighedsloven vil jeg gerne her bekræfte, at det bliver på den måde, at det her lovforslag ikke kan færdigbehandles, tredjebehandles, før det andet også er færdigbehandlet.
Der er altså en parallelitet i de to lovbehandlinger.
Lovforslaget skal ligesom den gældende lov gennemføre miljøoplysningsdirektivet og Århuskonventionen i dansk lovgivning, og det betyder, at der jo netop er en række særregler på miljøområdet.
Det betyder imidlertid også, at der ved udformningen af lovforslaget har måttet tages hensyn til miljøoplysningsdirektivet.
Udgangspunktet for lovforslaget er som i den gældende lov, at den borger eller virksomhed, som anmoder om aktindsigt, skal have den samme retsstilling som følger af forslaget til offentlighedsloven.
Det her udgangspunkt modificeres så af de regler, som er nødvendige af hensyn til miljøoplysningsdirektivet.
De indholdsmæssige ændringer i forhold til gældende ret sker, bortset fra enkelte præciseringer, udelukkende som følge af lovforslaget om offentlighedsloven.
Særreglerne om miljøoplysninger vedrører bl.a.
de omfattede myndigheder, definitionen af miljøoplysninger, en afvejningsregel, sagsbehandlingsfrister og emissionsoplysninger – jeg skal nok vende kort tilbage til det.
Det betyder, at der, hvor princippet om åbenhed i offentlighedsloven foreslås udbygget, skal dette selvfølgelig også gælde for miljøoplysninger.
Det gælder f.eks.
spørgsmålet om, hvor præcist man skal kunne angive det, man gerne vil have aktindsigt i, retten til dataudtræk, sagsbehandlingsfrister og indsigt i visse interne dokumenter og oplysninger m.v.
På de punkter, hvor offentlighedsloven foreslås begrænset i forhold til den gældende offentlighedslovs princip om åbenhed, gælder dette kun for miljøoplysninger, hvis det ikke strider mod miljøoplysningsdirektivet og Århuskonventionen.
Ligesom offentlighedslovforslaget indeholder lovforslaget eksempelvis undtagelse af oplysninger i forbindelse med ministerbetjening og brevveksling mellem ministre og folketingsmedlemmer.
Det vurderes, at den type undtagelser ligger inden for direktivets ramme, og de hensyn, der begrunder disse undtagelser, gælder selvfølgelig også på milljøområdet.
Det nævnte udgangspunkt er dog fraveget på et punkt.
KL og Danske Regioner bliver med Justitsministeriets lovforslag omfattet af offentlighedsloven, mens dette ikke foreslås i miljøoplysningsloven.
Det skyldes, at direktivet ikke som i forslaget til ny offentlighedslov giver mulighed for at betragte brevveksling mellem kommuner eller regioner og de pågældende foreninger som intern.
Den afbalancerede løsning, som er foreslået i offentlighedslovforslaget, kan derfor ikke anvendes i miljøoplysningsloven.
Aktindsigt i dokumenter hos KL og Danske Regioner skal således afgøres efter offentlighedsloven, også når der er tale om miljøoplysninger.
Herudover indeholder lovforslaget som hidtil en række særregler, som er nødvendiggjort af miljøoplysningsdirektivet og Århuskonventionen, og disse særregler gælder også i dag.
Det drejer sig bl.a.
om, at afgrænsningen af de myndigheder og organer, som loven finder anvendelse på, fortsat er bredere end den, der er foreslået i offentlighedsloven.
Lovforslaget indeholder endvidere en definition på miljøoplysninger, som er meget bred, og som omfatter alle oplysninger vedrørende miljøet.
Lovforslaget har en afvejningsregel, som medfører, at myndigheden altid konkret skal afveje de offentlige interesser, der varetages ved udlevering, over for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering, og undtagelserne skal altid anvendes restriktivt.
Disse regler er endnu mere restriktive, når det drejer sig om emissionsoplysninger.
Det betyder, at oplysninger, som myndighederne ligger inde med om f.eks.
udledninger fra en virksomhed, stort set altid vil skulle udleveres.
Herudover er der i lovforslaget angivet absolutte frister for sagsbehandlingstiden, som supplerer offentlighedslovens fristregler.
Overordnet set giver lovforslaget ligesom den gældende miljøoplysningslov vid adgang til miljøoplysninger.
Så lovforslaget er altså dermed stadig væk en vigtig del af den danske implementering af Århuskonventionens regler om adgang til miljøoplysninger.
Med disse ord ønsker jeg selvfølgelig, at vi får en god behandling af forslaget i udvalget, og jeg har selvfølgelig fuld forståelse for de udsagn, der er kommet om behandlingen af offentlighedsloven i regi af Retsudvalget.